کد خبر : 63445
تاریخ : 1401/9/16
گروه خبری : کشاورزی

رئیس سازمان ملی بهره‌وری:

25 میلیون تن محصول کشاورزی در زنجیره تأمین تلف می‌شود

میرسامان پیشوائی با بیان اینکه 9 میلیارد متر مکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور متوسط برداشت گندم در هر هکتار حدود چهار تن است که در سایه نوآوری و فناوری می‌توان این میزان را افزایش داد.
وی نیز با تأکید بر ضرورت توجه به نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی، گفت: مقدمه امنیت ملی امنیت غذایی است. در واقع غذا ابزاری است برای تسلط بر کشورها. همان‌طور که جنگ روسیه و اوکراین باعث شد قیمت برخی محصولات تولیدی 140 درصد افزایش یابد.
سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه فراهمی، دسترسی، سلامت و کیفیت و پایداری چهار مؤلفه اصلی امنیت غذایی هستند، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد بخش کشاورزی در ایران و ظرفیتی که وجود دارد می‌توان در این بخش انقلاب بهره‌وری ایجاد کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن، نوآوری است.
وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: با توجه به منابع محدود بخش کشاورزی گزینه دیگری جز بهره‌وری نداریم.
در ادامه این نشست، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز با بیان اینکه یکی از مواردی که در نگاه اکوسیستمی باید به آن توجه شود، مسئله تأمین مالی است، گفت: در این زمینه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده است که به‌صورت اهرمی ورود کند؛ یعنی مبلغی را به‌عنوان کمک در اختیار رویداد نوآوری بهره‌ور قرار داده است؛ اما این سرمایه‌ها کفایت نخواهد کرد و فقط در حلقه‌های اولیه کمک می‌کند.
سعید شوال‌پور ادامه داد: برای قوام گرفتن تیم و ایده جهت حل هرکدام از مشکلات کشور در فاز اولیه، عدد محدودی نیاز است اما اگر قرار بر ایفای نقش در فاز ملی باشد، نیاز به پول و سرمایه است و ما این آمادگی را در هر سه رویداد نوآوری بهره‌ور داریم و مذاکرات آن را با مراکز مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های دیگر و نهادهای تامین مالی دیگر شروع کرده‌ایم تا به تیم‌هایی که در ابتدا شناسایی و غربالگری شده و وارد فاز توسعه می‌شوند، در مراحل بعدی نیز کمک مالی کنیم.
شایان ذکر است، هدف از برگزاری این رویداد که با همکاری سازمان ملی بهره‌وری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، به کارگیری دستاوردهای رویداد در حوزه کشاورزی کشور و حل مسائل این حوزه عنوان شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال چکیده طرح‌ها (تا هشتم دی ماه) به سامانه سلسله رویدادهای نوآوری بهره‌ور مراجعه کنند. گفتنی است طرح‌های منتخب از حمایت‌های مادی و معنوی بهره‌مند خواهند شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63445