شناسه خبر:16078
1398/10/17 08:56:00

سپهرغرب، گروه خبر: در طرح تفضیلی شهر همدان، برای ورودی شهر جورقان زیرگذر در نظر گرفته شده است ولی شهردار جورقان ادعا می‌کند با بودجه فعلی احداث زیرگذر عملا ممکن نیست و برای کنترل تصادفات و جلوگیری مرگ و میر ناشی از آن باید راه حلی موقت برای این دور بر گردان در نظر گرفته شود.

روز دوشنبه 16 دی‌ماه جلسه‌ شورای هماهنگی ترافیک شهرستان همدان در ساختمان فرمانداری برگزار شد.

این جلسه که با یاد سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و دیگر شهیدان این اتفاق تروریستی شروع شد، رضا زمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان همدان، از تخصیص اعتبار به اتوبوس سیار کتابخوانی و تفیض اختیار آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر همدان خبر داد و سعید محبیان، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان، توضیحات تکمیلی را ارائه کرد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با بیان اینکه این کتابخانه سیار تحت عنوان «یار مهربان» برای حضور در 6 نقطه شهر همدان که فاقد کتابخانه هستند، آماده فعالیت است، گفت: این اتوبوس کتابخوانی سیار از 13 شهریور امسال فعالیت خود را به صورت غیررسمی آغاز کرد و با توجه به اینکه زمینی برای تاسیس کتابخانه در اختیار نداشتیم، با هماهنگی شهرداری، شورای اسلامی شهر، سازمان اتوبوسرانی و کتابخانه‌های عمومی استان در هفته کتاب و کتابخوانی سال جاری به صورت رسمی افتتاح شد.

محبیان افزود: این اتوبوس به مدت پنج سال در اختیار کتابخانه‌های عمومی شهر همدان خواهد بود در حالی که امور فنی آن به عهده سازمان اتوبوسرانی است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه سیار دارای سالن کتابخوانی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر این کتابخانه با سه هزار جلد کتاب دارای کد کتابخانه است و زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، جهت معرفی به شهروندان، در مکان نمایشگاه استقرار خواهد یافت.

محبیان اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته برای عدم ایجاد مزاحمت و ترافیک احتمالی این اتوبوس می‌تواند به نوبت در روزهای هفته از ساعت 8.5 الی 14 در 6‌ نقطه قاسم‌آباد، شهرک بهشتی، شهرک الوند، بین هنرستان و شکریه، بلوار بهادربیگی و میدان رسالت به شهروندان خدمات ارائه دهد.

احسان صباغی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان ضمن تایید این 6 نقطه گفت: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در کارگروه آرام‌سازی، این 6 نقطه ترافیک چندانی ندارند.

فرخ جلالی، نماینده پلیس راهور اما ضمن تایید 5 نقطه گفت: همه مکان‌های مشخص شده مناسب هستند به جز میدان رسالت این محل به دلیل وجود ترافیک، باید بازبینی شود.

در نهایت قرارشد با بازدید نمایندگان پلیس راهور و سازمان ترافیک شهرداری، محل کتابخانه سیار میدان رسالت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود گره ترافیکی در این نقطه، محل جایگزین انتخاب شود.

در ادامه شهردار شهر جورقان با اشاره به اینکه ورودی شهر جورقان یکی از ورودی‌های شهر همدان به حساب می‌آید، گفت: دوربرگردانی که در ورودی این شهر وجود دارد غیراستاندارد است و مشکلات متعددی که برای شهروندان به وجود می‌آورد، با آغاز به کار بنکداری‌های این محدوده، افزایش خواهد یافت.

مجید قره‌باغی ضمن اشاره به لزوم اصلاح این دور بر گردان به ارائه طرح خود در این زمینه پرداخت.

طرح او مبنی بر احداث دوربرگردانی با فاصله 200متر از دور بر گردان فعلی، با ایرادات وارده از سمت نماینده پلیس راهور، سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری و اداره راه و شهرسازی، مواجه شد.

این در حالی است که در طرح تفضیلی شهر همدان، برای ورودی شهر جورقان زیرگذر در نظر گرفته شده است ولی قره‌باغی ادعا می‌کند با بودجه فعلی این اتفاق عملا ممکن نیست و برای کنترل تصادفات و مرگ و میر باید راه حلی موقت در نظر گرفته شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان همدان ضمن اشاره به کاهش 13درصدی تصادفات منجر به فوت همدان در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد نسبت به برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش 10درصدی تصادفات، حرکت خوبی داشتیم.

وی اضافه کرد: طرح تفضیلی شهری سند بالادستی ماست ولی در حال حاضر با توجه به توضیحات ارائه شده، این دوربرگردان باید پیش از ورود به جلسه کارگروه و با نظر مشاوران راه و شهرسازی، پلیس راهور و پلیس‌راه اصلاح شود و در صورت تایید کارشناسان به جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان راه پیدا کند تا نسبت به آن نظر دهیم.

زمانی با اشاره به لزوم تشکیل کارگروهی برای احداث سرعت‌کاه در ورودی‌های روستاها با مسئولیت بخشدارها و حضور پلیس راه، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ابراز کرد: هر نقطه‌ای که کارگروه تایید کند، سرعت‌کاه احداث خواهد شد.

شناسه خبر 16078