شناسه خبر:86732
1403/7/4 18:12:00
با افتتاح دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه و امضای تفاهم‌نامه مشترک صورت گرفت؛

گام بلند اتاق بازرگانی همدان در توسعه تعامل مشترک صنعت و دانشگاه

با افتتاح دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه و امضای تفاهم‌نامه مشترک، گام بلند اتاق بازرگانی همدان در توسعه تعامل مشترک صنعت و دانشگاه، برداشته شد.


آیین افتتاح واحد تعامل صنعت و دانشگاه هم‌زمان با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با حضور اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و رؤسای دانشگاه‌های بوعلی‌سینا، علوم پزشکی، صنعتی و جامع علمی کاربردی استان همدان برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی همدان در این نشست با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های پیشرو در ارتباط صنعت با دانشگاه است، گفت: مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه چندسالی است که مطرح بوده؛ موضوعی که اگر به‌طور کامل محقق شود، می‌تواند موجب حل بسیاری از مشکلات صنایع شود.
رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه دو رکن اصلی توسعه هر کشوری هستند، اظهار کرد: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت جامعه خواهد شد.
وی ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه را تعیین‌کننده رشد اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه نه‌تنها موجب فراهم آوردن بازار کار و اشتغال‌زایی مفید برای دانش‌آموختگان و جوانان می‌شود، بلکه بسیاری از مشکلات صنایع را نیز مرتفع می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی همدان تصریح کرد: اتاق بازرگانی همدان با 12 کمیسیون در حوزه‌های مختلف اقتصادی ورود و مسائل و مشکلات را در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و بررسی می‌کند که می‌توان نتیجه آن را برای ارائه راهکار مناسب به دانشگاه ارائه کرد.
رئیس کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی همدان با تأکید بر لزوم شناخت چالش‌های بخش صنعت، گفت: استان همدان با وجود واحدهای صنعتی فعال در حوزه کشاورزی، بازرگانی و معدنی، نیازمند استفاده از دانش به‌روز دانشگاه‌ها است.
حسین میرابیان افتتاح واحد ارتباط صنعت و دانشگاه را به فال نیک گرفت و افزود: امیدواریم با افتتاح این واحد نه‌تنها مأمنی برای حل مشکلات موجود ایجاد شود، بلکه بتوانیم زمینه ارتقا و پیشرفت جامعه را فراهم آوریم.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز منشأ پیشرفت کشورهای صنعتی را ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت: با توجه به توسعه صنایع استان و همچنین ارتقای سطح دانشگاه‌ها، نیاز به تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
حسین رضوان افزود: ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه در برخی استان‌‎ها به‌خوبی رقم خورده است که همین ارتباط مؤثر موجب توسعه بیشتر آن استان‌ها شده است که در استان همدان نیز موعد آن رسیده که این اتفاق رقم بخورد.
وی با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این ارتباط در ابتدا باید مسیر و نیازهای ارتباط صنعت و دانشگاه شناسایی و مشخص شود، اظهار کرد: در ارتباط صنعت و دانشگاه الزاماتی وجود دارد که با به رسمیت شناختن این الزامات می‌توان نتایج خوبی از آن‌ها گرفت.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به قانون جدید جهش بنیان، تصریح کرد: تمامی شرکت‌های صنعتی می‌توانند مالیات خود را در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان به دانشگاه‌ها بدهند و درعین‌حال می‌توانند بهترین نیروهای متخصص را از دانشگاه‌ها استخدام کنند.
وی با تأکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های دانشگاهی در صنایع، اظهار کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی از ظرفیت‌های دانشگاهی بی‌اطلاع هستند که با شناسایی این ظرفیت‌ها می‌توانند آن‌ها را در راستای رفع مشکلات، توسعه و پیشرفت واحدها در خدمت بگیرند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز با بیان اینکه زمینه‌های همکاری دانشگاه صنعتی و بخش صنعت استان با کمک اتاق بازرگانی فراهم و امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه رمز موفقیت هر جامعه‌ای صنعت دانش‌بنیان است، بنابراین این هم‌افزایی و همکاری بین دانشگاه و صنعت بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
امیر مؤمنی افزود: دانشگاه به‌عنوان مظهر علم و دانش باید در کنار صنعت باشد که بتوانیم به پیشرفت و اعتلای جامعه دست یابیم.
وی خاطرنشان کرد: با تعامل و همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه می‌توانیم شاهد استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در واحدهای تولیدی و صنعتی باشیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان همدان نیز با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی همدان حلقه اتصال صنعت و دانشگاه است، گفت: با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه می‌توان در راستای اشتغال‌زایی، از نخبگان دانشگاهی در صنعت بهره گرفت.
سعید نظری اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات را فراهم کرده و موجب از بین رفتن خلأ علم دانشگاه و عمل صنعت خواهد شد.
در ادامه مبارک‌‌آبادی، رئیس سازمان مدیریت صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه نبود ارتباط قوی بین بخش صنعت و دانشگاه باعث بی‌اعتمادی این دو بخش نسبت به هم شده است، اظهار کرد: برخی از مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی با اعتماد دوطرفه میان دانشگاهیان و صنعتگران می‌تواند مرتفع شود.
در ادامه ذوالحواریه، دبیر کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان نیز گفت: واحد تعامل صنعت و دانشگاه در اتاق بازرگانی همدان برای انتقال نیازهای صنعتی و دانشگاه و همچنین اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی- آموزشی و دانشگاه‌ها، راه‌اندازی شده است.
وی افزود: این واحد مستقر در اتاق بازرگانی همدان محلی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت هم در تعاملات پژوهشی و هم در ارتباطات حوزه دانشجو به واحدهای صنعتی است.
شایان ذکر است تفاهم‌نامه‌ای نیز برای ارتباط دانشگاه با واحدهای صنعتی با هدف اعزام دانشجو به واحدهای صنعتی با محوریت اتاق بازرگانی، احصای مشکلات واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی، نظام‌مند شدن استفاده از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات واحدهای صنعتی و غیره با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای معرفی محصولات تولیدی تدوین شد و به امضای طرفین رسید.
گفتنی است، در این نشست تفاهم‌نامه‌ای با بندهای تلاش در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفی و کمی صادرات محصولات یا خدمات فناورانه و دانش‌بنیان در بازارهای داخلی و خارجی از طریق تعامل با دانشگاه، همکاری در زمینه گرفتن گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی برای صادرات محصولات و خدمات واحدهای صنعتی و خدماتی، برگزاری نشست‌های حضوری و مجازی جهت معرفی خدمات اتاق و دانشگاه، همکاری و مشاوره در زمینه بازاریابی و صادرات محصولات و خدمات و دستاوردهای واحدهای صنعتی و خدماتی و دانش‌بنیان، اعلام نیازهای آموزشی در زمینه‌های تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی، فنی و مهندسی و گردشگری، به امضا رسید.

شناسه خبر 86732