شناسه خبر:28465
1399/6/24 13:47:09
با گذشت دو سال از وقوع سیلاب؛

معضل بی‌آبی در روستاهای پلدختر

با گذشت حدود دو سال از وقوع سیلاب، همچنان روستاهای «چم‌کبود» و «چم‌شهران» با معضل بی‌آبی مواجهند، موضوعی که مسئولان خبر از رفع آن داده بودند.

عمق آسیب‌ها و خسارات سیلاب فروردین‌ماه سال 98 در پلدختر آنقدر زیاد است که همچنان با گذر زمان و علی‌رغم تلاش همه‌جانبه مسئولان و مردم در زیرساخت‌های حیاتی و صرف هزینه‌های کلان، اما تاکنون این خسارت‌ها جبران نشده است.

*بی‌آبی به‌وقت «چم‌کبود» و «چم‌شهران»

نبود آب آشامیدنی اهالی سیل‌زده دو روستای «چم‌شهران» و «چم‌کبود» یکی از آثار مخرب سیلاب ویرانگر سال گذشته است؛ اگرچه آن‌ها همه‌چیز خود را از دست دادند و روستا به نقطه دیگری جابه‌جا شد و با تلاش مردم، جهادگران، خیران و مسئولان ساخته شد، اما همچنان مشکلات ادامه دارد و مهم‌ترین آن‌ها، نبود آب آشامیدنی در این فصل تابستان و گرمای طاقت‌فرسا است.

دهیار روستای چم‌شهران اظهار کرد: دو روستای چم‌کبود و چم‌شهران بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر، با 68 خانوار و 400 نفر جمعیت با گرمای 50 درجه با مشکل بی‌آبی مواجه هستند.

*نیمی از اهالی چم‌کبود آب آشامیدنی سالم دارند

زهرا عزیزی افزود: با وجود انعکاس مشکل بی‌آبی این روستا به عناوین مختلف به مسئولان ذی‌ربط، در این دوسال کسی پاسخگو نبوده و همچنان صدای اعتراض و استمداد اهالی بلند است.

وی اضافه کرد: اهالی محروم این دو روستا برای تهیه و تأمین آب آشامیدنی که حق اولیه مردم است، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

دهیار روستای چم‌شهران گفت: پس از چندماه پیگیری بالاخره نیمی از اهالی روستای «چم‌کبود» موقتاً از آب آشامیدنی در لوله‌کشی منازل خود برخوردار شده و نیم دیگر همچنان در بی‌آبی به‌سر می‌برند.

*بی‌آبی اهالی چم‌کبود بعد از سیلاب

یکی از بزرگان روستای چم‌کبود گفت: روستای ما در بخش غربی رودخانه کشکان بود که در فروردین98، سیلاب ویرانگر منازل مسکونی حدود 30 خانوار را همراه با تمام وسایل زندگیمان با خود برد و به بخش شرقی رودخانه که دورتر از حریم آن بود، جابه‌جا شدیم.

علی‌مروت ططری اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی یک‌سال و 6 ماهه یک خانم به‌عنوان نیروی جهادی، ساخت روستای ما با نمایی شکیل، منظم، زیبا و حتی با سنگ فرش کردن کوچه‌ها به پایان رسید.

وی افزود: سمیرا شاهوردی از همان ابتدای سیلاب در احداث این روستا و تک‌تک منازل ما در همه شرایط سخت در کنار اهالی بود و ما خود را مدیون زحمات این نیروی مخلص جهادی در لرستان می‌دانیم.

ططری افزود: سختی کار احداث را به پایان رسید و امروز مشکل اصلی ما، نبود آب آشامیدنی و تشنگی است.

*راهداری جلوی پروژه آب‌رسانی را گرفت

وی گفت: پس از ادغام دو شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی و انتصاب مدیرعامل جدید، این شرکت از اسفندماه تاکنون به‌صورت یک‌روز در میان یک تانکرآب آشامیدنی را از پلدختر به روستا می‌آورد.

ططری ادامه داد: ما همه کشاورزیم و پس از چیدن انجیر به‌شدت نیازمند استحمام هستیم تا بدنمان زخم نشود. در چنین شرایطی آب یک‌تانکر پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

وی افزود: خط انتقال آب آشامیدنی به روستای چم‌کبود توسط شرکت آب‌وفاضلاب لرستان از اسفندماه سال گذشته آغاز شده، اما متأسفانه بعد از یک کیلومتر پیشرفت، راهداری جلوی ادامه کار را گرفت و با مطرح کردن حق حریم جاده، اجازه کار را نمی‌دهد.

*فرزندانمان هر 10 تا 15 روز یک‌بار حمام می‌کنند

یکی دیگر از اهالی ساکن این روستا گفت: سیلاب نه‌تنها خانه و زندگی، بلکه زمین‌های کشاورزی ما را با خود برد و تاکنون هیچ مسئولی از ما کوچک‌ترین دلجویی و سرکشی نکرده‌ است.

شهرام ططری افزود: این روستا با تلاش نیروهای جهادی احداث شد و امید به زندگی را در وجود ما زنده کرد و اکنون بی‌آبی مشکلات عدیده‌ای را در شرایط کرونایی ایجاد کرده و فرزندانمان هر 10 تا 15 روز یک‌بار حمام می‌کنند و وجود این مشکل و گرمای 50 درجه، برای خنک کردن خود از سایه دیوارها استفاده می‌کنیم.

وی گفت: رفع مشکل آب آشامیدنی ما برای مسئولان کار سختی نیست، اما می‌گویند عبور خط انتقال از حریم جاده ممنوع بوده، درصورتی که راهی جز این نداریم و خط انتقال نیز 6 متر دورتر از جاده و دو متر زیر خاک است.

*آب‌رسانی با تانکر

یک زن از اهالی این روستا که به‌علت استفاده از آب غیربهداشتی بیمار شده بود، گفت: با 27 سال سن به‌خاطر ناخالصی آب آشامیدنی دچار عارضه کیسه‌صفرا شده و مورد جراحی قرار گرفتم که دکتر هم متعجب شد.

فاطمه محمودوند، به لوله‌کشی آب داخل حیاط منزلش اشاره کرد و افزود: 20 دقیقه پیش با حضور خود شما آب تانکر در مخزن روستا تلخیه شد، اما در این فاصله کم تمام و کمی وارد منبع ذخیره آب ما شده، اما باید با این میزان آب تا سه‌روز دیگر پاسخگوی کولرهای آبی، شستن ظروف، لباس، استحمام و سایر مصارف خانوارها باشد که امکان‌پذیر نیست و این‌گونه سختی‌ها به اهالی فشار می‌آورد.

محمودوند با اشاره به انبوه لباس‌های کثیف ادامه داد: با داشتن دو فرزند دوقلوی 6 ساله و لزوم استحمام پس از انجیرچینی، مشکلات بسیاری داریم، زیرا اگر دوش نگیریم، دچار بیماری پوستی می‌شویم.

*مسئولانی که فقط موقع انتخابات هستند

وی افزود: در این شرایط گرانی، بی‌پولی و کرونایی که شستن مداوم دست‌ها اولویت پیام‌های بهداشتی است، چطور می‌توانیم میوه و سبزی را بهداشتی شست‌وشو داده و سپس استفاده کنیم.

محمودوند گفت: ما عاجزانه از مسئولان می‌خواهیم در این فصل گرما، به داد ما رسیده و سریع‌تر مشکل بی‌آبی را برطرف کنند.

خانم جوانی نیز اظهار کرد: ما به‌خاطر بی‌آبی به هر دری می‌زنیم، اما متأسفانه هیچ مسئولی پاسخگوی رفع مشکل ما نیست.

زلیخا امیدی گفت: مسئولان حتی حاضر نیستند با حضور در این روستا، مشکلات ما را از نزدیک ببینند.

یکی دیگر از اهالی روستای چم‌کبود گفت: زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که ما سیل‌زده و زیر چادرها، روز و شب‌ را می‌گذراندیم، نامزدهای انتخاباتی به چادرهای ما سرکشی می‌کردند و به ما می‌گفتند که همه ما خواهر و برادریم، اما اکنون که ما به‌شدت مشکل آب آشامیدنی داریم، نه‌تنها از نماینده، بلکه از هیچ مسئولی خبری نیست.

حدیث کاکولوند اظهار کرد: فرزندان ما به‌شدت در مضیقه‌اند و حتی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، نمی‌توانیم برای استحمام به منزل اقوام برویم و آبی که در منبع‌های ذخیره آب خانوارهای روستای «گاوزرده چم‌کبود» ریخته می‌شود، در طول روز آنچنان داغ می‌شود که نمی‌توان با آن استحمام کرد.

*بی‌مهری مسئولان به مردم

جهادگر مستقر در این روستا گفت: 16 ماه است که به‌عنوان نیروی جهادی در کنار اهالی این روستا هستم و تمام این‌مدت، آن‌ها سخت در مضیقه نبود آب آشامیدنی هستند.

سمیرا شاهوردی افزود: اهالی این روستا که مردمی آسیب‌دیده، کشاورز و زحمتکش هستند، انتظار زیادی از مسئولان ندارند، تنها خواستار رفع معضل آب آشامیدنی هستند که آن‌ها را با مشکلات عدیده به‌ویژه در فصل گرما مواجه کرده است.

وی افزود: تأمین آب آشامیدنی لوله‌کشی و سالم برای مسئولان کار سختی نیست، اما متأسفانه نسبت به اهالی سیل‌زده این روستا بی‌مهری شده و به‌جای توجه، راهداری لرستان جلوی عملیات اجرایی خط انتقال آب را در این شرایط سخت گرفته و این امر موجب نارضایتی و اعتراض اهالی شده است.

شاهوردی یادآوری کرد: انتظار می‌رود مسئولانی که متعهد به ارائه خدمت به مردم هستند، از اتاق‌های 16 متری خود بیرون آمده و از نزدیک شاهد مشکلات و سختی‌های مردم در مناطق محروم باشند، چراکه آن‌ها در قبال این مردم و خون شهدا مسئول هستند.

وی به روستای احداثی گاوزرده چم‌کبود اشاره کرد و افزود: این روستا ی زیبا که اکنون کارش به پایان رسیده، با مبلغی وام مسکن و کمک خیران ساخته شده و داخل منازل نیز با تمام امکانات تجهیز و تکمیل شده و تنها مشکل اهالی، نبود آب آشامیدنی است که انتظار می‌رود مسئولان نسبت به رفع مشکل بی‌آبی مردم محروم این روستا در اسرع‌ وقت اقدام کنند.

*وعده مسئولان برای آب‌رسانی

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب لرستان در این رابطه گفت: با توجه به مشکل نبود آب آشامیدنی در روستاهای چم‌شهران و چم‌کبود(گاوزرده)، پیگیری‌ها و بازدیدهایی از منطقه صورت گرفت.

حمیدرضا کرموند اظهار کرد: این شرکت به‌خاطر کمک به مردم و رفع مشکل بی‌آبی اهالی این دو روستا به‌طور ضربتی و فوری وارد عمل شد و عملیات اجرایی حدود هفت کیلومتر خط انتقال آب از شهر معمولان به سمت این روستاها را آغاز کرده و بیش از چهار کیلومترآن تاکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های آب‌رسانی به روستاهای چم‌کبود و چم‌شهران، آماده و در حال لوله‌گذاری مسیر انتقال است تا آب آشامیدنی از ایستگاه پمپاژ معمولان در این خط، جریان یافته و بلافاصله آب موردنیاز روستاهای این مسیر تأمین شود، افزود: محل اعتبار این پروژه با یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه از اعتبارات سیلاب است که تاکنون اختصاص پیدا نکرده، اما شرکت آب‌وفاضلاب استان به‌صورت ضرب‌العجل از ابتدای سال جاری و پس از ادغام دو شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی، با انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه به‌خاطر رفع مشکل مردم، کار را آغاز کرده و حدود دو هزار و 500 متر از این پروژه انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب لرستان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به‌خاطر یک‌سری مشکلات متوقف شد، زیرا پیمانکار تجهیزات را از محل جابه‌جا کرد، اما با پیگیری‌های انجام شده، مجوز صادر و عملیات اجرایی آن و تجهیز کارگاه آغاز شد.

کرموند افزود: مقداری از مسیر خط انتقال آب‌رسانی به این دو روستا سخت و صخره‌ای بوده که موجب کندی کار شده، اما تلاش برای اتمام این پروژه و رفع مشکل مردم به‌صورت اساسی ادامه دارد و تا مهرماه کاملاً به این روستاها آب‌رسانی می‌شود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28465