شناسه خبر:17505
1398/11/28 08:56:26

سپهرغرب، گروه خبر: ماهی‌گیری یکی از مشاغلی است که در گذشته در استان ایلام رونق داشته، اما امروزه بنا بر شرایط سخت و درآمد پایین این شغل، کمتر کسی به سراغ آن می‌رود.

200 هزار خانوار در ایران از راه ماهی‌گیری، امورات زندگی خود را می‌گذرانند؛ شغلی که با توجه به سختی‌های بسیار و حوادث ناگوار، در بی‌توجهی مسؤولان به زخمت به بقای خود ادامه می‌دهد؛ ماهی‌گیرانی که هر صبح با امید روزهای بهتر و اینکه با دست پر به خانه‌ بازگردند زندگی را زندگی خود را سپری می‌کنند.

ماهی‌گیری یکی از شغل‌هایی است که در زمره مشاغل سخت قرارگرفته، پس می‌طلبد که دولت و مسؤولان نگاه ویژه‌ای به این شغل و حمایت از آن‌ها داشته باشند، چراکه حمایت از این قشر زحمتکش نیازمند همکاری همه ارگان‌ها است، صیادانی که با تمام سختی‌های کار، هدفشان یک لقمه نان حلال برای سیر کردن شکم فرزندانشان است.

دمای هوای پایین و آلودگی‌های آب، این روزها باعث‌شده که ماهیان نیز دُم به تله ندهند؛ صیادانی که 6 ماه از سال کار دارند و 6 ماه دیگر بیکار هستند و درآمد حاصل از این کار نیز کفاف زندگی این روزهای آن‌ها را نمی‌دهد.

مشکل نبود بیمه، دیرکرد در صدور مجوزها و سختی کار صیادان در این هوای سرد آن‌هم وسط رودخانه‌ها با یک تیوپ ماشین که هر لحظه امکان غرق شدن آن وجود دارد ما را بر آن داشت تا به رودخانه سیمره سفر کرده و با صیادان و مسؤولان گفت‌وگویی داشته باشیم تا از نزدیک با این شغل سخت آشنا شویم.

     عدم صدور مجوزها یکی از مشکلات کنونی صیادان است

موسی بیگی یکی از ماهی‌گیران رودخانه سیمره، گفت: نبود بیمه و عدم صدور مجوز در زمان معین یکی از مهم‌ترین مشکلات صیادان است که بایستی هر چه زودتر مرتفع شود.

وی اظهار کرد: بیشتر ماهی‌هایی که صید می‌کنیم اورشین، شیربت و زردپر است که گرا‌ن‌ترین آن‌ها تا 70 هزار به فروش می‌رود، اما واقعیت این است میانگین درآمد یک ماهی‌گیر در ماه به 800 هزار تومان هم نمی‌رسد.

این ماهی‌گیر جوان چرداولی، تصریح کرد: سرانجام پیشه ماهی‌گیران بی‌آیندگی است؛ نه بیمه‌ای، نه امنیت شغلی و نه حتی حمایتی توسط دولت صورت نمی‌گیرد.

     بلاتکلیفی و سرانجام نامعلوم ماهی‌گیران، غیر باور است

نصری، یکی دیگر از ماهی‌گیران رودخانه سیمره نیز، افزود: بنده به دلیل شرایط بد مالی مجبور هستم الآن با این تیوپ ماشین، وسط این رودخانه عمیق ماهی‌گیری کنم، در حال حاضر نیز وضعیت بازار کساد است و با قیمت پایین مجبورم ماهی‌ها را بفروشم.

وی خاطرنشان کرد: هر روز وضعیت اقتصادی زندگی ماهی‌گیران در ایلام بدتر از دیروز پیش می‌رود و صید ماهی نیز رو به کاهش است، هیچ نهادی از ما حمایت نمی‌کند.

این ماهی‌گیر اهل سیمره در ادامه درد دل‌های خود، عنوان کرد: روزهای پنج‌شنبه و جمعه به این امید که چند ماهی به دست بیاورم به رودخانه می‌آیم، اما متأسفانه گاهی تور آن‌قدر سنگین است که نمی‌توان آن را بالا کشید، سنگینی تور هرچیزی را دارد، جز ماهی؛ ما در بلاتکلیفی هستیم.

     بدون مجوز هیچ بیمه‌ای صورت نمی‌گیرد

سهیلا ملکشاهی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان ایلام نیز در این راستا، گفت: ماهی‌گیران در صورت داشتن مجوز می‌توانند از بیمه دولت استفاده کنند، در غیر این صورت هرگز نمی‌توانند از بیمه بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه ما تابع مقررات هستیم و قانون اجازه بیمه کردن افراد را بدون مجوز نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی از ماهی‌گیران در صورت داشتن مدارک قانونی و مجوز، حمایت خواهد کرد.

     با ماهیگیران متخلف برخورد خواهیم کرد

غلامرضا ابدالی، مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در ادامه، اظهار کرد: با آن دسته از ماهی‌گیران حرفه‌ای که بدون مجوز، تخلف داشته باشند و ماهی‌گیری کنند و همچنین در زمان تخم‌ریزی اقدام به صید داشته باشند برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی افزود: هدف از صدور پروانه کمک به افرادی است که معیشت آنان بر این امر وابسته است و بایستی صیادان طبق قوانین صید برخورد کنند.

مدیرکل محیط زیست ایلام به مجوز ماهی‌گیری برای صیادان اشاره و تصریح کرد: برای مجوز بایستی خود ماهی‌گیر اقدام کند و با مراجعه به اداره کل و داشتن شرایط مذکور این امر محقق می‌شود.

با وجود شرایط سخت کسب مجوز و از طرفی در خطر بودن حیات ماهی‌های ایلامی و کمبود ماهی در رودخانه‌ها، عملاً شغل ماهی‌گیری در استان با خطر نابودی مواجه است، موضوعی که می‌طلبد مسؤولان آستین همتشان را بالا بزنند تا افراد دیگری به آمار بیکاران استان ایلام اضافه نشود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 17505