شناسه خبر:27636
1399/6/10 11:54:33

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان کرمانشاه، گفت: برای تکمیل نهایی و بهره‌برداری از این سایت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

«فریدون یاوری» روز دوشنبه با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده است، افزود: آماده واگذاری این سایت به بخش خصوصی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه هستیم.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی می‌تواند با تکمیل این سایت و بهره‌برداری از آن از محل درآمد سایت هزینه‌های خود را جبران کند.

او در ادامه گفت: پس از تکمیل ساختمان این سایت قرار است امکانات و تجهیزات موردنیاز از جمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود و همچنین کتابخانه و استراحتگاه نیز در سایت راه‌اندازی گردد.

او سایت پرنده‌نگاری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کارهای مطالعاتی، پژوهشی و همچنین تفریحی و سرگرمی دانست و افزود: هرکسی به تناسب نیاز خود می تواند از این سایت استفاده کند.

وی با بیان اینکه تعدادی پرنده در این سایت مستقر و تعدادی نیز به تالاب مهاجرت می کنند، گفت: محققان محیط زیست می توانند در این سایت اقدام به بررسی رفتار پرندگان کنند و علاقمندان محیط زیست نیز از طبیعت و حضور پرندگان در آن دیدن کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در ادامه از تالاب هشیلان به عنوان تالابی منحصر به فرد در کشور نام برد و گفت: این تالاب محل زمستان‌گذاری پرندگان مهاجر است و همچنین گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود را دارد.

یاوری در مورد کارکردهای تالاب به محل تغذیه آب زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد سیل، وابستگی جوامع محلی، ارزش های اکولوژیکی، تفریحی و زیباشناختی نام برد و افزود: این تالاب یکی از نقاط گردشگری مهم در غرب کشور است.

وی در مورد وضعیت فعلی تالاب هشیلان نیز گفت: باوجود تهدیدهایی مانند خشکسالی، برداشت بی رویه آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، خوشبختانه اکنون وضعیت تالاب از نظر میزان آب موجود در آن خوب و قابل قبول است.

او به تصویب مصوبه انسداد چاه های غیرمجاز در کارگروه سازگاری با کم آبی استان اشاره کرد و گفت: انسداد چاه های غیرمجاز که از سوی شرکت آب منطقه ای آغاز شده گام خیلی خوبی برای مدیریت آب در استان است.

وی اظهار داشت: تالاب هشیلان چند سال گذشته به طور کامل خشک شد و از طریق تانکر به آن آبرسانی می کردیم و گونه های جانوری آن را حفظ نمودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش برداشت بی رویه از رودخانه‌ها را یکی از تهدیدات زیست محیطی استان دانست و گفت: شرکت آب منطقه ای باید حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها را اختصاص دهد که خوشبختانه اکنون این اقدام انجام می شود و انتظار داریم که آب منطقه ای تمرکز خاصی روی این قضیه داشته باشد.

یاوری افزود: براثر برداشت بی رویه از آب رودخانه در سال های گذشته شاهد تلف شدن تعدادی ماهی در استان شدیم و این روند در صورت عدم مدیریت می تواند محیط زیست را با تهدید جدی مواجه کند.

گفتنی است؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27636