شناسه خبر:63445
1401/9/16 08:47:51

سپهرغرب، گروه کشاورزی: رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: سالیانه حدود 135 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که 25 میلیون تن در طول زنجیره تأمین تلف می‌شود؛ در حالی که با این میزان هدررفت می‌توان بیش از 16 میلیون نفر را تغذیه کرد.

میرسامان پیشوائی با بیان اینکه 9 میلیارد متر مکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور متوسط برداشت گندم در هر هکتار حدود چهار تن است که در سایه نوآوری و فناوری می‌توان این میزان را افزایش داد.
وی نیز با تأکید بر ضرورت توجه به نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی، گفت: مقدمه امنیت ملی امنیت غذایی است. در واقع غذا ابزاری است برای تسلط بر کشورها. همان‌طور که جنگ روسیه و اوکراین باعث شد قیمت برخی محصولات تولیدی 140 درصد افزایش یابد.
سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه فراهمی، دسترسی، سلامت و کیفیت و پایداری چهار مؤلفه اصلی امنیت غذایی هستند، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد بخش کشاورزی در ایران و ظرفیتی که وجود دارد می‌توان در این بخش انقلاب بهره‌وری ایجاد کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن، نوآوری است.
وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: با توجه به منابع محدود بخش کشاورزی گزینه دیگری جز بهره‌وری نداریم.
در ادامه این نشست، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز با بیان اینکه یکی از مواردی که در نگاه اکوسیستمی باید به آن توجه شود، مسئله تأمین مالی است، گفت: در این زمینه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده است که به‌صورت اهرمی ورود کند؛ یعنی مبلغی را به‌عنوان کمک در اختیار رویداد نوآوری بهره‌ور قرار داده است؛ اما این سرمایه‌ها کفایت نخواهد کرد و فقط در حلقه‌های اولیه کمک می‌کند.
سعید شوال‌پور ادامه داد: برای قوام گرفتن تیم و ایده جهت حل هرکدام از مشکلات کشور در فاز اولیه، عدد محدودی نیاز است اما اگر قرار بر ایفای نقش در فاز ملی باشد، نیاز به پول و سرمایه است و ما این آمادگی را در هر سه رویداد نوآوری بهره‌ور داریم و مذاکرات آن را با مراکز مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های دیگر و نهادهای تامین مالی دیگر شروع کرده‌ایم تا به تیم‌هایی که در ابتدا شناسایی و غربالگری شده و وارد فاز توسعه می‌شوند، در مراحل بعدی نیز کمک مالی کنیم.
شایان ذکر است، هدف از برگزاری این رویداد که با همکاری سازمان ملی بهره‌وری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، به کارگیری دستاوردهای رویداد در حوزه کشاورزی کشور و حل مسائل این حوزه عنوان شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال چکیده طرح‌ها (تا هشتم دی ماه) به سامانه سلسله رویدادهای نوآوری بهره‌ور مراجعه کنند. گفتنی است طرح‌های منتخب از حمایت‌های مادی و معنوی بهره‌مند خواهند شد.

شناسه خبر 63445