شناسه خبر:25688
1399/5/5 00:57:25
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان:

شورای ائتلاف با محوریت دین پیگیر مطالبات مردم است

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان همدان با انسجام‌بخشی به احزاب با حرکت بر مدار دین، ولایت و پیگیری مطالبات مردم، وارد میدان شده است.

شاید بیراه نباشد، اگر بگوییم در دنیای فعلی، مهم‌ترین تشکل‌های فراگیر مردمی، احزاب هستند که با تجمع سیاسی سازمان‌یافته مبتنی‌بر اصول، عقاید و مسلک واحد، بااهمیت‌ترین ابزار استقرار حکومت مردم ‌برمردم و رقابت قانونمند شهروندان، برای در دست گرفتن مدیریت کلان جامعه قلمداد می‌شوند.

تعجب نکنید، اگر این اثرگذاری را در ایران نمی‌بیند! شاید بتوان گفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حزب جمهوری اسلامی که البته ماندگار هم نشد، عموماً احزاب منفعل بوده و آن‌طور که باید در معادلات سیاسی و اجتماعی کشور نقش‌آفرینی نکرده‌اند. البته در گذر این سال‌ها، احزاب مختلفی اعلام موجودیت کرده و گاه چند حزب مشترک با اهداف واحد، گرد هم جمع شده‌اند، اما هیچ‌یک به‌طور کامل موفق نبوده‌اند.

هم‌اکنون و در 41 سالگی انقلاب اسلامی، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با هدف همسو کردن احزاب، وارد کارزار شده تا با تشکیل یک جبهه واحد و شکستن انحصار حضور احزاب در فضایی صرفاً انتخاباتی، در حل مسائل و مشکلات مردم در بخش‌های گوناگون نقش‌آفرینی کند.

بر این اساس، در استان همدان نیز این شورا شکل گرفته و سکانداری آن با رأی همه احزاب و معتمدان، بر دوش حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج محمدعلی ارزنده گذاشته شده که در کارنامه خود سابقه علمی، مدیریتی و اجرایی قابل‌توجهی در عرصه‌های مختلف از سال‌های دفاع مقدس تا کنون دارد.

با ذکر این مقدمه آنچه پیش روی شماست، گفت‌وگوی تفصیلی ما با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان و امام‌جمعه شهرستان بهار است که با حضور در تحریریه سپهرغرب به بیان نکاتی درخصوص اهمیت رسانه پرداخت و سپس گفت‌وگوی خود را در دو بخش تشریح اهداف و مطالبات شورای ائتلاف و مسائل شهرستان بهار ادامه داد؛ قابل ذکر است که با توجه به قرارگرفتن در سالگرد اقامه نخستین نماز جمعه کشور و همچنین سالروز پیروزی عملیات مرصاد، نکاتی نیز در این خصوص مطرح شد که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

* صداقت و شجاعت؛ 2 اصل مهم در کار خبری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی ارزنده با تقدیر از جهاد شبانه‌روزی کادر درمان در روزهای سخت کرونایی گفت: برخی از امور در این دنیا با هیچ پاداشی جبران نمی‌شود و خداوند در دنیای باقی، پاداش کار خیلی‌ها را خواهد داد، جزای مجاهدت خیلی از کسانی که این روزها، در میدان مبارزه هستند نیز بر عهده خداوند است.

امام‌جمعه بهار در ادامه سخنان خود به اهمیت رسانه و کار فعالان این بخش اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین مؤلفه در عرصه خبررسانی، صداقت است که باید فارغ از ایده و اعتقاد حزبی و جناحی، در اطلاع‌رسانی‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی خبرنگار در روایت و تحلیل خود از یک موضوع، نه اغراق کرده و نه کم بگذارد.

وی اضافه کرد: صداقت که در میان باشد، مردم جامعه به انحراف نمی‌روند، مسئولان نیز می‌توانند با استناد به خبررسانیِ مبتنی‌بر صداقت، تصمیم‌گیری کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت خبررسانی نابسامان است، متذکر شد: باید در تهیه خبر، خداوند متعال را درنظر بگیریم، اینکه فضا را تاریک کنیم تا مردم نفهمند چه خبر است، راه به جایی نخواهیم برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده با بیان اینکه بعد از صداقت، عنصر شجاعت و نهراسیدن از گام برداشتن در مسیر حق، شرط مهمی است، گفت: اگر خبرنگار بترسد، براساس مصلحت گام برمی‌دارد، اما اگر نترس و شجاع باشد، بر پایه واقعیت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: نکته مهم نیز این است که مسئولان از خبر و خبررسانی استقبال کنند، چراکه اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که در بسیاری از مواقع، کار خبرنگار اطلاع‌رسانی مواردی است که مسئول را در انجام بهتر به وظایفش یاری می‌کند. ضمن اینکه خبرنگار ارزشی که براساس مصلحت جامعه و آرمان‌هایش گام برمی‌دارد، باید مورد حمایت و تجلیل قرار گیرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفت: نیاز است تا در شورای ائتلاف نیز رسانه داشته باشیم که با تبلیغ و ترویج برای حفظ انقلاب گام برداریم، هر حزبی که رسانه نداشته باشد، نمی‌تواند پیام خود را به جامعه منتقل کند. ما باید هم ارتباط خود را با رسانه‌ها گسترش دهیم و هم از این ظرفیت در پیشبرد اهداف انقلاب در شورای ائتلاف گام برداریم.

* شورای ائتلاف، فقط در ایام انتخابات وارد میدان نمی‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده در بخش دوم سخنان خود به سؤالات خبرنگار سپهرغرب، درخصوص بخش‌های گوناگون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در همدان پاسخ داد:

وی شورای ائتلاف را شورایی مبتنی‌بر آرمان‌های انقلاب خواند و افزود: کار ما این است که در هرجایی که انقلاب نیاز دارد، وارد عرصه شویم و این حضور، صرفاً معطوف به عرصه انتخابات نیست. در حال حاضر مهم‌ترین اولویت جامعه و مردم، معیشت و اقتصاد است، شورا هم باید فعالیت‌های خود را در این بخش متمرکز کند.

* لزوم تلاش برای حل مشکل معیشت و اقتصاد

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان مبنی‌بر اینکه تنها 20 درصد اقتصاد، متأثر از تحریم‌ها است، یادآوری کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر از نظر اقتصادی برای مردم به وجود آمده، همه ما باید تلاش کنیم تا در راستای جهش تولید، کاستی‌ها را برطرف کنیم. چراکه سوءمدیریت بیش از تحریم‌ها، در ضعف اقتصادی مردم دخیل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب (دام‌ظله) مبنی‌بر آغاز به‌کار مجلس انقلابی تأکید کرد: امید است این مجلس در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد. ضمن اینکه ما نیز در شورای ائتلاف پیگیری‌هایی را در شهرستان‌های اسدآباد، تویسرکان و ملایر با نمایندگان مجلس برای شناسایی و حل مشکلات انجام داده‌ایم.

* انتقال مشکلات مردم به مسئولان

وی ادامه داد: قطعاً یکی از وظایف شورای ائتلاف، بررسی مشکلات مردم و گوشزد کردن آن به مسئولان است که بخش «دیدبان» شورا، همین مسئولیت را بر عهده دارد، لازم است نمایندگان مجلس نیز با تمام توان خود، پیگیر امور مردم باشند و با ابزارهای قانونی که در اختیار دارند، برای رفع مطالبات مردم تلاش کنند.

* کار ائتلاف یقه‌گیری نیست

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به پیگیری امور مردم از طریق نماینده‌های مجلس اذعان کرد: کار ائتلاف یقه‌گیری نیست، کار ما این است که برای حل مشکلات مردم، کمک‌حال نمایندگان باشیم. ائتلاف مشکلات مردم را پایش کرده و به نمایندگان انتقال می‌دهد تا معضلات حل شوند، اگر نمایندگان تلاش کردند و نتیجه حاصل شد که باید خدا را شاکر بود، اما اگر تلاش کردند و نتیجه نگرفتند، در پیشگاه الهی مأجورند.

* همسو کردن جریان‌ها و احزاب انقلابی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده در ادامه سخنان خود، با اشاره به ظرفیت احزابی که همسو با انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، گفت: قطعاً شاکله همه این احزاب مشترک و در چارچوب اسلام، انقلاب و ولایت است که کسی نمی‌تواند از این چارچوب خارج شود، خواسته احزاب نیز همان خواسته مردم است، اما این واقعیت وجود دارد که عِده و عُده احزاب در شهرستان‌ها، نسبت به مرکز کمتر بوده و بنابراین با افراد و منابع محدود، فعالیت احزاب خیلی جلوه ندارد.

وی با تأکید بر اینکه هر حزبی که با انقلاب همسو باشد، در شورای ائتلاف قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ما برآینم که دیدگاه‌های رهبر انقلاب را پیش ببریم. در ائتلاف هیچ‌کس به‌دنبال نفع شخصی نیست و همه به‌خاطر آرمان‌های انقلاب کار می‌کنند. هدف اصلی ما نیز هم‌سو کردن جریان‌ها و احزاب انقلابی است.

* بانوان و جوانان؛ عناصر مؤثر در ائتلاف

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همدان، در ادامه با اشاره به نقش تعیین‌کننده جوانان و بانوان در پیروزی، ‌شکل‌گیری و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بر حضور آنان در میدان‌های گوناگون تأکید کرد و افزود: در شورای ائتلاف برای بانوان و جوانان، کانون‌های مستقل شکل گرفته و عموم جوانان در نقاط مختلف استان، با تخصص‌های گوناگون، می‌توانند در این میدان حضور یافته و به بهترین نحو در راستای پیشبرد کارها عمل کنند.

*حمایت از نماینده ولی فقیه در استان، وظیفه ذاتی ماست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده در ادامه سخنان خود در این بخش به جایگاه نماینده ولی فقیه در استان نیز اشاره کرده و گفت: همه ما چه از نظر حقیقی و چه حقوقی، وظیفه ذاتی داریم که او را یاری کنیم، شورای ائتلاف نیز با تمام توان در این بخش تلاش خواهد کرد تا با رهنمون‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی، بتوانیم مؤثرتر انجام وظیفه کنیم.

* کم‌لطفی به «فرهنگ»

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح مطالبی درخصوص مسئولیت خود در منصب امامت جمعه شهرستان بهار پرداخته و به سؤالاتی در بخش شورای فرهنگ عمومی در شهرستان بهار، پیوست فرهنگی گردشگرپذیر بودن این شهرستان، شورای امر به معروف و... پاسخ داد.

امام جمعه شهرستان بهار گفت: شاید یکی از مظلوم‌ترین حوزه‌ها در 41 سالگی انقلاب اسلامی، «فرهنگ» باشد که به آن کم‌لطفی شده است. به نظر می‌رسد اگر همان فرهنگ اوایل انقلاب، تاکنون ادامه می‌یافت و حاکم بر کشور می‌شد، الان بهترین فرهنگ را در بخش جهاد و شهادت، مقاومت و شجاعت داشتیم، اما متأسفانه برخی از مسئولان نگذاشتند، این اتفاق بیفتد.

* موازی‌کاری در فرهنگ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده ادامه داد: یکی از آسیب‌های موجود در حوزه فرهنگ، موازی‌کاری است. تلاش ما ادغام جلسات موازی برای اثرگذاری بیشتر بوده و در حد توان هم تلاش می‌کنیم تا با تشکیل جلسات ماهانه در شورای امر به معروف و شورای فرهنگ عمومی، در این بخش اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی تأکید کرد: اخیراً با توجه به گلایه‌های مردمی مبنی‌بر ایجاد مزاحمت در عروسی‌ها، مصوبه‌ای در این خصوص داشته‌ایم که خانواده دوطرف، باید فرم مخصوصی را پر کرده و به اجرای مفاد آن متعهد شوند تا از ایجاد این مزاحمت‌ها پیشگیری شود.

* اعتقاد درست شود، خیلی چیزها درست می‌شود

امام‌جمعه شهرستان بهار با تأکید بر اینکه تلاش ما در جلسات مبتنی‌بر فرهنگ، شناسایی مشکلات، آسیب‌ها و برطرف کردن آن‌ها است، به مناسبت اخیر درخصوص هفته عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: اگر عفاف درست شود، حجاب نیز درست می‌شود، ما باید اعتقاد مردم را درست کنیم، اگر اعتقادات درست شد، نه‌تنها حجاب، بلکه خیلی چیزها درست می‌شود، خیلی از جوانانی که به‌نحوی به حجاب پایبند نیستند، فطرت پاکی دارند و نباید دست رد به سینه آن‌ها زد. اگر مسائل برای همین افراد تبیین شود، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

*حجاب که فقط مختص بانوان نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده ادامه داد: البته آقایان هم به اندازه خانم‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها دیده شوند، حجاب که فقط مختص خانم‌ها نیست، انصافاً ما در مورد آقایان کوتاهی کرده و حجاب را منحصر به بانوان دانسته‌ایم که این روند باید اصلاح شود.

* گنج واقعی شهرستان بهار؛ مردم این دیارند

وی در ادامه سخنان خود با ابراز قدردانی از مردم متدین بهار، آن‌ها را گنج واقعی این شهرستان خواند و گفت: این مردم هرجا به کمک آن‌ها نیاز بوده، پای کار بوده‌اند و در خیرات کم نگذاشته‌اند. لذا از همین تریبون درخواست می‌کنم که نسبت به وضعیت حوزه علمیه بهار نیز عنایت داشته و خیرین عزیز کمک کنند تا مشکلات این حوزه برطرف شده و درخور مردم این شهرستان باشد.

* خیرین برای بهبود وضعیت حوزه علمیه بهار کمک کنند

امام‌جمعه شهرستان بهار اضافه کرد: متأسفانه این حوزه، خانه مسکونی برای اساتید ندارد و این موضوع باعث ایجاد مشکل شده، حوزه‌ای موفق است که بتواند از اساتید خوب و مجرب استفاده کند. حال آنکه ما در تأمین زیرساخت‌های این بخش مشکل داریم.

* آرامگاه مرحوم بهاری، در شأن مردم این شهر باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده یادآوری کرد: یکی از امتیازات ویژه شهرستان بهار، مزار مرحوم شیخ محمد بهاری است که در بین شهدای این شهرستان دفن شده، مزار و بارگاهی که در شأن این عالم ربانی باشد، نمی‌توان ساخت، اما من درخواست می‌کنم که به جایگاه ویژه مردم عزیز بهار توجه شده و متناسب با شأن آنها، بارگاهی درخور، برای این عالم نورانی ساخته شود.

امام‌جمعه شهرستان بهار در خلال صحبت‌های خود به‌نظر مردم بهار درخصوص داشتن نماینده مستقل از کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ریشه این موضوع، اصلاً این نیست که مردم این دو شهرستان، یکدیگر را قبول ندارند، بلکه مبتنی‌بر این است که یک نماینده مستقل، وجود داشته باشد تا پیشبرد اهداف به‌نحو بهتری صورت بگیرد. ضمن اینکه یاد می‌کنم از مرحوم جعفری، نماینده مردم کبودراهنگ که مدتی قبل از دنیا رفت. او در همین مدت کوتاه، پیگیر امور مردم بود و همکاری خوبی با شورای ائتلاف داشت.

* صنایع تبدیلی؛ جدی‌ترین نیاز مردم بهار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده در پاسخ به این سؤال که جدی‌ترین مطالبه مردم شهرستان بهار چیست؟ مهم‌ترین نیاز مردم بهار را با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی در این شهرستان، نیاز به صنایع تبدیلی خواند و ابراز کرد: کار اصلی مردم این شهرستان کشاورزی است، اما مهم‌ترین محصولشان، یعنی سیب‌زمینی در خارج از استان فرآوری شده و با چندبرابر قیمت به این شهرستان می‌رسد که واقعاً با توجه به هزینه بالایی که بر کشاورز تحمیل می‌شود، کم‌ترین سود و بهره نصیبش می‌شود، لازم است مسئولان ذی‌ربط، فکری به حال این موضوع بکنند.

* از نشانه‌های اهل ایمان، برپا داشتن نماز جمعه است

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به سالگرد اقامه نخستین نماز جمعه کشور، به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی، به بیان جایگاه نماز جمعه در جامعه و نمازگزاران پرداخت و گفت: نمازگران در خطبه‌های نماز جمعه با عبارت «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا... » مورد خطاب قرار می‌گیرند، در جای‌جای قرآن آمده است «یا اَیُّهَا النَّاسُ، کافرونَ، مُسلِمونَ و مُؤمِنونَ» اما در نماز جمعه این خطاب با مؤمنان است که نشان می‌دهد کسانی که پایبند نماز جمعه هستند، اهل ایمانند و از نشانه‌های اهل ایمان، برپا داشتن نماز جمعه است.

* خطبه‌ها اگراخلاقیات صِرف باشد، نمی‌توان انتظار رشد داشت

امام‌جمعه شهرستان بهار با بیان اینکه در تحریرالوسیله امام(ره)، چارچوب خطبه‌های نماز جمعه تعیین شده، گفت: در ابتدای هر دو خطبه توجه به تقوا مورد تأکید است. تقوا در خطبه نخست، اعتقادی و در خطبه دوم سیاسی و آگاه کردن مردم از مسائل در بعد داخلی و بین‌المللی است که اگر امام‌جمعه حق خطبه‌ها را به این شکل ادا کند، می‌توان گفت ثمره انقلاب شکل گرفته و اگر اخلاقیات صرف باشد، خیلی نمی‌توان انتظار رشد داشت.

* عملیات مرصاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزنده در پایان سخنان خود با توجه به قرارگرفتن در سالروز پیروزی عملیات مرصاد با قدردانی از نیروهای استان همدان در طی این عملیات، یاد و خاطره حاج میرزا سلگی را گرامی داشت و بر لزوم پرداختن به ابعاد ویژه این عملیات غرورآفرین که با نفوذ منافقان شکل گرفته بود، تأکید کرد.

شناسه خبر 25688