شناسه خبر:84321
1403/4/13 17:10:03

مدیرکل فرودگاه‌های کردستان گفت: زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوایی کردستان در دولت سیزدهم توسعه پیدا کرد تکمیل و بهره‌برداری از فرودگاه سقز نمونه بارزی از نگاه ویژه دولت شهید رئیسی به این استان است.

سید علی‌اکبر کمالان صبح گذشته در نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در کردستان در دولت سیزدهم با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: فرودگاه سنندج در حال حاضر در روزهای شنبه و پنج‌شنبه پرواز دارد و تلاش زیادی برای افزایش این پروازها انجام گرفت و روند پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عنوان فرودگاه بین‌المللی که فرودگاه سنندج یدک می‌کشد واقعاً در عمل هم مطابقت دارد، گفت: هر فرودگاهی که در آن گمرک و گذرنامه به مردم ارائه سرویس بدهد و به‌عنوان پایانه برای ورود و خروج مسافران بین‌المللی استفاده شود عنوان فرودگاه بین‌المللی و فرودگاه مرزی را دارا خواهد بود این زیرساخت‌ها کلاً در فرودگاه سنندج وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته بحث فرودگاه با حمل‌و‌نقل هوایی دو مقوله جدا از هم هستند، حمل و نقل هوایی اگر بخواهیم داشته باشیم نیاز به یک سری زیرساخت‌های دیگر داریم که شهادت می‌دهم در راستای تحقق این مهم استاندار کردستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استان تمام توان و ظرفیت خود را در پیگیری افزایش پروازها و حمل‌و‌نقل هوایی به‌کار گرفتند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان در مورد فرودگاه سقز هم گفت: سال 1384 پروژه فرودگاه سقز کلنگ‌زنی و در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد.

به گفته کمالان، این پروژه بعد از وقفه چند ساله در سال 1397 بار دیگر شروع به کار کرد و در دولت قبل هم مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: شهید رئیسی در تیرماه سال 1401 و در نخستین سفر استانی خود به کردستان، در جریان بازدید از این فرودگاه نیمه‌تمام، وعده تکمیل آن را داد و سرانجام 12 ابان سال 1402 در سومین سفر استانی خود به کردستان، از طریق همین فرودگاه وارد سقز شد و اینگونه آرزوی چندین ساله مردم این دیار به‌وقوع پیوست.

مدیر فرودگاه سنندج خاطرنشان کرد: وعده‌ای که رئیس جمهور شهید در سفر اول به کردستان برای افتتاح این پروژه داده بود در سفر دوم شهید رئیسی تحقق پیدا کرد و 29مین پرواز این فرودگاه فردا انجام می‌شود.

کمالان تصریح کرد: نقش فرودگاه و اهمیت حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه اقتصادی و پیشرفت منطقه بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم این فرودگاه در کنار سایر زیرساخت‌ها بتواند عامل جهش اقتصادی در این منطقه شود.

گفتنی است؛ فرودگاه شهدا سقز توسط مهندسان ایرانی در 180 هکتار و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت پایانه احداث شده است.

باند این فرودگاه دو هزار و 600 متر طول دارد، 450 متر تاکسی وی (مسیری در فرودگاه است که باند فرودگاه را با رمپ‌ها، آشیانه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر امکانات فرودگاه متصل می‌سازد)، دو هزار و 500 متر گستره پارکینگ، یک هزار و 300 متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

شناسه خبر 84321