شناسه خبر:59662
1401/6/14 09:36:56

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری حل موضوع تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد و گفت: با توجه به همسایگی استان کرمانشاه با کشور عراق و علاقه دانشجویان عراقی به تحصیل در شهر کرمانشاه، به‌طور ویژه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

«محمدعلی زلفی‌گل» در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در ارتباط تصویری با مرکز کرمانشاه و در پاسخ به سؤالی در ارتباط با لزوم بازنگری در تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های استان‌های هم‌مرز با عراق ازجمله دانشگاه رازی کرمانشاه، افزود: «استاد حدادی‌اصل»، رئیس همکاری‌های بین‌الملل وزارت علوم در این رابطه رایزنی‌هایی را انجام داده و همچنین دکتر داداش‌پور، معاون دانشجویی و رئیس سازمان دانشجویان وزارتخانه هم پیگیر این موضوع هستند.

وی با اعلام اینکه سعی می‌کنیم به‌زودی این مسئله را حل کنیم، تأکید کرد: باید حواسمان باشد که رقبای ما هم به دنبال این هستند که انگیزه دانشجویان عراقی را برای تحصیل در ایران کاهش دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: ما باید با تدبیر مدیریت و شرایطی را ایجاد کنیم و استانداردهایی را در آموزش، پژوهش، خدمات رفاهی و ورزشی در اختیار دانشجویان عراقی قرار دهیم که بهانه را از افراد بدخواه بگیریم.

زلفی‌گل بار دیگر تأکید کرد که موضوع تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه رازی کرمانشاه را به‌طور ویژه پیگیری می‌کنیم.

   سرنوشت 600 دانشجوی عراقی دانشگاه رازی کرمانشاه چه می‌شود؟

20 تیرماه امسال در اخباری به موضوع حذف نام دانشگاه رازی کرمانشاه از فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم کشور عراق پرداخته شد.

اکنون حدود 600 دانشجوی عراقی در رشته‌های مختلف در دانشگاه رازی کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند، اما وزارت علوم کشور عراق در نامه‌ای ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، تحصیل دانشجویان این کشور در 27 دانشگاه‌ ایران ازجمله دانشگاه رازی را غیر معتبر اعلام کرده است.

وزارت علوم کشور عراق در نامه‌ای به وزارت علوم ایران تحصیل دانشجویان عراقی در 27 دانشگاه ایران در نظام ارزشیابی عراق را بی‌اعتبار اعلام کرده که در میان این دانشگاه‌ها، نام دانشگاه رازی کرمانشاه به‌عنوان دانشگاه مادر استان و مرکز و قطب علمی غرب کشور نیز دیده می‌شود؛ درحالی که اکنون دانشجویان خارجی زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، دارای دو مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی با کشور عراق است و به‌دلیل اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی نیز از گذشته تاکنون با مردم عراق ارتباطات داشته و دارد و در راستای این اشتراکات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه نیز در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترکی سطح روابط خود با دانشگاه‌های کشور عراق را در سال‌های اخیر توسعه داده‌اند.

دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن‌ماه سال 1351 با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی 1352-1351 برای نخستین‌بار پذیرای 200 دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال 1353 به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تأسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

دانشگاه رازی به‌عنوان دانشگاه معین استان، هم‌اینک از وجود بیش از 465 عضو هیئت‌علمی و 487 کارمند پُرتلاش بهره می‌برد و بیش از 11 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

شناسه خبر 59662