شناسه خبر:27233
1399/6/1 05:55:33

سپهرغرب، گروه خبر:رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی (ع) شهرستان نهاوند از اجرای طرح توسعه این بقعه متبرکه خبر داد و گفت: تاکنون 320 متر از املاک حریم آستان تملک شده که بخشی از آن به‌صورت خیری بوده است.

وهاب رضایی‌مفرد ظهر روز پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح توسعه آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی (ع) که از طرح‌های بلندمدت است، در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی برای عملیاتی شدن آن صورت پذیرفته است.

وی با بیان آنکه در این راستا تاکنون 320 متر از املاک حریم آستان تملک شده که بخشی از آن به‌صورت خیری بوده است، افزود: با توجه به آنکه این مرکز از قدیمی‌ترین مکان‌های مقدس نهاوند بوده و سالانه ده‌ها هزار نفر از مناطق مختلف برای زیارت در آن حضور می‌یابند، باید به یک مرکز بزرگ فرهنگی تبدیل شود که علاوه‌بر قابلیت زیارتی خدمات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی به زائرین ارائه دهد.

رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی (ع) شهرستان نهاوند از احداث سردخانه برای نگهداری نذورات مردمی در این آستان خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در این مکان مرکز نیکوکاری دایر شده و خیرین مواد غذایی اهدا می‌کنند، برای نگهداری آن‌ها سردخانه‌ای در جوار آستان مقدس ایجاد شده که جهت راه‌اندازی‌اش تاکنون 60 میلیون تومان با مشارکت یکی از خیرین هزینه شده است.

* احداث زائرسرا

وی از طرح احداث زائرسرا در این مکان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند یکی از مکان‌های اصلی عبور زائرین کربلا است و سالانه تعداد زیادی از مردم عراق برای زیارت در مشهد مقدس وارد نهاوند می‌شوند، قرار است زائرسرایی در یکی از مکان‌های جوار آستان مقدس احداث شود.

رضایی‌مفرد احداث مرکزی برای دارالشفاء و ارائه خدمات بهداشتی به مردم را از دیگر برنامه‌های هیئت‌امنا جهت طرح توسعه این بقعه متبرکه دانست و گفت: با توجه به اینکه تاکنون از سوی بسیج جامعه پزشکی پنج دوره اردوی جهادی پزشکی در آستان برگزار و خدمات درمانی به‌صورت رایگان به حدود دو هزار نفر ارائه شده، در طرح توسعه «حرم به حرم» به دنبال آن هستیم که یک مرکز درمانی و دارالشفا با امکانات لازم راه‌اندازی کنیم که خدماتش برای عموم مردم و به‌ویژه بیماران کم‌بضاعت باشد.

وی از تداوم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ایام شیوع کرونا خبر داد و ابراز کرد: در این ایام بیمارانی بودند که به هر دلیل نمی‌توانستند به بیمارستان یا مراکز درمانی بروند، بنابراین با همکاری چند تن از پزشکان 70 مورد ویزیت در خانه انجام شده است.

رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی (ع) شهرستان نهاوند احداث مجتمع فرهنگی و آموزشی را از دیگر برنامه‌های بلندمدت آستان مقدس ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه تعدادی از مدرسان و دبیران برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و کنکور اعلام آمادگی کرده و تا قبل از این نیز کلاس‌هایی برگزار شده، بنابراین درنظر است مجتمع فرهنگی و آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم شهرستان احداث شود.

وی به فعالیت‌های جهادی انجام‌شده در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این ایام به‌منظور تولید ماسک دو گروه جهادی راه‌اندازی شد که در محل آستان اقدام به دوخت ماسک کرده و دو گروه دیگر با هماهنگی‌ها در خانه‌ها فعالیت داشتند که درمجموع طی مدت فعالیت خود 170 هزار عدد ماسک تولید کردند و به‌صورت رایگان بین مردم توزیع شد.

* 3 هزار و 500 سبد غذایی بین نیازمندان شهرستان توزیع شد

رضایی‌مفرد بیان کرد: این مرکز با همکاری خیرین و از محل منابع خود طی هفت مرحله بیش از سه هزار و 500 سبد غذایی به ارزش تقریبی 10 میلیارد و 500 میلیون ریال را بین نیازمندان شهرستان توزیع کرده است.

وی همچنین گفت: در مناسبت‌های خاصی مانند عید قربان، غدیر و میلاد امام زمان (عج) نیز با مشارکت خیرین 30 رأس گوسفند به ارزش 114 میلیون تومان قربانی و گوشت آن بین فقرا توزیع شد.

رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی (ع) شهرستان نهاوند از شناسایی نیازمندان واقعی برای توزیع هدفمند کمک‌های مالی خبر داد و افزود: به‌منظور کمک‌رسانی به نیازمندان واقعی چندین امدادیار با ما همکاری دارند که برای راستی‌آزمایی و شناسایی نیازمندان واقعی به‌صورت میدانی در محلات مختلف حضور یافته و با رعایت کرامت و شأن افراد، نیازمندان را شناسایی می‌کنند که تاکنون 865 نفر به‌صورت رسمی مشخص شده است.

وی تهیه و توزیع جهیزیه برای نیازمندان را از دیگر اقدامات ذکر و اظهار کرد: طی یک سال گذشته پنج مورد کمک‌جهیزیه از سوی این مرکز توزیع شده و هفت مورد دیگر نیز در دست اقدام است که با مشارکت خیرین انجام می‌شود.

رضایی‌مفرد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل امام‌زاده‌ها به قطب‌های فرهنگی، گفت: امام‌زاده محمد و علی (ع) فعالیت‌های چشمگیری را طی یک سال گذشته در بخش‌های قرآنی، ایجاد بسیج اجتماعی، ایجاد مرکز مشاوره حقوقی و قضائی با 79 مورد ارائه خدمات لازم، خدمات فنی و جهاد علمی داشته که بخش عمده‌ای از آن‌ها با شیوع کمتر شده، اما به اشکال مختلف درحال انجام است.

وی همچنین از تشکیل گروه فرهنگی جهادی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و راه‌اندازی پایگاه رسانه‌ای عقیق 313 برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌های آستان مقدس امام‌زاده محمد و علی خبر داد.

قابل ذکر است امام‌زاده محمد و علی (ع) از اماکن متبرکه شهرستان بوده که مورد احترام اهالی شهرستان قرار دارد، این امام‌زاده‌ها دو برادر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند و مردم از گذشته‌های دور آن‌ها را ملجأ و پناه خود برای برآوردن نیازشان می‌دانند.

در این مکان 60 شهید والامقام مربوط به انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و شهید ترور مدفون هستند، طی سال‌های اخیر این حرم تغییرات زیادی در مقایسه با گذشته داشته و به یکی از باشکوه‌ترین زیارتگاه‌های سطح استان تبدیل شده است.

شناسه خبر 27233