کد خبر : 43749
تاریخ : 1400/5/4
گروه خبری : استان‌ها

ثبت جهانی هورامان موجب حضور گردشگران 190 کشور در کردستان می‌شود

یعقوب گویلیان در نشست با مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، دهیاران، بخشداران، اعضای شورای اسلامی روستاها و فعالان فرهنگی روستاهای منطقه هورامان، با اشاره به حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در پسا کرونا در روستاها و شهرهای هورامان، اظهار کرد: از تمام مسئولان روستاها و شهرهای هورامان این انتظار را داریم که حتماً ظرفیت پذیرش را به‌منظور جلوگیری از آسیب دیدن فرهنگ و تاریخ هورامان در زمینه تورها و گردشگران ورودی به این منطقه مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی نیز انتظار می‌رود در این خصوص بیشتر همراهی کنند زیرا سال‌ها تلاش و کوشش مسوولان و مردم روستاهای هورامان در صیانت و معرفی این گنجینه بی پایان با ثبت جهانی آن، برای همیشه ماندگار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گردشگری کردستان عنوان کرد: احیای سنت‌ها و آیین‌های فراموش شده، بافت با ارزش و شیوه‌های معیشتی و باغداری و همچنین حفظ محیط‌زیست و بسیاری موارد دیگر در منطقه هورامانات از اولویت‌های دهیاران و بخشداران باید باشد و در این راستا این اداره کل آماده هرگونه همکاری است.

گویلیان به ارتباط بیشتر دهیاران و سایر مسئولان هورامانات با مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان اشاره و اضافه کرد: پیگیری و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای منطقه هورامانات با همکاری سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی یکی از برنامه‌های این اداره کل بوده که در صورت ثبت جهانی قطعاً زیرساخت‌ها به شیوه‌ای بسیار مطلوب‌تر توسعه پیدا خواهد کرد.

وی دلسوزی، همدلی، همکاری و ارتباط نزدیک دهیاران را لازمه حفاظت و صیانت از فرهنگ و تاریخ روستاهای هورامانات برشمرد و گفت: گروه موجود (پایگاه منظر فرهنگی هورامان) با مدیریت پویا طالب‌نیا و همکاری مردم و مسئولان روستاهای هورامانات بسیار دلسوز و توانمند هستند و حضور این گروه تاکنون منشأ بسیاری از اتفاقات خوب در منطقه بوده است.

حاضران این جلسه در ادامه به بیان دیدگاه‌ها پیرامون چشم‌انداز ثبت جهانی هورامان و مشکلات این منطقه و همچنین لزوم توسعه روستاها و شهرهای هورامانات پرداختند.

منطقه هورامان که به آن اورامان یا اورامانات نیز می‌گویند، استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از خاک اقلیم کردستان عراق را نیز در بر می‌گیرد که شامل روستاهای متعددی بوده و معماری، سبک زندگی مردم، طبیعت، پوشش، آداب و رسوم و سایر مظاهر فرهنگی آنجا منحصربفرد است.

از چند سال گذشته بحث جهانی شدن منظر فرهنگی منطقه هورامان مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شده است؛ بنا بر اعلام دبیرخانه یونسکو، قرار است روز پنجم مردادماه جاری در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در شهر فوجوی چین در حال برگزاری است پرونده هورامان بررسی ‌شود.

استان کردستان دارای یک هزار و 524 اثر تاریخی شناسایی شده و 915 اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که 915 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل 778 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 25 مورد میراث طبیعی، 93 مورد میراث معنوی و 29 مورد میراث منقول است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/43749