شناسه خبر:61605
1401/8/1 00:24:06

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: درآمد مصوب استان در سال 1400 حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که فقط دو هزار میلیارد تومان آن وصول شد و مابقی اعتبارات مازاد بر درآمدهای استان در واقع حمایت نظام و دولت از توسعه کردستان است.

ارسلان ازهاری با اشاره به اینکه مانده وجوه مصرف‌نشده دستگاه‌های اجرایی در پایان سال مالی رقمی بسیار ناچیز است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته 99.9 درصد اعتبارات عمرانی سال 1400 که دارای موافقت‌نامه استانی هستند، جذب شده و از خزانه استان برگشت نخورده است.

وی تصریح کرد: میزان اعتبارات عمرانی استانی سال 1400 حدود دو هزار و 65 میلیارد تومان بود که فقط 165 میلیون تومان آن قابلیت جذب نداشت و با حمایت دستگاه‌های نظارتی و جلسات فشرده و متعدد شبانه‌روزی با دستگاه‌های اجرایی کار بزرگی در این حوزه در استان انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی کمک کار و کمک حال دستگاه‌های اجرایی در موضوع جذب اعتبارات و جلوگیری از برگشت اعتبارات هستند.

ازهارین افزود: دستگاه‌های اجرایی قوانین بودجه سنواتی و تبصره‌های قانون بودجه را مطالعه کنند و از بندها و تبصره‌های ارزشمند قانون بودجه در جهت جذب اعتبارات متفرقه در جهت توسعه استان استفاده کنند.

به گفته وی، تمام بندهای قانون بودجه و نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در راستای تبصره 18 قانون بودجه سال جاری دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به فروش املاک و اموال مازاد خود اقدام لازم را به عمل آورند، گفت: آغاز هرگونه پروژه عمرانی جدید توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است مگر اینکه مجوز ماده 23 را داشته باشد و دستگاه اجرایی بتواند از محل فروش اموال و املاک مازاد اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های جدید را تامین کند.

این مسئول تأکید کرد: هر پروژه‌ای موافقتنامه نداشته باشد و یا فاقد مصوبه ماده 23 باشد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین اعتبار نخواهد شد.

ازهاری گفت: درآمد مصوب استان در سال 1400 حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که فقط دو هزار میلیارد تومان آن وصول و محقق شده است و مابقی اعتبارات مازاد بر درآمدهای استان در واقع حمایت نظام و دولت از توسعه کردستان است.

وی اضافه کرد: در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 1402 ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد درآمدهای مصوب قانون بودجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به منظور انعکاس به ستاد بودجه ارائه کنند.

وی افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی بر اساس تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی را که در شمول طرح‌های بازآفرینی شهری هستند به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام نماید تا بخشی از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده جهت توانمندسازی این مناطق در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی قرار گیرد.

شناسه خبر 61605