شناسه خبر:16096
1398/10/17 10:28:02
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان خبر داد:

اجرای طرح غربالگری چشم در 600 پایگاه لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: طرح غربالگری چشم در 600 پایگاه بر روی کودکان سه تا 6 سال این استان درحال انجام است.

ابتسام داشی با اعلام این خبر، بیان کرد: تعهد امسال بهزیستی استان برای غربالگری چشم 89 هزار نفر است که درصورت تأمین اعتبار تا 100 هزار نفر غربالگری می‌شوند.

به گفته وی سال گذشته از 69 هزار کودکی که زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، دو هزار نفر مشکل بینایی داشتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه انجام طرح غربالگری چشم هزینه‌بر بوده و نیازمند تأمین اعتبار است، عنوان کرد: چنانچه اعتبار لازم تأمین شود، بیش از 100 هزار نفر را غربالگری خواهیم کرد؛ در غیر این‌ صورت فقط می‌توانیم به تعهدمان عمل کنیم.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان بیان کرد: این طرح امسال در 600 پایگاه درحال انجام بوده و سال‌ گذشته در 555 پایگاه طرح غربالگری چشم انجام شده است.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی درواقع به‌‌نوعی اختلال بینایی گفته می‌شود که درصورت عدم پیشگیری و معالجه، حتی ممکن است که به از دست رفتن بینایی فرد منجر شود؛ از سوی دیگر اگر به‌موقع تشخیص داده شود، به‌آسانی قابل درمان است و هیچ مشکلی را به‌وجود نخواهد آورد.

در حدود سه درصد از افراد، آمبلیوپی زمانی رخ می‌دهد که چشم آن‌ها در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد؛ این اختلال معمولاً در یک چشم دیده می‌شود و ممکن است که چشم تنبل بر اثر عوامل مختلفی به کم‌بینی دچار شود.

 

شناسه خبر 16096