شناسه خبر:1013
1397/7/10 10:40:44

وجود دانشگاه آزاد همدان در روستای حسن‌آباد باعث شده تا این روستا محل رفت و آمد دانشجویان از شهرهای مختلف باشد. جلوه و زیبایی هر شهر وقتی که در معرض دید مسافران قرار گیرد، باعث افتخار و غرور ساکنان و مسئولان آن شهر است.
 
با وجود فاصله کوتاه روستای حسن‌آباد با مرکز شهر همدان و قرارگیری دانشگاه آزاد در این محل، این روستا از آشفتگی و بی‌نظمی فراوانی رنج می‌برد.
 
با گذر از کوچه و خیابان‌های آن، سطل زباله‌های سر ریز شده، فاضلاب‌هایی که از منازل مسکونی به معابر هدایت شده و وضعیت نامناسب خیابان‌های روستا به چشم می‌خورد. زنانی که لباس‌های خود را یا در کوچه می‌شویند یا آب آغشته به کف را در کوچه می‌ریزند و کودکان و افرادی که حتی با وجود سطل زباله هم زباله‌هایشان را در کوچه‌ پس کوچه‌ها و خیابان‌ها رها می‌کنند.
 
اینکه چگونه روستایی با این موقعیت جغرافیایی از دید مسئولان پنهان مانده، تعجب برانگیز است و جالب آن که صدای فریاد ساکنان حتی به گوش مسئولان روستا هم نمی‌رسد.
 
اینکه سطل زباله‌های سر ریز شده و فاضلاب‌های رها شده در معابر چه آلودگی‌ها و خطراتی برای ساکنان آنجا دارد هم مسأله‌ای است که امیدواریم قبل از اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد به فکر راه چاره بود چرا که دور میز نشستن و تصمیم درباره اتفاق ناگواری که قابل پیشگیری بوده، پس از وقوع واقعه فایده‌ای ندارد. البته نبود شبکه فاضلاب و عدم وجود چاه‌های جذبی یکی از مشکلات روستاست و روزهای زیادی در طول سال هم هست که این روستا آب ندارد.
 
مردم از چاه‌های جذبی استفاده کنند
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در این‌باره گفت: شبکه‌ فاضلاب در روستای حسن‌آباد وجود ندارد و در این منطقه باید از چاه‌های جذبی استفاده شود.
 
سیدمصطفی هاشمی عنوان کرد: برای فاضلاب‌کشی نیاز به مطالعات است تا محل انتقال، عمق چاه‌ها، تصفیه، جنس لوله‌ها، جهت باد، مشخصات فنی و امکان دفع و دیگر موارد لازم مورد بررسی قرار گیرد.
 
دهیار و شورا به متولی قانونی روستا با خاطیان برخورد کنند
 
وی درباره اقدام غیربهداشتی ساکنان روستا در زمینه باز کردن راه فاضلاب در کوچه‌ها، اظهار کرد: روستا متولی مشخص و مسئول قانونی دارد که نزدیکترین مسئول دهیار و شورای روستاست که باید ناظر بر جاری کردن فاضلاب ساکنان در کوچه‌ها باشند و با در نظر داشتن بهداشت محیط روستا با افراد برخورد کنند.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در پایان گفت: طرح فاضلاب‌کشی روستای حسن‌آباد زمان‌بر است و باید مهندسین مشاور در این حیطه تصمیم‌گیری کنند البته گزینه‌های مختلف در کمیته فنی رد می‌شود تا در نهایت به تأیید برسد و در بحث تخصیص اعتبار هم باید طی چند مرحله اعتبار تعلق گیرد تا ببینیم چه کاری می‌توان در این روستا انجام داد.
 
دهیاری فقط وظیفه جمع‌آوری آب‌های سطحی را دارد
 
دهیار روستای حسن‌آباد گفت: تا یکی دو ماه آینده در طرح هادی روستا 100 درصد روستا جدول‌گذاری و زیرسازی می‌شود.
 
رضا امیری بیان کرد: بحث فاضلاب در این روستا اجرایی نشده و اهالی الزاما باید طبق قانون از چاه‌های جذبی استفاده کنند اما گاهی دیده می‌شود به علت زود پر شدن چاه‌ها بعضی از ساکنان فاضلاب را به معابر هدایت می‌کنند که باعث ایجاد جلبک می‌شود.
 
وی ادامه داد: دهیاری فقط وظیفه دارد آب‌های سطحی را جمع‌آوری کند و برای امور بهداشتی هم مرکز بهداشت برای ساکنان وجود دارد.
 
منبع : ایسنا

شناسه خبر 1013