شناسه خبر:25643
1399/5/4 00:15:16

استاندار لرستان گفت: 56 هزار هکتار از اراضی آبی استان، به سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده که 28 هزار هکتار آن طی فعالیت دو دوره دولت تدبیر و امید بوده است.

سیدموسی خادمی روز پنجشنبه گذشته در آیین بهره‌برداری از چهارهزار و 40 هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان با حضور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس افزود: از مجموع730 هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان، 23 درصد آبی و 77 درصد دیم بوده، در حالیکه متوسط زمین‌های آبی در کشور 44 درصد است.

وی اظهار کرد: از مجموع حدود سه‌میلیون و 100 هزار تن انواع محصول زراعی و باغی استان، 81 درصد از طریق اراضی آبی و 19 درصد در اراضی دیم تولید می‌شود که این رقم، بیانگر اهمیت آبی شدن زمین‌های کشاورزی لرستان است.

استاندار لرستان گفت: بیش از 70 درصد مساحت لرستان اراضی شیبدار است و در عین حال بارندگی بالای 550 میلی‌متر دارد که این مزیت نسبی، استان را برای احداث باغ در اراضی شیبدار مستعد کرده است.

خادمی افزود: سال 96 در یک هدف‌گذاری چهارساله مقرر شد که 15 هزار هکتار باغ، در اراضی شیبدار و کم‌بازده استان ایجاد کنیم که تاکنون 6 هزار هکتار از این رقم، محقق شده و امسال نیز پنج هزار هکتار در دستور کار است.

وی همچنین با یادآوری وقوع سیل فروردین 98 در لرستان اضافه کرد: حمایت‌های رئیس‌جمهوری برای جبران خسارت‌های این حادثه قابل‌تقدیر بوده و بخش عمده‌ای از مشکلات و مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی حل و پرداخت شده است.

وی ادامه داد: اما در حوزه زیرساخت‌ها تعدادی از طرح‌ها به‌دلیل عدم تأمین اعتبار نیمه‌تمام مانده که چنانچه تکمیل نشوند با بارش‌های آینده، اقداماتی که تاکنون هم انجام شده از بین خواهد رفت، بنابراین درخواست می‌شود اعتبار ویژه‌ای برای اتمام این طرح‌ها تخصیص یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص گفت: طرح احداث چهار هزار و 40 هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده استان طی سال 96 تا پایان 98 انجام شده است.

احمدرضا احمدوند افزود: 152 هکتار از این سطح مربوط به صنایع دفاع دورود است که چاله‌کنی و تأمین نهال آن توسط جهاد کشاورزی انجام شده و آیین بهره‌برداری هم‌زمان نیز به‌صورت پایلوت در این منطقه برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: برای احداث هر هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده 14 میلیون تومان هزینه شده و به‌طور متوسط در هر سه هکتار، یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، پیش‌بینی تولید این میزان باغ را دو هزار و 20 تن برشمرد و گفت: در مجموع 565 میلیارد و 600 میلیون ریال با اشتغال‌زایی یک‌هزار و 346 نفر برای این طرح‌ها هزینه شده و ارزش افزوده تولید در این مناطق نیز یک‌هزار و 10 میلیارد ریال است.

به‌گفته وی تا پیش از سال 96، طرح‌های ناچیزی درخصوص توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم‌بازده اجرا شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25643