شناسه خبر:64670
1401/10/17 09:20:17

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نهاوند از آماده‌باش 30 نیروی راهدار و آماده‌سازی بیش از 20 دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری در سه راهدارخانه مستقر در شهرستان خبر داد.

عمید الوند بعد از ظهر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود بیش از 60 کیلومتر راه اصلی و 500 کیلومتر راه‌ روستایی و فرعی در شهرستان، اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح راهداری زمستانی، سه راهدارخانه در فیروزان، گردنه گاماسیاب و مرکز اداری جانمایی شده که آماده ارائه خدمات هستند.
وی اضافه کرد: در طرح راهداری زمستانی امسال 30 نفر نیروی انسانی شامل اپراتورهای ماشین‌آلات، راهداران و نیروهای پشتیبانی و نظارتی درنظر گرفته شده تا بهترین سطح خدمات‌رسانی براساس توان لجستیکی برای کاربران جاده‌ای ارائه شود.
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند افزود: ماشین‌آلات موجود که عمدتاً در مرکز اداره و راهدارخانه گرین در گردنه گاماسیاب مستقر هستند شامل گریدر، کامیون سنگین مایلر خودپاش، لودر، تریلر و بولدوزر برای برف‌روبی و جلوگیری از یخبندان جاده‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی از تأمین و ذخیره‌سازی بیش از 680 تُن مخلوط نمک، شن و ماسه و دپوی آن‌ها در راهدارخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: مصالح مورد نیاز برای برف‌روبی و نمک‌پاشی و یخ‌زدایی از سطح راه‌ها تأمین شده و در سه مرکز راهدارخانه قرار گرفته‌اند.
الوند درباره چگونگی دسترسی به اطلاعات هواشناسی نیز گفت: اداره هواشناسی استان گزارش هواشناسی را به‌‌طور مداوم و مرتب در اختیار این اداره قرار می‌دهد و ما نیز تغییرات جوی را در لحظه به اطلاع گروه‌های مستقر در جاده‌ها می‌رسانیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شده، اولویت خدمات‌رسانی باز نگه داشتن راه‌های اصلی و مناطق برف‌گیر و کولاک‌خیز است و پس از آن برف‌روبی و بازگشایی راه‌های روستایی انجام می‌شود که البته سعی بر این است با استفاده از ظرفیت دهیاران و ماشین‌آلات استیجاری، برف‌روبی راه‌های روستایی نیز همسو با راه‌های اصلی انجام گیرد.
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند مهم‌ترین نقطه آسیب‌پذیر را گردنه گاماسیاب در محور نورآباد لرستان دانست که در فصل سرد و هنگام بارش برف با کولاک همراه بوده و مشکلاتی را برای رانندگان و مسافران ایجاد می‌کند.
وی تأکید کرد: رانندگان در فصل زمستان حتماً تجهیزات ایمنی مورد نیاز را به همراه داشته باشند تا بر اثر بارش‌های ناگهانی دچار مشکل نشده و خللی در روند برف‌روبی و ترافیک جاده‌ ایجاد نکنند.
الوند با بیان اینکه رانندگان قبل از اقدام به سفر از طریق سامانه و تلفن گویای شبانه‌روزی 141 اطلاعات لازم از آخرین وضعیت مسیر مورد نظر را بگیرند و سپس اقدام به سفر کنند، گفت: رانندگانی که قصد دارند از گردنه برف‌گیر گاماسیاب عبور کنند، حتماً مجهز به زنجیر چرخ و لاستیک‌های سالم باشند.

شناسه خبر 64670