کد خبر : 43602
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : استان‌ها

قاچاق دارو در استان کردستان صفر شد

طبق کشفیات باستانی انسان متمدن همواره با بهره‌گیری از علم پزشکی درصدد رفع بیمارهای جسمی انسان برآمده و این امر روز به روز با پیشرفت‌هایی روبه رو بوده تا جایی‌که امروزه بیشتر بیماری‌ها با بهره‌گیری از داروها قابل درمان است. اما با وجود فواید کشف دارو بودند و هستند کسانی که با قاچاق داروهای غیر مجاز و خارج از دستورات پزشکی آن‌ها را در اختیار افراد قرار داده و این خود باعث بروز مشکلات سلامت‌محور در جامعه می‌شود.

باتوجه به شرایط مرزی، استان کردستان همواره به‌عنوان یکی از استان‌های معرفی شده که در مسیر قاچاق دارو قرار داشته و راهی برای ورود و خروج داروهای غیر مجاز بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور که در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این شهر برگزار شد اظهار کرد: قاچاق دارو بعد از اسلحه در سطح دنیا از لحاظ گردش مالی در رتبه دوم قرار دارد. قاچاق دارو با سلامت جامعه مرتبط بوده و از این رو، امر قاچاق دارو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عطاء‌الله حیدری، تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه باعث ترغیب یک سری افراد سودجو به بحث قاچاق دارو می‌شود.

وی به قاچاق معکوس دارو نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل قیمت پایین داروهای ایرانی شاهد قاچاق این داروها به خارج از کشور هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: در سال گذشته و در سه ماهه نخست سال‌جاری هیچ گونه داروی قاچاقی در استان کشف نشده که خود بیانگر پایین بودن آمار قاچاق دارو در استان است.

در ادامه دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه متأسفانه در چند سال اخیر در بحث فرهنگی نسبت به بحث قاچاق آنچنان که باید کار نشده است، اذعان کرد: سن استفاده از اقلام آرایشی و بهداشتی در کشور و استان رو به کاهش است.

علی خداویسی افزود: باتوجه به اینکه کردستان یک راه خروجی از کشور است اقلام قاچاقی که از آن خارج می‌شود صرفا متعلق به استان نیست و از سایر استان‌ها برای خروج وارد کردستان می‌شود.

وی در پایان سخنان خود یادآورشد: متأسفانه استفاده از اقلام آرایشی، بهداشتی تقلبی در سال‌های گذشته افزایش داشته است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/43602