شناسه خبر:13181
1398/7/30 09:39:39

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان سروآباد گفت: به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات رفاهی، یک هزار و 200 نفر از جمعیت مهاجر این شهرستان به سروآباد بازگشته‌اند.

کامیار میرزایی در یک نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های استان کردستان، در سروآباد اظهار کرد: اقدامات و فعالیت‌های خوبی و در شأن مردم این شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: شهرستان سروآباد 45 هزار نفر جمعیت دارد که 82 درصد آن در روستاها و مابقی در شهر ساکن هستند.

سرپرست فرمانداری سروآباد گفت: سروآباد یک شهرستان مهاجرفرست است اما به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات رفاهی، یک هزار و 200 نفر از جمعیت مهاجر این شهرستان به سروآباد بازگشته‌اند.

میرزایی به خدمات نظام و دولت در حوزه‌های مختلف از جمله راه، بهداشت، کشاورزی و عمران روستایی در شهرستان سروآباد اشاره کرد و گفت: مطالعات اجرای طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان اجرا و در 11 روستا نیز طرح هادی بازنگری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 92 در راستای اجرای طرح هادی در روستاهای این شهرستان اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 630 میلیون تومان هزینه شده است.

سرپرست فرمانداری سروآباد گفت: از سال 92 تاکنون نیز 228 واحد مسکونی با اعتبار دو میلیارد و 360 میلیون تومان احداث شده است.

وی گفت: شهرستان سروآباد روی گسل زلزله قرار دارد و به دلیل فرسوده‌بودن بافت مسکونی روستاها به محض وقوع زلزله حتی در ریشتر کم شاهد تخریب بخشی از ساختمان‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: در بحث بازسازی واحدهای آسیب‌‌دیده ناشی از زلزله برای 215 واحد مسکونی 2 میلیارد و 580 میلیون تومان تسهیلات و 430 میلیون تومان کمک بلاعوض هزینه شده است.

سرپرست فرمانداری سروآباد اذعان کرد: دو میلیارد و 670 میلیون تومان تسهیلات و 445 میلیون تومان کمک بلاعوض برای احداث 89 واحد زلزله‌زده از سال 96 تاکنون در سروآباد پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث 6 سد آبخیزداری شامل سه سد سنگی ملاتی و سه سد گابیونی با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد با اعتبار اولیه 560 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم‌سازگان زاگرس در روستای تغیان سروآباد در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 450 پست هوایی، چهار پست زمینی، 222 کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی، 23 کیلومتر شبکه فشار ضعیف زمینی و 369 کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی برق در این شهرستان اجرا شده است.

سرپرست فرمانداری سروآباد همچنین گفت: قبل از انقلاب تنها پنج روستای این شهرستان برقدار بود اما در حال حاضر تمامی روستاهای سروآباد از نعمت برق برخوردار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار و 180 مشترک شهری و 12 هزار و 645 مشترک روستایی در 64 روستا و دو شهر شهرستان سروآباد از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

میرزایی اذعان داشت: تنها 9 روستای سروآباد گازرسانی نشده اما با وجود صعب‌العبور بودن منطقه، تلاش می‌شود که گاز به این روستاها هم برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از ظرفیت‌های سروآباد، گردشگری است که در 15 ساله اخیر در منطقه اورامات این شهرستان رونق گرفته است.

میرزایی اذعان داشت: در حال حاضر سه هتل در اورامان، سلین و نوین پذیرای گردشگران و مهمانان است که یک باب دیگر هتل و چهار واحد اقامتی در دست احداث است ضمن اینکه واحدهای بوم‌گردی نیز در روستاهای گردشگرپذیر این شهرستان احداث می‌شود.

وی اذعان کرد: در زمینه توسعه صنعت گردشگری در دهه اخیر اقدامات خوبی انجام شده و سالانه بالغ بر 800 هزار گردشگر به این شهرستان مسافرت می‌کنند که این موضوع موجب رونق اشتغال و اقتصاد این شهرستان شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان سروآباد گفت:‌ مراسمات پیر شالیار و کومسای هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

وی به تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی هورامان به عنوان یکی از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: 18 واحد خانه مسافر دارای مجوز و 12 واحد بین راهی دارای مجوز در این شهرستان فعال است.

سرپرست فرمانداری سروآباد اذعان داشت: 15 میلیارد تومان برای اشتغالزایی با سود کم به متقاضیان پرداخت شده است که در صورت وجود متقاضی، بازهم اعتباراتی به این شهرستان اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: بازسازی و نوسازی خانه‌های بهداشت، راه‌‌اندازی فعالیت 32 خانه بهداشت، 5 آزمایشگاه، فعالیت 6 واحد دندانپزشکی، احداث ساختمان بخش دیالیز، احداث پد هوایی بیمارستان و احداث ساختمان مرکز خدمات بهداشتی بیساران، اورامان و قلعه‌گاه از یگر اقدامات دولت تدبیر و امید در سروآباد بوده است.

شناسه خبر 13181