کد خبر : 84321
تاریخ : 1403/4/13
گروه خبری : اقتصادی

زیرساخت‌های هوایی کردستان در دولت سیزدهم توسعه یافت

سید علی‌اکبر کمالان صبح گذشته در نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در کردستان در دولت سیزدهم با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: فرودگاه سنندج در حال حاضر در روزهای شنبه و پنج‌شنبه پرواز دارد و تلاش زیادی برای افزایش این پروازها انجام گرفت و روند پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عنوان فرودگاه بین‌المللی که فرودگاه سنندج یدک می‌کشد واقعاً در عمل هم مطابقت دارد، گفت: هر فرودگاهی که در آن گمرک و گذرنامه به مردم ارائه سرویس بدهد و به‌عنوان پایانه برای ورود و خروج مسافران بین‌المللی استفاده شود عنوان فرودگاه بین‌المللی و فرودگاه مرزی را دارا خواهد بود این زیرساخت‌ها کلاً در فرودگاه سنندج وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته بحث فرودگاه با حمل‌و‌نقل هوایی دو مقوله جدا از هم هستند، حمل و نقل هوایی اگر بخواهیم داشته باشیم نیاز به یک سری زیرساخت‌های دیگر داریم که شهادت می‌دهم در راستای تحقق این مهم استاندار کردستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استان تمام توان و ظرفیت خود را در پیگیری افزایش پروازها و حمل‌و‌نقل هوایی به‌کار گرفتند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان در مورد فرودگاه سقز هم گفت: سال 1384 پروژه فرودگاه سقز کلنگ‌زنی و در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد.

به گفته کمالان، این پروژه بعد از وقفه چند ساله در سال 1397 بار دیگر شروع به کار کرد و در دولت قبل هم مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: شهید رئیسی در تیرماه سال 1401 و در نخستین سفر استانی خود به کردستان، در جریان بازدید از این فرودگاه نیمه‌تمام، وعده تکمیل آن را داد و سرانجام 12 ابان سال 1402 در سومین سفر استانی خود به کردستان، از طریق همین فرودگاه وارد سقز شد و اینگونه آرزوی چندین ساله مردم این دیار به‌وقوع پیوست.

مدیر فرودگاه سنندج خاطرنشان کرد: وعده‌ای که رئیس جمهور شهید در سفر اول به کردستان برای افتتاح این پروژه داده بود در سفر دوم شهید رئیسی تحقق پیدا کرد و 29مین پرواز این فرودگاه فردا انجام می‌شود.

کمالان تصریح کرد: نقش فرودگاه و اهمیت حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه اقتصادی و پیشرفت منطقه بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم این فرودگاه در کنار سایر زیرساخت‌ها بتواند عامل جهش اقتصادی در این منطقه شود.

گفتنی است؛ فرودگاه شهدا سقز توسط مهندسان ایرانی در 180 هکتار و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت پایانه احداث شده است.

باند این فرودگاه دو هزار و 600 متر طول دارد، 450 متر تاکسی وی (مسیری در فرودگاه است که باند فرودگاه را با رمپ‌ها، آشیانه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر امکانات فرودگاه متصل می‌سازد)، دو هزار و 500 متر گستره پارکینگ، یک هزار و 300 متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84321