کد خبر : 64670
تاریخ : 1401/10/17
گروه خبری : جامعه

تجهیز کامل راهدارخانه‌های نهاوند در زمستان

عمید الوند بعد از ظهر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود بیش از 60 کیلومتر راه اصلی و 500 کیلومتر راه‌ روستایی و فرعی در شهرستان، اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح راهداری زمستانی، سه راهدارخانه در فیروزان، گردنه گاماسیاب و مرکز اداری جانمایی شده که آماده ارائه خدمات هستند.
وی اضافه کرد: در طرح راهداری زمستانی امسال 30 نفر نیروی انسانی شامل اپراتورهای ماشین‌آلات، راهداران و نیروهای پشتیبانی و نظارتی درنظر گرفته شده تا بهترین سطح خدمات‌رسانی براساس توان لجستیکی برای کاربران جاده‌ای ارائه شود.
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند افزود: ماشین‌آلات موجود که عمدتاً در مرکز اداره و راهدارخانه گرین در گردنه گاماسیاب مستقر هستند شامل گریدر، کامیون سنگین مایلر خودپاش، لودر، تریلر و بولدوزر برای برف‌روبی و جلوگیری از یخبندان جاده‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی از تأمین و ذخیره‌سازی بیش از 680 تُن مخلوط نمک، شن و ماسه و دپوی آن‌ها در راهدارخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: مصالح مورد نیاز برای برف‌روبی و نمک‌پاشی و یخ‌زدایی از سطح راه‌ها تأمین شده و در سه مرکز راهدارخانه قرار گرفته‌اند.
الوند درباره چگونگی دسترسی به اطلاعات هواشناسی نیز گفت: اداره هواشناسی استان گزارش هواشناسی را به‌‌طور مداوم و مرتب در اختیار این اداره قرار می‌دهد و ما نیز تغییرات جوی را در لحظه به اطلاع گروه‌های مستقر در جاده‌ها می‌رسانیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شده، اولویت خدمات‌رسانی باز نگه داشتن راه‌های اصلی و مناطق برف‌گیر و کولاک‌خیز است و پس از آن برف‌روبی و بازگشایی راه‌های روستایی انجام می‌شود که البته سعی بر این است با استفاده از ظرفیت دهیاران و ماشین‌آلات استیجاری، برف‌روبی راه‌های روستایی نیز همسو با راه‌های اصلی انجام گیرد.
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند مهم‌ترین نقطه آسیب‌پذیر را گردنه گاماسیاب در محور نورآباد لرستان دانست که در فصل سرد و هنگام بارش برف با کولاک همراه بوده و مشکلاتی را برای رانندگان و مسافران ایجاد می‌کند.
وی تأکید کرد: رانندگان در فصل زمستان حتماً تجهیزات ایمنی مورد نیاز را به همراه داشته باشند تا بر اثر بارش‌های ناگهانی دچار مشکل نشده و خللی در روند برف‌روبی و ترافیک جاده‌ ایجاد نکنند.
الوند با بیان اینکه رانندگان قبل از اقدام به سفر از طریق سامانه و تلفن گویای شبانه‌روزی 141 اطلاعات لازم از آخرین وضعیت مسیر مورد نظر را بگیرند و سپس اقدام به سفر کنند، گفت: رانندگانی که قصد دارند از گردنه برف‌گیر گاماسیاب عبور کنند، حتماً مجهز به زنجیر چرخ و لاستیک‌های سالم باشند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/64670