کد خبر : 61605
تاریخ : 1401/8/1
گروه خبری : اقتصادی

حمایت 8 هزار میلیارد تومانی دولت از توسعه کردستان در سال 1400

ارسلان ازهاری با اشاره به اینکه مانده وجوه مصرف‌نشده دستگاه‌های اجرایی در پایان سال مالی رقمی بسیار ناچیز است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته 99.9 درصد اعتبارات عمرانی سال 1400 که دارای موافقت‌نامه استانی هستند، جذب شده و از خزانه استان برگشت نخورده است.

وی تصریح کرد: میزان اعتبارات عمرانی استانی سال 1400 حدود دو هزار و 65 میلیارد تومان بود که فقط 165 میلیون تومان آن قابلیت جذب نداشت و با حمایت دستگاه‌های نظارتی و جلسات فشرده و متعدد شبانه‌روزی با دستگاه‌های اجرایی کار بزرگی در این حوزه در استان انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی کمک کار و کمک حال دستگاه‌های اجرایی در موضوع جذب اعتبارات و جلوگیری از برگشت اعتبارات هستند.

ازهارین افزود: دستگاه‌های اجرایی قوانین بودجه سنواتی و تبصره‌های قانون بودجه را مطالعه کنند و از بندها و تبصره‌های ارزشمند قانون بودجه در جهت جذب اعتبارات متفرقه در جهت توسعه استان استفاده کنند.

به گفته وی، تمام بندهای قانون بودجه و نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در راستای تبصره 18 قانون بودجه سال جاری دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به فروش املاک و اموال مازاد خود اقدام لازم را به عمل آورند، گفت: آغاز هرگونه پروژه عمرانی جدید توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است مگر اینکه مجوز ماده 23 را داشته باشد و دستگاه اجرایی بتواند از محل فروش اموال و املاک مازاد اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های جدید را تامین کند.

این مسئول تأکید کرد: هر پروژه‌ای موافقتنامه نداشته باشد و یا فاقد مصوبه ماده 23 باشد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین اعتبار نخواهد شد.

ازهاری گفت: درآمد مصوب استان در سال 1400 حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که فقط دو هزار میلیارد تومان آن وصول و محقق شده است و مابقی اعتبارات مازاد بر درآمدهای استان در واقع حمایت نظام و دولت از توسعه کردستان است.

وی اضافه کرد: در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 1402 ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد درآمدهای مصوب قانون بودجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به منظور انعکاس به ستاد بودجه ارائه کنند.

وی افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی بر اساس تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی را که در شمول طرح‌های بازآفرینی شهری هستند به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام نماید تا بخشی از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده جهت توانمندسازی این مناطق در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی قرار گیرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/61605