شناسه خبر:28804
1399/6/31 00:40:49

مرحومه خانم دکتر طوبی کرمانی، مجاهدی نستوه و خستگی‌ناپذیر بود که خستگی را خسته کرد و ناامیدی را ناامید.

مراسم یادبود دکتر طوبی کرمانی؛ دبیرکل فقید اتحادیه جهانی زنان اسلام عصر چهارشنبه 26 شهریورماه با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از اندیشمندان حوزه تقریب مذاهب در فضای مجازی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد؛ رئیس گروه فلسفه دانشگاه شهیدبهشتی، پیام شرقی؛ فرزند مرحومه طوبی کرمانی و جمعی از اندیشمندان تقریبی به سخنرانی درباره شخصیت این بانوی بزرگوار پرداختند.

*خانم کرمانی توانست مزه حکمت را بچشد

رئیس گروه فلسفه دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به آیه شریفه «یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاء؛ خداوند است که حکمت را به هرکس که شایسته بداند عطا می‌کند و حکمت خیر کثیر است.» گفت: خانم کرمانی نیز ازجمله کسانی بود که توفیق دریافت این حکمت را از سوی خداوند داشت.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد که در ابتدای پیروزی انقلاب استاد فلسفه دکتر کرمانی بوده، با بیان اینکه وی در دوران تحصیل خود با جدیت تمام به تحصیل علم مشغول بود، گفت: برای حکیم شدن شرایطی وجود دارد که یکی از این شرایط، عشق و علاقه و دیگری ذوق و قریحه است که خانم کرمانی این دو ویژگی را داشت و توانست مزه حکمت را بچشد و شوق عجیبی در یادگیری حکمت اسلامی داشت.

وی افزود: نشاط و شور کار و ذوق علمی و فعالیتش تحسین‌برانگیز بود و تا آخرین دقایق زندگی، دست از هیچ فعالیتی برنداشت.

*خستگی را خسته کرد و ناامیدی را ناامید

کبری خزعلی؛ عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه طوبی کرمانی؛ دانشمندی شهیر، فعال اجتماعی بزرگ، سخنوری پرتوان و در یک‌کلام مدیری مدبر و مادری مدیر بود، گفت: ابعاد کمالی زندگی ایشان در عرصه‌های مختلف علمی، عبادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی بروز و ظهور داشت. وی در مبارزات علمی در دانشگاه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد و در هر مسئولیتی که داشت، مدیری متعهد، مسئول، انقلابی و ولایی بود.

وی خاطرنشان کرد: مرحومه کرمانی؛ مجاهدی نستوه و خستگی‌ناپذیر بود که خستگی را خسته کرد و ناامیدی را ناامید. إن‌شاءالله که برای نسل جوان، الگوی یک زن متعهد و مسئول عصر حاضر در عرصه خانوادگی، علمی، اجتماعی و حضور خادمانه در خدمت به محرومان باشد.

*معلم و مادر بودن را برای خود شأنیت می‌دانست

صبیحه نباتی؛ عضو هیئت‌امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز در سخنانی با بیان اینکه این استاد ارزشمند و این بانوی تقریبی، سال‌های عمر پربرکت خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان سپری کرد، گفت: او با وجود سمت‌های مختلف، معلم و مادر بودن را برای خود شأنیت می‌دانست و به‌عنوان استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، موضوع ولایت را با اشک به جان دانشجویان می‌نشاند.

وی با بیان اینکه دکتر کرمانی علاوه‌بر زبان فارسی، به زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی و یونانی بسیار تسلط داشت، گفت: مسئله وحدت همواره دغدغه فکریش بود، آنچنان که در اوج بیماری نیز خستگی‌ناپذیر بود. او تجلی نیکوترین صفات ازجمله شهامت، مروت، صداقت، اخلاص، تواضع و خستگی‌ناپذیری بود.

*فرزند از مادر می‌گوید

دکتر پیام شرقی؛ فرزند مرحومه طوبی کرمانی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین بعد زندگیش بعد معلمی بود، گفت: معلمی بزرگ‌ترین افتخارش بود و تا آخرین لحظه از عمر پربرکت خود، از تعلیم و تعلم دست نکشید.

وی راز کار مرحومه کرمانی را محاط کردن شخصیت معلمی در شخصیت مادری برشمرد، چراکه بُعد مادری یک زن، شیرازه و اساس یک خانواده است که تمام این شخصیت مادری را از تربیت صحیح والدین خود دریافت کرده بود و پرنمودترین ویژگی تربیتش، شکرگزاری او بود، لذا کسی که متخلق به چنین اخلاقی باشد، حق فرزندی را نیز به‌خوبی به‌جا می‌آورد.

شرقی افزود: تمام همکارانشان گواهی می‌دهند که آن مرحومه، از بذل وجود خویش برای امام غایب(عج) و نایب حاضرشان دریغ نکرده و به‌معنای واقعی، خود را مشمول «اَلَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ» کرده بود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28804