شناسه خبر:10445
1398/5/5 08:48:11

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: برای سامان‌دهی مرز باشماق در مریوان 700 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عملیات سامان‌دهی مرز را اجرا می‌کند.

بهمن مرادنیا روز پنجشنبه گذشته در چهارمین جلسه اصلی کمیسیون هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار کرد: هفته گذشته در تهران با وزیر راه و شهرسازی جلسه‌ای در این رابطه داشتیم و تصمیم‌گیری شد تا این اعتبار برای سامان‌دهی مرز اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه اختصاص میزان اعتبار مذکور بسیار خوب بوده و گام بزرگی برای سامان‌دهی و توسعه مرز باشماق است، افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای انجام سریع‌تر این طرح با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همکاری کنند.

استاندار کردستان یادآور شد: هفته گذشته همچنین جلسه‌ای در وزارت کشور برگزار شد تا نیروی انسانی مورد نیاز به‌طور موقت در گمرک مرز باشماق تأمین شود، ضمن اینکه دستگاه ایکس‌ری مستقر در این مرز نیز تعمیر شده و اکنون فعال است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان نیز اظهار کرد: طرح جامع سامان‌دهی مرز باشماق مریوان در دست اجرا بوده، عرصه این مرز کامل به راهداری واگذار شده و مشکل معارضین نیز رفع شده است.

عبدالرحمن حسینی با بیان اینکه اکنون فاز نخست مطالعات طرح تکمیل شده و مرحله دوم درحال انجام است، اضافه کرد: برای اجرای این طرح 110 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که درصورت تخصیص اعتبار، وارد فاز اجرایی آن می‌شویم؛ در ضمن این مهم منوط به انتقال اسناد مالکیت عرصه مرز باشماق به‌نام سازمان راهداری کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز گفت: با همکاری نیروی انتظامی قاچاق اشیای تاریخی در استان بسیار کم است و از سال 95 تاکنون فقط سه جلد کتاب تاریخی در حین خروج از مرز توقیف و قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.

سیدمحسن علوی اضافه کرد: در سال جاری نیز دو مورد قاچاق مربوط به این حوزه کشف شد که یک مورد آن 30 قلم اشیای تاریخی از فردی بانه‌ای و مورد دیگر 38 عدد سکه دوران سلوکی از فردی سنندجی بود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با بیان اینکه طرح سامان‌دهی انبارهای کالا با هدف شفاف‌سازی و مبارزه با قاچاق کالا درحال انجام است، افزود: از خردادماه امسال تاکنون چهار هزار و 506 انبار در سامانه به‌صورت خام ثبت شده که چهار هزار و 199 مورد آن به تأیید رسیده است.

طاها سمیعی پیشنهاد داد فرصت دوماهه‌ای برای ثبت انبارهای درحال انتظار داده شود تا نسبت به تأیید یا حذف آن‌ها اقدام شود.

شناسه خبر 10445