شناسه خبر:28934
1399/7/1 00:17:41

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:طبق افق تعریف‌شده برای پروژه شهر چوب جورقان این پروژه برای ساکنان منطقه پنج کشور ظرفیتی تولیدی، تجاری، رفاهی، خدماتی و گردشگری است که می‌تواند توسعه اقتصادی و اجتماعی غرب کشور به ارمغان آورد.

اواسط خرداد ماه سال 95 بود که استاندارسابق همدان، در آیین کلنگ‌زنی مجتمع چوب جورقان با اشاره به اینکه این طرح جزء ارزشمندترین طرح‌های اقتصادی استان است گفت: در سالی که اقتصاد مقاومتی را باید با اقدام و عمل اجرایی کرد مردم منطقه جورقان داوطلب اجرای این پروژه مهم شده و به صورت خودجوش و بنیادی و کارشناسی‌شده با حمایت امام جمعه شهر این طرح را آغاز کردند که این اقدام آنان پیشانی اقتصاد مقاومتی در استان است.

محمد ناصر نیکبخت با تاکید بر اینکه باید در روند احداث این پروژه شتاب داشته باشیم تا دیگران ببینند، یاد بگیرند و پیگیری کنند تصریح کرد: تجمیع تولیدکنندگان در یک مکان افتخاری برای مسئولان و فرصتی مناسب برای مردم است که با مراجعه به این مجتمع بتوانند نیازهای خود را سفارش داده و خرید کنند و از سفرهای درون شهری غیر ضروری اجتناب شود.

وی از حمایت همه جانبه از این طرح ارزشمند خبر داد و گفت: بدون انتفاع من را هم جزء هیئت مدیره این پروژه بگذارید و من قول می‌دهم تا روزی که در استان هستم این پروژه جزء ایده‌آل‌های من باشد.

اما امروز 1 مهرماه خرداد 99 بعد از گذشت بیش از چهار سال از کلنگ‌زنی این پروژه هنوز شاهد بهره‌برداری ازآن نیستیم و به گفته شاهد به تازگی علمیات اجرایی آن پروژه اغاز شده است این درحالی است که انتظار می‌رفت این سرمایه‌گذاری بتواند کورسوی امید باشد برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی دراین شهر، زیرا از سال 75 با خاموشی کوره‌های آجرپزی جورقان موج بیکاری جوانان این شهر 9هزار نفری مواجه هستیم

آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع چوب و افتتاح این مجموعه در سال 95 قراربود گل امید را بر روی مخروبه‌های این کوره‌ها برویاند تا جرقه‌ای با کلید واژه "من می‌توانم" در دل جوانان این شهر روشن شود سپهرغرب با توجه به اهمیت پروژه‌هایی که دارای اشتغالزایی بالاست به طور ویژه به آن‌ها می‌پردازد از جمله این پروژه‌ها مجتمع چوب حورقان است که در طی این سال‌ها با تیترهایی چون «اشتغال 1000 نفر در مجتمع چوب جورقان منتظر تسهیلات است» «با گذشت دو سال از کلنگ‌زنی پروژه، بانک‌ها تاکنون یک ریال تسهیلات نداده‌اند!» «مجتمع چوب جورقان همچنان در انتظار تسهیلات» «پروژه صنایع چوب جورقان و چند سوال اساسی» به آن پرداخته‌ایم اکنون پس از قریب به 4 سال از کلنگ‌زنی این پروژه بازهم به سراغ داوود احمدی مدیر عامل مجتمع چوب جورقان رفتیم تا درخصوص فرآیند پیشرفت کار گفت‌وگویی با او داشته باشیم

مدیر عامل مجتمع چوب جورقان با تاکید براینکه این مجموعه قرار است به منطقه پنج کشور به عنوان پایلوت صنعت چوب خدمات‌رسانی کند گفت: اگر از شهر چوب جورقان شعاع 100 کیلومتر( میانگین مسافت یک ساعته) بزنیم جمعیت 3 میلیون نفری را شامل خواهد شد.

داوود احمدی با تاکید براینکه طبق افق پیش‌بینی شده برای پروژه یقینا از استان‌های همجوار شاهد سرمایه‌گذاری خواهیم بود تصریح کرد: درحال حاضر نیز از شهرهای آوج و کنگاور افرادی نسبت به خرید غرفه‌ها اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل مجتمع چوب جورقان با بیان اینکه خوشبختانه بالاخره پس از کش‌وقوس فراوان توانسته‌ایم طی دو هفته گذشته عملیات اجرایی پروژه را آغاز و یا پیمانکارعقد قرار کنیم گفت: عملیات اجرایی در سه هزار و 400 متر از پروژه کلید زده شد.

احمدی با تاکید براینکه خوشبختانه آرماتوربندی کار به اتمام رسیده و در بخش‌هایی نیز بتن‌ریزی انجام پذیرفته است اذعان کرد: طبق پیش‌بینی به عمل‌آمده انتظار می‌رود در صورت مساعد بودن شرایط جوی این میزان از طرح(3هزار400 متر) ساخته و به مرحله نازک‌کاری رسیده و مسقف شود.

وی با تاکید براینکه خوشبختانه پست بانک قول مساعدت در تامین تسیهلات بانکی برای پیشبرد پروژه را داده است و انتظار می‌رود مدیریت ارشد این بانک در استان نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشد گفت: یقینا تسریع دراین فرایند در شرایط فعلی نوسان قیمت مصالح ودر پی آن پیشبرد پروژه تاثیرگذار خواهد بود.

احمدی ادامه داد: قیمت مصالح ساختمانی به صورت سرسام‌آوری درحال بالا رفتن است به نحوی‌که از اردیبهشت تاکنون چیزی حدود 40 درصد افزایش قیمت در مصالح و اجرت کارگران را شاهد بوده‌ایم و یقینا این مهم در هزینه و نیازمالی پروژه تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل مجتمع چوب جورقان با بیان اینکه تلاش ما براین است که پروژه را طی دوسال به اتمام برسانیم خاطر نشان کرد: تحقق این مسئله منوط به همکاری‌ بانک در جهت اعطای تسهیلات است.

وی با تاکید براینکه منظورم از تسهیلات اعطای وام‌ها کم‌بهره نیست بلکه در شرایط فعلی اقتصادی و لزوم پیشبرد پروژه ارائه تسهیلات با دریافت سود بانکی کامل نیز یقینا گره‌گشا خواهد بود اذعان کرد: درغیر این صورت مجبوریم نسبت به پیش‌فروش غرفه‌ها اقدام کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه فاز نخست پروژه ساخت 130 واحد را شامل می‌شود عنوان کرد: این واحدها در سه تیپ ساختاری خدماتی، تجاری و تولید نمایشگاهی احداث می‌شوند.

وی با بیان اینکه واحدهای خدماتی شامل بانک، کافی شاپ، رستوران،مهد کودک، نمازخانه و غیره خواهد شد اذعان کرد: واحدهای تجاری نیز شامل واحدهای دیزاینر معماری داخلی است.

مدیرعامل مجتمع چوب جورقان با بیان اینکه برای هر واحدی که قرار است در این شهر مستقر شود دو واحد کارگاهی و فروشگاهی درنظر گرفته شده است اذعان کرد: استقرار واحدهای فروشگاهی تولیدکنندگان به نوعی حفظ واسطه‌ها را از بازار مصنوعات چوبی رغم خواهد زد.

احمدی با بیان اینکه اگر به ازای هر واحد 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید عنوان کرد:آورده ما به عنوان سرمایه گذار برای هر واحد 300 میلیون تومان است که درکل سهم بیش از 50 درصد را شامل میشود.

وی درخصوص چرایی کندی کار گفت: قرار بود تیرماه 97 عملیات عمرانی پروژه آغاز و حتی با پیمانکار عقد قراردادشد اما شهرداری جورقان در حوزه تراکم طرح نظر مخالف داشت و معتقد بود این مجتمع می‌بایست در یک طبقه ساخته شود حال آنکه افق طرح بلندمدت است.

مدیرعامل مجتمع چوب جورقان با بیان اینکه برای بررسی مجدد نقشه‌ها در کمیسیون زیربنایی استان شاهد وقفه 18 ماهه در طرح بودیم و نهایتا خوشبختانه نقشه‌های ما مورد تایید قرار گرفت اذعان کرد: درواقع یکی از عمده‌ترین دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی این پروژه به کم لطفی شهرداری جورقان بازمی گردد.

احمدی با بیان اینکه البته از شورای اسلامی شهر جورقان به جهت اعمال تخفیف ویژه در فرایند صدور پروانه‌های مجتمع تقدیر می‌کنم اذعان کرد: بازهم تاکید می‌کنم در صورت دریافت تسهیلات پروژه دوساله تحویل داده خواهد شد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد خوشبختانه گویی پس از گذشت چهار سال بالاخره شاهد تحرک در عملیات اجرایی پروژه شهر چوب ( مجتمع چوب جورقان ) هستیم و این امر در صورت تحقق کامل پروژه با توجه به ساختار تعریف شده برای آن در بخش‌های مختلف حوزه‌های خدماتی تجاری و تولیدی می‌تواند نویدبخش توسعه و ایجاد اشتغال چند صد نفری دراین شهر باشد اما نکته اینجاست که هر روز تعلل در اجرای پروژه بار مالی مضاعف را به سرمایه‌گذار، مردم و استان وارد می‌کند و درنهایت پیشبرد پروژه را به تعویق می‌اندازد و این مهم چیزی جز ضرر برای استان به ارمغان نخواهد آورد بنابراین اینکه پس ازترسیم نقشه‌ها یک مسئولان وقت شهرداری با تشکیک منجر به وقفه 18 ماهه در اجرای یک پروژه عظیم شود بخشودنی نیست.

از طرفی همانطورکه عنوان شد اتمام پروژه شهر چوب برای سال 1401 منوط به اعطای تسهیلات است پس انتظار می‌رود بنا به ضرورت اجرای طرح، بانک متبوع همراهی لازم را با سرمایه‌گذار برای تحویل پروژه در زمان اعلام شده داشته باشد وگرنه این پروژه نیز به ویترین موزه دورهمی پروژه‌های نیمه‌کاره همدان افزوده خواهد شد.

شناسه خبر 28934