شناسه خبر:17956
1398/12/10 08:26:48

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: طی سال جاری در جریان گشت و حفاظت نیروهای ما از مناطق تحت مدیریت، حدود چهار هزار و 397 مورد شکار و صید غیرمجاز پستانداران، پرندگان و آبزیان کشف شد.

طیب محمودی اظهار کرد: در سطح استان کردستان مناطق تحت مدیریتی داریم که حفاظت از این مناطق که منابع ژنتیکی استان محسوب می‌شوند، به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

وی افزود: البته به این معنی نیست که ما فقط در مناطق حفاظت‌شده گشت داشته باشیم، بلکه هر مکانی که زیستگاه باشد و انواع جانوار اعم از پرنده، پستاندار، دوزیست، خزنده و غیره در آن باشد، حفاظت می‌کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: کردستان دارای پنج منطقه حفاظت‌شده شامل چلچمه و سارال، بیجار، بدر و پریشان قروه، شاهو و کوسالان و منطقه عبدالرزاق سقز و همچنین یک پناهگاه حیات وحش در دریاچه زریوار، چندین منطقه شکارممنوع و دو آثار طبیعی و ملی بوده که این استان را در زمره منحصربه‌فردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده‌است.

وی ادامه داد: برای حفاظت از این مناطق، 9 پاسگاه داریم که شامل دو پاسگاه در قروه، سه پاسگاه در بیجار، دو پاسگاه در سقز، یک پاسگاه در مریوان و یک پاسگاه در سروآباد است.

محمودی اذعان کرد: محیط‌بانان ما به‌صورت شبانه‌روزی در این پاسگاه‌ها مستقر هستند و با امکاناتی که در خور آن مناطق و در توان اداره باشد برایشان فراهم کردیم که کار حفاظت از مناطق تحت مدیریت را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: البته در شهرستان‌هایی که مناطق حفاظت‌شده نداریم، نیرو و امکانات وجود دارد و گشت و کنترل به‌صورت مستمر انجام می‌شود، درواقع حفاظت از مناطق آزاد برای جلوگیری از تخریب، تصرف، شکار و صید انجام می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: امسال در جریان گشت و حفاظت نیروهای ما از مناطق تحت مدیریت حدود چهار هزار و 397 مورد شکار و صید غیرمجاز پستانداران، پرندگان و آبزیان کشف شد.

محمودی یادآوری کرد: 317 مورد زنده‌گیری داشتیم یعنی پستانداران، آبزیان، پرندگان و دیگر حیوانات را به‌صورت زنده از شکارچی‌های متخلف کشف و دوباره آن‌ها را در طبیعت رهاسازی کردیم.

وی با بیان اینکه در 160 مورد هم متخلفان را قبل از آغاز به شکار شناسایی و دستگیر کردیم، اظهار کرد: طی سال جاری 322 نفر متخلف را در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان دستگیر کردیم که بعد از تشکیل پرونده برای آن‌ها در مراجع قضایی منجر به صدور حکم برای 250 نفر شده‌است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان ادامه داد: از افراد متخلف، 27 هزار و 457 مورد وسایل و ادوات جرم شامل فشنگ، موتور برق، تور ماهی‌گیری، قایق بادی، کوله‌پشتی، دوربین و غیره کشف و ضبط کردیم.

محمودی اعلام کرد: طرح یک‌ساعت با محیط‌بان یکی از طرح‌های اجراشده در سال جاری بود که طی آن همکاران محیط‌بان ما پنج هزار و 731 ساعت مسائل زیست‌محیطی شامل شکار، صید غیرمجاز، تخریب و تصرف را به مردم آموزش دادند.

وی اضافه کرد: در سال جاری برای 157 هزار و 164 متر مربع تخریب و تصرف پرونده تشکیل و آن‌ها را به مراجع قانونی تحویل دادیم که در حال پیگیری است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان افزود: از ابتدای سال جاری تا امروز در 747 هکتار از مناطق استان، آتش‌سوزی گزارش شده که البته بخشی از آن در میان مناطق حفاظت‌شده و بخشی هم در میان مناطق آزاد اتفاق افتاده‌است.

شناسه خبر 17956