شناسه خبر:14125
1398/9/3 11:38:35
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش ملایر اعلام کرد

استفاده از روش پرتودهی برای کیفی‌سازی فرآورده‌های جانبی انگور

سپهرغرب، گروه خبــر: سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: در راستای گسترش همکاری‌های مشترک بین پژوهشکده انگور و کشمش و مرکز پرتودهی بناب، رئیس و اعضای هیئت علمی این مرکز در دانشگاه ملایر حضور یافته و ضمن آشنایی با توانمندی‌های دانشگاه به بحث و تبادل نظر درباره راه‌اندازی مرکز پرتودهی در دانشگاه ملایر پرداختند. 

دکتر مجید رستمی در این باره افزود: در این دیدار مقرر شد برای امکان‌سنجی سودمندی استفاده از روش پرتودهی برای بهبود ویژگی‌های کیفی و افزایش انبارمانی فرآورده‌های جانبی انگور طرح‌های پژوهشی مشترک بین دانشگاه ملایر و مرکز پرتودهی بناب تعریف شود.

وی با اشاره به کاربردهای متعدد پرتودهی در صنایع مختلف و از جمله صنایع غذایی، اظهار کرد: در حال حاضر تنها مرکز پرتودهی فعال در غرب کشور در بناب واقع شده است و این مرکز علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی به صورت تجاری نیز در زمینه پرتودهی محصولات غذایی و بهداشتی و طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز مراکز پرتودهی فعالیت دارد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر در ادامه به کارگاه دو روزه اصول داربستی کردن تاکستان‌ها در این مرکز آموزش عالی اشاره کرد و بر لزوم استفاده از روش‌های نوین برای افزایش عملکرد، کارآیی مصرف نهاده‌ها و در نهایت کارآیی اقتصادی تولید انگور تأکید کرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «فراز» یکی از راهکارهای مفید برای افزایش راندمان باغات انگور است، خواستار استفاده از نظریات تخصصی یک تیم کارشناسی خبره در هنگام اجرای طرح فراز شد و ادامه داد: روش اجرای این طرح به موارد متعددی از جمله وضعیت توپوگرافی منطقه، شرایط آب و هوایی، رقم انگور و هدف تولید بستگی دارد و باغداران باید به صورت عملی با اصول تربیت و هرس تاک در طرح فراز آشنا شوند.

رستمی در پایان اظهار کرد: تأکید بر بهبود مستمر و بهره‌وری سازمانی با به کارگیری و توسعه دانش و فناوری روزآمد، ضمن ایجاد زمینه برای صنعتی شدن باغات انگور و روش‌های تبدیل و نگهداری انگور، به ارتقای سلامت و امنیت غذایی در سطح ملی و حضور فعال در عرصه بین‌المللی می‌کند که از اهداف پژوهشکده انگور و کشمش ملایر است.

 

شناسه خبر 14125