شناسه خبر:86733
1403/7/4 18:35:00
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان خبر داد:

افتتاح پروژه 690 واحدی شهرک بهشتی، 2 ماه دیگر

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از مقاوم‌سازی و نوسازی 114 هزار واحد مسکن روستایی این استان خبر داد و گفت: پروژه 690 واحدی شهرک بهشتی نیز دو ماه دیگر افتتاح می‌شود.


مسعود رضایی چهارشنبه چهارم مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان همدان 165 هزار و 301 واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون 114 هزار واحد آن مقاوم‌سازی، نوسازی و احداث شده است.
وی با اشاره به پروژه‌های مسکن ملی در استان، گفت: پروژه مسکن ملی طرح مورد تأکید دولت شهیدرئیسی و تکلیفی از سوی مجلس شورای اسلامی بود که باید اجرا می‌شد و مخاطب‌های آن نیز مشخص بودند.
این مقام مسئول افزود: براساس ضوابط و مقرراتی که ابلاغ شد، بخشی از این کار که مربوط به تأمین زمین مورد نظر و بخش دیگر شناسایی متقاضیان واجد شرایط است، برعهده راه و شهرسازی بوده؛ بنیاد مسکن هم به‌عنوان مجموعه‌ای با تجربه و باسابقه در بخش ساخت مسکن با توان فنی و مهندسی است. بنابراین لازم بود در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کشور منعقد شود تا بنیاد مسکن به‌عنوان کارگزار در کنار راه و شهرسازی در این طرح همکاری لازم را انجام دهد؛ به این ترتیب بنیاد مسکن در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن سهم بزرگی داشته و کار آماده‌سازی و مشارکت در احداث این طرح ویژه را برعهده دارد.
رضایی در ادامه با بیان اینکه همکاری و تعامل بنیاد مسکن استان و راه و شهرسازی در این خصوص به‌خوبی صورت گرفت به‌طوری که همدان در کشور جزء استان‌های برتر شناخته شده است، افزود: بنیاد مسکن استان همدان در تمامی شهرهای استان همدان اعم از شهرهای بالای 100 هزار نفر و زیر 100 هزار نفر (با توجه به اینکه بنیاد مسکن در بسیاری از استان‌های دیگر فقط در شهرهای زیر 100 هزار نفر همکاری دارد) با تعامل و همکاری که بین اعضای شورای مسکن، استاندار و راه و شهرسازی بود و همچنین با توجه به توانمندی خود، در معادلات ساخت مسکن نهضت ملی در سطح استان به‌خصوص در شهر همدان و ملایر، نقش‌آفرینی کرد و در ساخت پروژه‌ها همکاری لازم را انجام داد.
وی با اشاره به پروژه‌های متعدد مسکن ملی، اظهار کرد: در شهر همدان پروژه شهرک شهیدبهشتی دارای سه مجموعه 200 واحدی، 600 واحدی و 690 واحدی بوده و نیز پروژه 11 هزار واحدی شهرک پرواز همدان را داریم که عملیات احداث این مجموعه به‌خوبی درحال انجام است؛ ضمن اینکه پروژه 120 واحدی شهرک بهشتی نخستین طرحی بود که عملیات ساخت آن اجرا شد و خوشبختانه به بهره‌برداری رسید و واحدها تحویل متقاضیان داده شده است.
رضایی تصریح کرد: متقاضیانی که در این مجموعه بودند، تعیین تکلیف شدند و با مراجعه به بانک دفترچه اقساط بانک را دریافت کردند؛ تعدادی در واحدهای خود مستقر و شماری هم درحال تجهیز هستند که آنان نیز به‌زودی مستقر خواهند شد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه 690 واحدی شهرک شهیدبهشتی، گفت: این طرح با 87 درصد پیشرفت فیزیکی درحال اتمام است که در دو ماه آینده به‌عنوان دومین پروژه نهضت ملی مسکن همدان و سومین پروژه استان، تحویل متقاضیان داده خواهد شد؛ در این پروژه از مصالح با کیفیت و با دوام استفاده شده، ضمن اینکه طراحی معماری و شهرسازی در آن رعایت شده و بنیاد مسکن برای تحقق این مهم از ظرفیت مهندسان مجرب و توانمند استفاده کرده است که ازجمله پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود.
رضایی با اشاره به پروژه 600 واحدی مسکن ملی، تصریح کرد: این طرح با حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام بوده و فونداسیون آن اجرا شده و در تعدادی از واحدها تا سقف سوم پیشرفت داشته است، اما در این طرح نیازمند به همکاری بانک‌های عامل در عقد قرارداد هستیم تا با سرعت بیشتری به اتمام برسد و تاکنون هم اجرای عملیات این پروژه با آورده متقاضیان، درحال انجام است.
مدیر بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه 11 هزار واحدی کوی پرواز، ادامه داد: در این طرح خوشبختانه عملیات احداث طبق زمان‌بندی تعیین‌شده، درحال پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه پروژه 11 هزار واحدی شهرک پرواز همدان در قالب هشت زون شهری درحال اجرا است، اظهار کرد: این پروژه دارای 660 بلوک در 66 بلوک شهری درحال اجرا بوده که تاکنون زیرسازی آن اجرا شده و عملیات احداث در تمام واحدهای این مجموعه آغاز شده، اما پیشرفت‌های فیزیکی آن متفاوت است؛ به‌طوری‌ که می‌توان گفت در این پروژه تعدادی از یک درصد پیشرفت فیزیکی و بیشتر برخوردار بوده‌اند و بعضی از بلوک‌ها تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در مرحله صدور پروانه‌ها هستند.
رضایی همچنین با اشاره به پروژه‌های مسکن ملی شهرستان‌های استان همدان، گفت: پروژه 502 واحدی ملایر با پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصد، پروژه نهاوند با پیشرفت فیزیکی 62 درصد و پروژه 120 واحدی شهر بهار حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ ضمن اینکه در شهر سرکان یک پروژه 60 واحدی داشتیم که تحویل متقاضیان داده شد.
وی افزود: درمجموع در استان همدان تاکنون دو پروژه به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده که یک پروژه متعلق به سرکان با 60 واحد و طرح دیگر 120 واحدی شهر همدان بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه‌های مسکن روستایی، بیان کرد: استان همدان 165 هزار و 301 واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون 114 هزار واحد آن مقاوم‌سازی، نوسازی و احداث شده است که در این خصوص پیشرفت 69 درصدی داشته‌ایم؛ این میزان در کشور 54 درصد بوده و استان همدان در این زمینه حدود 15 درصد نسبت به میزان کشوری جلوتر است.
وی با اشاره به اینکه همچنان سهمیه سال 1402 درحال اجرا است، گفت: حدود 10 هزار واحد سهمیه استان همدان بود که به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و از این تعداد هشت هزار و 300 واحد عقد قرارداد شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تسهیلات مسکن روستایی در سال 1402 با همت دولت شهیدرئیسی از تعداد 200 هزار واحد به 350 هزار واحد و از رقم 200 میلیون تومان به 350 میلیون تومان افزایش یافت و تسهیلات با کارمزد پنج درصد و مدت بازپرداخت 20 سال تعیین شده که یارانه خوبی در این خصوص است؛ به‌طوری که دولت برای هر خانواده روستایی ماهانه چهار میلیون و 600 هزار تومان به شکل یارانه درخصوص تسهیلات مسکن روستایی به سیستم بانکی پرداخت می‌کند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در ادامه تصریح کرد: متقاضیانی که تاکنون مسکنی نداشته‌اند و قصد ساخت مسکن دارند و یا دارای واحدهای مسکونی فرسوده هستند، می‌توانند به بنیاد مسکن مراجعه کنند و از تسهیلات بهره‌مند شوند و نسبت به احداث اقدام کنند.
رضایی همچنین با اشاره به پروژه‌های عمرانی در روستاهای سطح استان همدان، تشریح کرد: موضوعی که در سطح استان همدان وجود دارد، تهیه طرح هادی روستایی است که از سنوات قبل بنیاد مسکن استان همدان به‌عنوان متولی نسبت به تهیه طرح هادی برای تمامی روستاهای استان همدان اقدام کرد؛ این اقدام و ابتکاری که از سوی بنیاد مسکن استان همدان انجام گرفت، از سنوات اول انقلاب خوشبختانه به کل کشور تسری پیدا کرد و اکنون تمام روستاهای بالای 20 هزار خانوار در کشور از این طرح بهره‌مند شده‌اند.
وی با بیان اینکه در استان همدان یک‌هزار و 305 روستا داریم، گفت: به غیر از روستاهای بالای 20 هزار خانوار، در روستاهای زیر 20 هزار خانوار هم دارای طرح هادی هستیم.
رضایی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 553 روستا در استان بازنگری شده و در این زمینه مد نظر است طی سال جاری سالانه 10 درصد از روستاهای بالای 20 هزار خانوار را بازنگری کنیم که در هر سال حدود 95 روستا را شامل می‌شود و امیدواریم امسال هم این امر محقق شود.
این مقام مسئول درخصوص اجرای طرح هادی روستایی گفت: از 923 روستا در استان که بالای 20 هزار خانوار هستند، 880 روستا مشمول اجرای طرح هادی شدند.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی طرح بهسازی در روستاها شروع شده و در سال 1402 با اعتباری افزون‌بر 455 میلیارد تومان، اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.
رضایی گفت: با بسترسازی سهمیه‌ 80 میلیارد تومانی قیر که برای سال 1402 (تا 31 شهریورماه امسال) باید جذب می‌شد، خوشبختانه به 203 میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان از آن است که تعداد روستاهایی که از این موضوع بهره‌مند شدند، افزایش چشمگیری دارد؛ به‌طوری که 280 روستا در استان همدان مشمول اجرای آسفالت شدند.
این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه اعتبارات امسال به‌تازگی ابلاغ شده است، در سه سال گذشته (از سال 1400 تا 1402) در حدود 480 کیلومتر از معابر روستایی استان و در مساحت سه میلیون و 350 هزار متر مربع، آسفالت‌ریزی شده است.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 11 هزار خدمات شامل استعلام فنی، صدور پروانه، احداث بنا و بهره‌مندی از خدمات زیربنایی از سوی بنیاد مسکن و از طریق سامانه ‌راهبر دریافت شده که همدان جزء بهترین استان‌های کشور در‌این‌باره بوده است.

شناسه خبر 86733