کد خبر : 84297
تاریخ : 1403/4/12
گروه خبری : استان‌ها

وجود 20 هکتار باغات پسته در شهرستان بهار

شریف مهرابی‌فهمیم از وجود 20 هکتار باغات پسته در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از این میزان باغات پسته موجود شهرستان 19 هکتار آن به‌صورت عمده و حدود یک هکتار آن به‌صورت پراکنده در سطح باغات این شهرستان دارای پراکنش هستند.

وی تصریح کرد: از 19 هکتار باغات عمده پسته شهرستان به‌ترتیب 10 هکتار آن به‌صورت عمده در بهار، دو هکتار در بخش صالح‌آباد و هفت هکتار آن در روستای هارون‌آباد واقع شده است.

مهرابی‌فهمیم با اشاره به اینکه درحال حاضر یک خانم نیز متقاضی ایجاد باغ پسته به‌‌صورت عمده در شهرستان است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر پسته بین هفت تا 10 سال بارور می‌شود و محصولی دیربازده و البته سودآور است؛ ضمن اینکه بخش وسیعی از باغات سطح شهرستان هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند و از حدود شش یا هفت سال پیش این باغات در سطح شهرستان احداث شده است.

وی پسته را محصولی کم‌آب‌بر دانست و افزود: به‌مرور هرسال که از کشت پسته می‌گذرد، یک هفته از میزان آبیاری آن کمتر و از سال چهارم به بعد ماهیانه یک دوره آبیاری انجام می‌شود.

مهرابی‌فهمیم با بیان اینکه متوسط تولید پسته در هر هکتار در کشور یک تُن است، افزود: دوره نونهالی پسته از زمان کاشت تا زمان باردهی هشت تا 10 سال طول می‌کشد و هنگام باردهی 40 تا 50 سال دارای میوه‌دهی خواهد بود.

تغییر در الگوی کشت در حوزه محصولات باغی شامل ترویج کشت‌های جدیدی نظیر پسته، زعفران و گل محمدی بوده که این گیاهان علاوه‌بر مقاوم بودن در برابر کم‌آبی و کیفیت پایین خاک، بازار خوبی دارند و جزء محصولات با درآمد مناسب محسوب می‌شوند و کشت آن‌ها طی سال‌های اخیر در منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84297