شناسه خبر:30046
1399/7/21 10:04:30
مدرس و کارشناس ارشد مسائل حقوقی و بین الملل:

اعدام حق ولی‌دم بوده و حاکمیت فقط انجام وظیفه می‌کند

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

مدرس و کارشناس ارشد مسائل حقوقی و بین‌الملل گفت: اعدام حق ولی‌دم بوده و حاکمیت فقط وظیفه خود را انجام می‌دهد.

آنچه در این خبر می‌خوانید نگاهی به موضوع چالشی اعدام‌ها در ایران است؛ موضوع پر بحثی که با اعدام برخی از مجرمین به مسئله اول جامعه در فضای مجازی بدل می‌شود و طیفی از سلبریتی‌ها همسو با معاندان جمهوری اسلامی در فضای مجازی سوار بر یک موج شده و با هشتگ‌های اعدام نکنید سعی در تشویش اذهان عمومی داشته و همه تلاش رسانه‌ای خود را به کار می‌اندازند تا با فشار روانی بر حاکمیت مانع از اجرای قانون شوند.

اما واقعیت چیست؟ آیا حاکمیت جمهوری اسلامی به دنبال اعدام‌های پیاپی بوده و این موضوع را یک برند می‌داند؟ آیا این موضوع صرفا مختص ایران است و فقط در کشور ما اجرا می‌شود؟ آن‌ها که هشتگ راه می‌اندازند چرا به جای این کار به دنبال گرفتن از رضایت از خانواده مقتول نمی روند؟ کشورهای غربی که داعیه دمکراسی دارند چرا فقط در این مورد دلسوز ایران می‌شوند اما حاضر نیستند تحریم‌های ناجوانمردانه را بردارند؟ آیا این فضاسازی‌ها تاثیری در روند پرونده‌ها دارد؟

پاسخ به این سوالات را در گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با دکتر سید مجید تفرشی مدرس و کارشناس ارشد مسائل حقوقی و بین الملل بخوانید:

*اعدام مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورها وجود دارد

مدرس و کارشناس ارشد مسائل حقوقی و بین‌الملل با بیان اینکه «اعدام» یک موضوع حاکمیتی است که کشورها بسته به قوانین داخلی خود دارند، عنوان کرد: ده‌ها کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن و آمریکا نیز از کشورهایی هستند که اعدام را به عنوان یک قانون در کشور خود پذیرفته و اجرا می‌کنند. کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند و این موضوع در آنجا پذیرفته شده است.

سید مجید تفرشی در ادامه افزود: برخی از کشورها اعدام را معلق کرده و جلوی آن را گرفتند، در برخی از کشورهای اروپایی نیز که به رأی مردم گذاشته شد، مردم به آن رأی مثبت دادند تا این قانون دوباره برگردد.

* اعدام از اصول حاکمیتی و صلاحیت‌های قضایی ملی است

وی اعدام را از اصول حاکمیتی و صلاحیت‌های قضایی ملی خواند که هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد و افزود: سهم جامعه بین‌الملل نسبت به اعدام یک مجازات قانونی و قابل فهم است و کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند نیز تابع نظر و رأی مردم خودشان هستند، در کشور ایران هم با توجه به قوانین اسلامی، اکثریت اعدام‌ها حق ولی‌دم است نه حق حاکمیت.

*ایران تمام مکانیزم‌های قابل فهم را فعال کرده تا اعدام‌ها به صفر برسد

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: علیرغم اینکه اعدام حق ولی‌دم بوده و حاکمیت وظیفه اجرای آن را دارد اما کشور ما تمام مکانیزم‌های قابل فهم را فعال کرده است تا بتواند رضایت ولی‌دم را بگیرد؛ در بخشی از اعدام‌ها نیز کمیته‌هایی از بزرگان و ریش‌سفیدها تشکیل شده است. اکثر اعدام‌ها هم چند سال بعد از وقوع جرم انجام می‌شود تا در صورت امکان بتوان رضایت ولی‌دم را گرفت و با گذشت و جزای مادی به پایان برسد.

*اعدام نکنید بهانه‌ای برای حمله سیستماتیک به حاکمیت ایران

تفرشی با بیان اینکه برخی از اعدام‌هایی که مربوط به مواد مخدر بوده با اصلاح قانون نسبت به چند سال قبل با کاهش 80 تا 90 درصدی مواجه بوده است، گفت: کشورهای غربی به این موضوع و تلاش حاکمیت برای این امر توجهی ندارند و موضوع اعدام‌های بر حق را حتی یک مورد هم باشد بهانه‌ای قرار می‌دهند برای حمله کردن به حاکمیت ایران که البته این موضوع جدیدی نیست.

وی اضافه کرد: تلاش برخی در داخل و خارج کشور، برجسته کردن هشتگ اعدام نکنید است، چرا این هشتگ را انتخاب می‌کنند به جای آن بگویند، آدم نکشید تا قصاص نشوید وقتی این افراد آدم کشته‌اند و ولی‌دم از حق خود نمی‌گذرد و دلش نرم نمی‌شود (این حق اوست) چطور توقع دارند این مسئله قانونی منتفی شود؟

* اعدام، قانون است نه اعمال سلیقه و انتقام

مدرس و کارشناس ارشد مسائل حقوقی و بین‌الملل با اشاره به اینکه در اکثر موارد سیاست نظام و حاکمیت این است که اعدام‌ها به صفر برسد اما حق ولی دم عین قانون است، ابراز کرد: این یک بازی در سطح جامعه بین‌الملل است که برخی از کسانی‌که مرتکب قتل عمد شده‌اند را چهره کرده و با مظلوم‌نمایی سعی در تشویش اذهان عمومی دارند؛ در حالی که اعدام، قانون است نه اعمال سلیقه و انتقام‌گیری.

*اعدام حق ولی دم است

تفرشی اعدام را حق ولی‌دم خواند و تاکید کرد: اگر ولی‌دم رضایت ندهد و اعدام منتفی شود عین بی‌قانونی است که حاکمیت آن را انجام ندهد، اگر چه همان‌طور که عرض کردم حاکمیت جمهوری اسلامی به دنبال این است که اعدام به صفر برسد. اما هشتگ‌ها نمی‌تواند تصمیم حاکمیت را به عنوان نماینده قانون اساسی عوض کند.

* ولی‌دم رضایت ندهد حاکمیت مسلوب‌الاختیار است

وی یادآوری کرد: وقتی ولی‌دم رضایت ندهد حاکمیت مسلوب الاختیار است و قانون را اجرا می‌کند، اگر چه در این میان خیلی‌ها تلاش می‌کنند از افراد و چهره‌های مختلف که رضایت اولیای دم را بگیرند. بنابراین این نکته حائز اهمیت است که اعدام‌ها خواسته حاکمیت نیست، بلکه وظیفه اوست، وظیفه‌ای که قانون بر عهده‌اش گذاشته است.

*به جای هشتگ بازی تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی را بردارند

این مدرس دانشگاه فشارهای داخلی و خارجی مبنی بر «اعدام نکنید» را یک ترفند سیستماتیک دانست و اظهار کرد: اگر کشورهای مدعی حقوق بشر در ادعای خود صادق هستند تحریم‌های ظالمانه، یک جانبه و فراقطعنامه‌ای که نقض آشکار ماده 25 منشور ملل متحد است را بردارند چراکه بسیاری از قتل‌ها ریشه اقتصادی دارد که به صورت سیستماتیک کشور را مورد هدف قرار داده است.

* سلبریتی‌ها به دنبال گرفتن رضایت از اولیای‌دم باشند نه هشتگ‌سازی

تفرشی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: مشکل این است که سلبریتی‌های ما در صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جایگاه رسیده اند یعنی حاکمیت باعث مشهور بودن آن‌ها شده، حالا وقتی حاکمیت می‌گوید کسانی که مستحق اعدام هستند مرتکب جرم شده اند و باید اعدام شوند باید بپذیرند یا در نهایت به دنبال گرفتن رضایت از اولیای دم باشند نه اینکه با هشتگ فشار روانی ایجاد کنند!

*چرا وقت هشتگ‌سازی اولیای دم را نمی‌بینند؟

وی در ادامه یادآوری کرد: جالب است که این افراد برای ولی‌دم هیچ ارزشی قائل نیستند، آن‌ها که می‌گویند اعدام نکنید چرا با ولی‌دم صحبت نمی‌کنند اولیای دم آدم نیستند؟! عزیز از دست نداده‌اند؟ تکلیف آن پدر و مادری که فرزند جوان خود را از دست داده، چه می‌شود؟ تکلیف زنی که بیوه مانده، کودکی که پدر خود را از دست داده؟ ما این‌ها را نمی بینیم؟.

*حاکمیت، اعدام را یک برند نمی‌داند بلکه اجرای حق می‌داند

این مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست عادلانه و متعادل و دیدن قربانیان، متذکر شد: اگر عده‌ای دلشان برای مجرمین می‌سوزد بروند با اولیای دم صحبت کنند و رضایت بگیرند، حاکمیت هم قطعا به همه آن‌ها جایزه خواهد داد چراکه اساسا به دنبال اعدام کردن و اینکه اعدام را یک برند و فاکتور امنیتی بداند نیست، بلکه حقی است که آیه قرآن می‌گوید و اعدام اجرای حق است.

*اعدام یک اقدام سیاسی نبوده و یک اقدام قانونی است

تفرشی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز تاسف از انتقال اخبار نادرست اعدام در فضای مجازی، گفت: در بسیاری از موارد این طور برداشت می‌شود که اعدام یک اقدام سیاسی است در حالی که سیاسی نبوده و یک اقدام قانونی است.

*قوه قضائیه هم به نفع مقتول وارد عمل نمی‌شود بلکه به دنبال اجرای قانون است

وی تاکید کرد: زمانی هم که اخبار از طریق فضای مجازی پخش می‌شود قوه قضائیه در لاک دفاعی می‌رود، درحالی‌که تقصیر قوه قضائیه نیست، تقصیر کسی است که این کار را کرده، قوه قضائیه هم به نفع مقتول وارد عمل نشده بلکه در اجرای قانون وارد شده کما اینکه هزاران مورد را غیر عمد تشخیص داده و طرف به جای اعدام به زندان رفته است.

شناسه خبر 30046