شناسه خبر:18153
1398/12/14 10:48:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان گفت: 225 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی خفیف تا عمیق به‌صورت تلفیقی فراگیر در سال تحصیلی جاری در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

خلیل رنجبر با اشاره به فرارسیدن 13 اسفند ماه روز جهانی آسیب شنوایی اظهار کرد: اختلالات شنوایی شایع‌ترین نقیصه مادرزادی در بدو تولد است که پیامدهای همچون کاهش شنوایی، عدم درک گفتار، سرگیجه، عدم تعادل وغیره را به دنبال داشته و جنبه‌های اجتماعی، عاطفی و اقتصادی زندگی افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری 21 نفر نیروی تخصصی توانبخشی در 13 شهرستان به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دوره‌های مختلف تحصیلی خدمات توانبخش از قبیل گفتاردرمانی، کاردرمانی ذهنی و جسمی و تربیت شنیداری ارائه می‌کنند، افزود: تشخیص به‌ هنگام مشکلات شنوایی در بدو تولد و یا در هفته‌های اول پس از تولد در درمان به موقع و موفقیت‌آمیز آن حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: 65 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس و مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی با نیازهای ویژه در سطح استان و 225 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی خفیف تا عمیق به‌صورت تلفیقی فراگیر در سال تحصیلی جاری در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، اظهار کرد: خانواده و جامعه باید با پذیرش واقع‌بینانه محدودیت فرد ناشنوا در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های آنان یاری‌رسان باشند.

رنجبر بر این مهم که سن مناسب برای انجام غربالگری شنوایی حدود یک ماهگی، تشخیص حدود 3 ماهگی، درمان حدود 6 ماهگی است تأکید کرد و گفت: سن آغاز کم‌شنوایی غیر قابل درمان ناشی از سروصدای زیاد به اوایل نوجوانی و پیر گوشی به علت استفاده از رسانه‌های صوتی و تصویری از کهولت به حدود 45 سالگی کاهش یافته‌است.

وی با اشاره به این مطلب که پیشگیری، غربالگری و توانبخشی می‌توانند اختلالات شنوایی و عواقب آن را کاهش دهند، خاطر نشان کرد: درصورتی‌که مشکلات شنوایی در سنین پایین درمان نشود، در آینده منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و ضعف در مهارت‌ها و رشد اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو سوم افراد دارای اختلال شنوایی در کشورهای در حال توسعه هستند، اظهارکرد: افزایش عفونت‌ها و بیماری‌های مانند سرخک، اوریون، سرخجه و مننژیت از دلایل اختلال در شنوایی است که با ارتقای سطح آگاهی و ترویج مراقبت از گوش وسلامت شنوایی می‌توان این آمار را کاهش داد.

رنجبر اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین علل کم‌شنوایی در کشور ژنتیکی است به‌طوری که حدود60 تا 70 درصد کم‌شنوایی‌ها را تشکیل می‌دهد و این درحالی است که نزدیک به 95 درصد والدین این افراد، شنوا بوده و فقط ژن معیوب را حمل می‌کنند.

شناسه خبر 18153