شناسه خبر:11314
1398/6/4 09:49:59

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار لرستان گفت: سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد مشکل اصلی فرودگاه خرم‌آباد در هواست و به‌علت کوهستانی بودن منطقه امکان نشست‌وبرخاست هواپیماهای پهن‌پیکر وجود ندارد.

سید‌موسی خادمی در جمع خبرنگاران در رابطه با 114 پروژه کلیدی استان لرستان اظهار کرد: ما در بدو ورود به استان برای هریک از دستگاه‌های اجرایی وظایفی را مشخص کرده و 114 پروژه مهم و دارای اولویت را به‌عنوان پروژه‌های کلیدی لرستان معرفی کردیم، باید بگویم که نسبت به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده کاستی‌هایی داریم.

وی افزود: از بین پروژه‌های مهم ما توجه ویژه‌ای به ایستگاه‌های پمپاژی که عملیات اجرایی آن‌ها از سال 84 متوقف‌ شده بودند، داشتیم؛ عمده‌ این ایستگاه پمپاژها در شهرستان پلدختر قرار داشتند و طی سال‌های 96 و 97، 100 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها گذاشته و برخی از آن‌ها نیز افتتاح شد؛ اما متأسفانه سیل فروردین‌ماه همه آن‌ها را از بین برد.

استاندار لرستان ضمن اشاره به وضعیت پروازهای فرودگاه خرم‌آباد و طرح توسعه آن، عنوان کرد: مشکل اصلی طرح توسعه فرودگاه این بود که اعتبار آن از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شد، درحالی که فرودگاه‌ها باید از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار شوند.

وی بیان کرد: گام نخست گرفتن موافقت وزارت راه برای ملی شدن محل تأمین اعتبار طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد بود و سازمان فرودگاه‌های کشور متولی این پروژه شد، به‌طوری که 6 میلیارد تومان نیز به پیمانکاران سابق آن پرداخت کردند.

خادمی خاطرنشان کرد: بعد از طراحی طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد توسط مشاور و هزینه اعتبار 40 تا 50 میلیارد تومانی جهت نشست‌وبرخاست هواپیماهای پهن‌پیکر، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که مشکل اصلی فرودگاه خرم‌آباد در هواست و به‌علت کوهستانی بودن منطقه امکان نشست‌وبرخاست هواپیماهای پهن‌پیکر وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات فرودگاه درحال پیگیری است، تصریح کرد: وضعیت پرواز هواپیماهای کوچک نیز از اوایل مهرماه در فرودگاه خرم‌آباد بهتر خواهد شد.

استاندار لرستان در رابطه با خسارات وارده سیل اخیر به آثار تاریخی استان گفت: هنوز برای آثار تاریخی تخریبی ناشی از سیل فروردین‌ماه پولی تخصیص داده نشده، اما ما تمام این آثار را در سامانه سجا ثبت کرده‌ایم و قرار است که دولت اعتباری جهت مرمت و بازسازی آثار تاریخی اختصاص دهد که تاکنون نه مبلغ آن مشخص شده و نه مصوبه‌اش ارسال شده است.

وی به پُل تازه‌ساخت کاکارضا که تخریب آن تاکنون موجب فوت چند نفر شده است اشاره و اظهار کرد: چون پُل کاکارضا در سال 95 افتتاح و اکنون تخریب شده، دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کردند و مدیران و پیمانکاران وقت احضار شدند؛ به همین دلیل آغاز ساخت آن طول کشید، اما اکنون مناقصه این پروژه برگزار شده و تلاش می‌شود که عملیات اجرایی آن هرچه سریع‌تر آغاز شود.

خادمی در مورد نحوه توزیع کمک‌ها به سیل‌زدگان افزود: هر کمکی که از طرف هلال‌احمر و ستاد اجرایی به سیل‌زدگان شده، در سامانه ثبت می‌شود و به هیچ فرد و یا خانواده‌ای دوبار کالا داده نشده و به هیچ شخص خارج از سامانه نیز کمکی نشده؛ اما ممکن است خیرین چندبار به یک شخص کمک‌ کرده باشند.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن دورودـ خرم‌آباد از سال 91 و از محل فروش سهام فولاد تأمین اعتبار می‌شده است، عنوان کرد: فولاد 370 میلیارد تومان به این پروژه اعتبار داده بود که تا امسال 320 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 50 میلیارد تومان بیشتر از این محل اعتباری باقی نمانده است و این عامل یکی از دلایل رکود پروژه راه‌آهن دورودـ خرم‌آباد بوده؛ اما قرار است که امسال به این پروژه اوراق عمرانی تخصیص داده شود که در این صورت طرح فعال خواهد شد.

استاندار لرستان به ناامنی‌های اخیر شهر خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی پای کار آمده و امنیت دوباره برقرار شد، باید گفت که وجود تعداد زیاد سلاح در بین مردم عامل اصلی اتفاقات اخیر بوده، اما خوشبختانه اکنون آرامش کاملاً برقرار است.

شناسه خبر 11314