شناسه خبر:43602
1400/4/29 09:38:05

سپهرغرب، گروه خبر: مسئولان استانی اعلام کرده‌اند که سال گذشته و سه ماهه نخست سال‌جاری هیچ‌گونه داروی قاچاقی در استان کشف نشده است. با پیشرفت روزانه علوم پزشکی و داروسازی در سراسر جهان در راستای نجات جان بیماران، گام‌های مؤثری برداشته شده است.

طبق کشفیات باستانی انسان متمدن همواره با بهره‌گیری از علم پزشکی درصدد رفع بیمارهای جسمی انسان برآمده و این امر روز به روز با پیشرفت‌هایی روبه رو بوده تا جایی‌که امروزه بیشتر بیماری‌ها با بهره‌گیری از داروها قابل درمان است. اما با وجود فواید کشف دارو بودند و هستند کسانی که با قاچاق داروهای غیر مجاز و خارج از دستورات پزشکی آن‌ها را در اختیار افراد قرار داده و این خود باعث بروز مشکلات سلامت‌محور در جامعه می‌شود.

باتوجه به شرایط مرزی، استان کردستان همواره به‌عنوان یکی از استان‌های معرفی شده که در مسیر قاچاق دارو قرار داشته و راهی برای ورود و خروج داروهای غیر مجاز بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور که در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این شهر برگزار شد اظهار کرد: قاچاق دارو بعد از اسلحه در سطح دنیا از لحاظ گردش مالی در رتبه دوم قرار دارد. قاچاق دارو با سلامت جامعه مرتبط بوده و از این رو، امر قاچاق دارو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عطاء‌الله حیدری، تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه باعث ترغیب یک سری افراد سودجو به بحث قاچاق دارو می‌شود.

وی به قاچاق معکوس دارو نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل قیمت پایین داروهای ایرانی شاهد قاچاق این داروها به خارج از کشور هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: در سال گذشته و در سه ماهه نخست سال‌جاری هیچ گونه داروی قاچاقی در استان کشف نشده که خود بیانگر پایین بودن آمار قاچاق دارو در استان است.

در ادامه دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه متأسفانه در چند سال اخیر در بحث فرهنگی نسبت به بحث قاچاق آنچنان که باید کار نشده است، اذعان کرد: سن استفاده از اقلام آرایشی و بهداشتی در کشور و استان رو به کاهش است.

علی خداویسی افزود: باتوجه به اینکه کردستان یک راه خروجی از کشور است اقلام قاچاقی که از آن خارج می‌شود صرفا متعلق به استان نیست و از سایر استان‌ها برای خروج وارد کردستان می‌شود.

وی در پایان سخنان خود یادآورشد: متأسفانه استفاده از اقلام آرایشی، بهداشتی تقلبی در سال‌های گذشته افزایش داشته است.

شناسه خبر 43602