شناسه خبر:15615
1398/10/5 10:10:45

سپهرغرب، گروه علم و فناوری: صنعت هوانوردی ایران یکی از صنایعی است که تحت فشار تحریم قرار دارد و تأمین نیازهای این صنعت از طریق واردات، به‌ سختی و با هزینه‌های بسیار بالا امکان‌پذیر است

در برخی از موارد واردات تکنولوژی و یا قطعات صنعت هوانوردی به داخل کشور غیرممکن است. به همین دلیل، تعمیر و یا تأمین داخلی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان و تجربه نیروهای بومی توانست به دانش ساخت و تعمیر تعدادی از قطعات موتور هواپیما، مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری دست یابد.

به گفته محمد حسن دیباجی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، ناوگان هواپیمایی ایران نسبتا قدیمی ا‌ست و برای سرپا ماندن نیازمند کار علمی گسترده‌ است.

وی درباره فعالیت شرکت‌های داخلی که خدمات تعمیری موتور هواپیما ارائه می‌دهند،گفت: در کشور هیچ شرکت خصوصی مجوز ساخت قطعات هواپیما را ندارد.

دیباجی ادامه داد: ‌همکاری با شرکت هواپیمایی آسمان از تعمیر موتور هواپیمای فوکر100 آغاز و به مرور زمان به موتور هواپیمای ایرباس320 و بوئینگ 737 توسعه پیدا کرده است.

این فعال فناور افزود:‌ فوکر100 یک هواپیمای پرکاربرد در داخل کشور است و موتور این هواپیما‌ها ساخت شرکت «رولزرویس» است، این شرکت از هرگونه خدمات به این هواپیماها خودداری کرد. در نتیجه با استفاده از توان و دانش داخلی فعالیت خود را بر روی این موتور آغاز کردیم.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، این شرکت از دانش تعمیر و ساخت 2 قطعه در موتور هواپیمای فوکر100 به تعمیر 8 قطعه در 5 هواپیما رسیده است.

وی درباره میزان اشتغالزایی که در این حوزه شده است،گفت: این شرکت برای 35 نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت اشتغالزایی کرده است.

 

شناسه خبر 15615