شناسه خبر:21771
1399/2/29 01:02:34
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد:

آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه خبر داد.

علی مالمیر روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: بیست‌ودومین فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

وی افزود: این کاوش به سرپرستی مهرداد ملک‌زاده و براساس ماده 11 قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند سه ماده سه قانون اساسنامه میراث فرهنگی و با گرفتن مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در این فصل کاوش قسمت برج و بارو مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: تپه باستانی هگمتانه در همدان به‌عنوان پهناورترین تپه باستانی ایران که وسعتی بالغ‌بر 40 هزار هکتار را به خود اختصاص داده، هرساله میزبان شماری از گردشگران خارجی و داخلی است.

      آغاز مرمت مدرسه شیخ‌علیخان زنگنه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان همچنین از آغاز مرمت مدرسه شیخ‌علیخان زنگنه در شهرستان تویسرکان خبر داد و با بیان اینکه مدرسه شیخ‌علیخان زنگنه به دستور شاه سلیمان صفوی در سال 1090 هجری در تویسرکان ساخته شده است، گفت: از شاخص‌های این اثر سردر ساده، تزئینات گچ‌بری، تزئینات آجرکاری، حیاط هشت‌ضلعی و حجره‌های متعدد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر قسمت‌هایی از بنا توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده بود که در سال جاری نمای بیرونی بنا با اعتباری افزون‌بر 800 میلیون ریال مرمت خواهد شد.

مالمیر گفت: این مدرسه دارای حیاط مستطیل‌شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن تعداد 36 باب حجره متصل به هم ساخته شده؛ در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشیده ساخته شده که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان نیز گفت: برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شهرستان تویسرکان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

اسحاق ترکاشوند افزود: با توجه به آغاز هفته میراث فرهنگی و روز بناها و محوطه‌های تاریخی و همچنین به‌دلیل وضعیت موجود ناشی از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌هایی برای هفته میراث فرهنگی ازجمله برگزاری مسابقات، معرفی پتانسیل، جاذبه‌ها و آثار تاریخی فرهنگی و موزه تدوین شد که همگی با درنظر گرفتن شرایط کنونی، به‌صورت مجازی برگزار خواهند شد.

وی از تدوین برنامه‌های ویژه در حوزه صنایع دستی برای ایام پساکرونا خبر داد و گفت: در راستای افزایش و رشد شاخص‌های حوزه بازاریابی، صادرات، تولید، توسعه و ترویج صنایع دستی برنامه‌های ویژه‌ای از جمله پویش‌های حمایتی تبلیغاتی، توسعه فروش آنلاین تولیدات صنایع دستی، برگزاری و گسترش بازارچه‌های محلی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مختلف در سطح ملی، تجلیل از پیشکسوتان و صنعتگران نمونه برای سال جاری تدوین شده است.

شناسه خبر 21771