شناسه خبر:30600
1399/8/5 08:33:14

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار: استاد حوزه علمیه همدان گفت: اگر عید غدیر معرفی ولایت با وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه‌السلام بر جهان بود، ولایت امام عصر علیه‌السلام بروز و ظهور این ولایت در جهان و بر جهانیان است.

یکی از روزهای مهم ماه ربیع‌الاول، روز نهم این ماه است؛ روزی که اگرچه شیعیان از وجود مقدس حضرت عسکری (ع) محروم شده‌اند اما به شرف بهره بردن از امامت و ولایت امام مهدی علیه‌السلام نائل می‌شوند. به این معنی که نهم ربیع نخستین روز پوشیدن لباس ولایت بر قامت یگانه منجی عالم بشریت است.

اگرچه پرداختن به موضوع ظهور نیاز به  تاریخ و روز خاصی نداشته، محدود به یادآوری تقویمی نیست و هر آن و لحظه‌ای که بر مستضعفان جهان از اوضاع ناخوش جهان می‌گذرد به دلیل فقدان وجود مبارک «امام» است؛ اما این روز را به فال نیک می‌گیریم برای یادآوری امامت حضرت بقیه الله (عج) و شنیدن نکات و مباحثی در این خصوص؛ چراکه منتظران ظهور آن حضرت و قلب‌های تشنه آب حیات عدالت حقیقی می‌دانند که لازمه آمدن حضرت و تحقق عدالت در جهان نه نشستن و ناامیدی که امید، تحرک، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، با اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است و ما هر روز و هر لحظه نیاز داریم تا این مفاهیم را به خود یادآوری کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جوادی امام جمعه موقت همدان و استاد حوزه علمیه است که می‌آید: در این گفتگو پاسخ به این سوال مورد بررسی قرار می‌گیرد که چرا نهم ربیع مهم است و فقط آغاز ولایت امام زمان برای ما برجسته است؟ چه تفاوتی بین امامت حضرت ولیعصر (عج) و سایر ائمه وجود دارد؟

*ابتدای امامت حضرت ولیعصر مشخص است اما انتهای آن را فقط خدا می داند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جوادی با تبریک ایام خجسته ماه ربیع الاول، آغاز ولایت و امامت حضرت ولیعصر (عج) را مژده ای برای جامعه بشریت و مستضعفین جهان، خواند و عنوان کرد: امید داریم خداوند متعال با ظهور آن حضرت همه مستضعفان جهان را از مشکلاتی که جامعه استکباری ایجاد کرده نجات داده و عدل اسلامی در سراسر جهان جاری شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاوت آغاز ولایت امام عصر (عج) با سایر ائمه و لزوم بزرگداشت این روز بزرگ، گفت: امامت سایر ائمه علیهم‌السلام از لحظه شهادت امام قبلی بدون فوت حتی یک ثانیه وقت آغاز می‌شد یعنی همان لحظه‌ای که امام به شهادت می رسید امام بعدی منصوب شده و زمام امور مسلمین را بر عهده می‌گرفت، در مورد حضرت حجت علیه‌السلام هم همینطور است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که دوران امامت ائمه معصومین(ع) کوتاه بود و آن بزرگواران در همان دوران امامت کوتاه خود رسالت خود را با همه محدودیت‌ها انجام دادند تا مقام امامت به حضرت حجت (عج) برسد.

این استاد حوزه اضافه کرد: بر این اساس در روز شهادت حضرت عسگری (ع) یعنی در همان لحظه بعد از شهادت حضرت، امامت به حضرت حجت (عج) رسید و آن وجود مقدس در کودکی مسئولیت امامت و زعامت جامعه را عهده‌دار شد و از آن روز وظایفی که بر دوش حضرت بود را انجام داده و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد که خداوند اذن دهد تا حضرت ظهور کند و عدل و داد را جایگزین ظلم و جور در جهان قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی با بیان اینکه سایر ائمه امامتشان آغاز و پایان داشت و ابتدا و انتهای آن معلوم بود، تصریح کرد: آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) مثل سایر ائمه است و با شهادت پدر بزرگوارشان حضرت عسگری مسئولیت را عهده‌دار شده‌اند اما انتهای آن بر کسی معلوم نیست و بستگی به این دارد که چه زمانی جامعه بشری آماده شود تا خداوند اذن ظهور آن وجود مبارک را دهد.

*امامت حضرت حجت فقط خاص مسلمانان نبوده و عالَم گیر است

وی متذکر شد: علاوه بر زمان نامعلوم ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و اینکه تا چه زمانی در غیبت خواهند بود، موضوع دیگر این است که امامت سایر ائمه خاص مسلمین و شیعیان بود و بسیاری از مسلمانان به وجود مقدس ائمه مومن بودند ولی غیرمسلمانان  و غیرشیعیان مسئولیتی در این رابطه نداشته و به عبارتی در مقابل ائمه یله و رها بودند.

این استاد حوزه و کارشناس علوم دینی در ادامه اظهار کرد: در دوران امامت ائمه این طور بود که آن بزرگواران کارها و مسئولیت الهی و امور مسلمین را عهده دار می شدند ولی افراد و بلاد خارج از اسلام، جامعه اسلامی و شیعیان به ائمه و دین اسلام گرایشی نداشتند چون دین اسلام را قبول نداشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی تاکید کرد: اما وقتی حضرت مهدی علیه‌السلام ظهور کند و زعامت امور را در دست بگیرد این طور نیست که فقط مسلمانان و شیعیان در زیر لوای حضرت باشند؛ بلکه در آن وقت قطعا فقط یک پرچم، یک کتاب، یک دین، یک راه، یک امام و یک رهبر در جامعه بشری خواهد بود و همه باید گرد پرچم حضرت بچرخند و او را یاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدالتی که خدا و پیامبر اکرم (ص) وعده کرده‌اند با ظهور حضرت حجت (عج) در سراسر کره  زمین محقق می‌شود، ابراز کرد: چرا این عدالت عالم‌گستر است؟ چون هیچ یک از ائمه میدان فعالیتشان به این گستردگی نبوده؛ نه به این معنا که مسئولیتی نداشتند بلکه به این معنا که جامعه بشری ظرفیت پذیرش وجود آن ذوات مقدس را نداشتند.

*خاتم الاوصیاء؛ کار ناتمام ایئمه را تمام خواهد کرد

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: بنابراین و بر اساس آنچه تا به اینجا عرض کردم فعالیت ائمه(ع) پیش از مهدی موعود علیه‌السلام به نحوی زمینه‌سازی بوده تا ظهور تحقق پیدا کند و تمام بشریت گرد آن حضرت باشند بنابراین اگر کسی دین اسلام و امامت آن حضرت را نپذیرد و با لجاجت اجدادش پیش برود دیگر جای زندگی ندارد و از میان برداشته می شود، مگر اینکه دین الهی را بپذیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی افزود: همان طور که فرمود: اینکه در دعای بعد از زیارت آل یاسین آمده که «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا؛ [امام زمان (ع) بعد از ظهور] زمین را پر از عدل و داد می‌کند، بعد از آن که زمین پر از ظلم و جورشده» بر همین امر دلالت می کند که دیگر جور و جائر و ظلم و ظالمی باقی نخواهد ماند.

وی در بخش دوم سخنان خود تشریح کرد: دین اسلام کامل کننده ادیان گذشته بود و همان طور که انبیاء آمدند و مثل دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه جامعه بشری را به حدی از علم رساندند، به این معنی و مفهوم بود که آنها پیش گفتار و مقدماتی را فراهم کردند تا رسول مکرم اسلام بیاید؛ آن حضرت هم که به رسالت مبعوث شدند، ادیان گذشته را کامل کردند.

این استاد حوزه علمیه یادآوری کرد: کمال دین نه به این معنا که ادیان گذشته را از بین ببرد بلکه به این صورت که نواقص آن ها را برطرف و دین اسلام را بر مسلمانان عرضه کرد. یعنی خیلی از مسائلی که در آن ادیان بود در اسلام هم بر مسلمانان عرضه  شد، قرآن هم کامل کننده سایر کتب آسمانی نظیر تورات و انجیل و زبور بود، علت این کمال هم این بود که پیامبر اکرم (ص) خاتم پیامبران بود و وقتی چیزی به اتمام برسد خداوند آن را کامل می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی با اشاره و تاکید بر خاتم نبیین بودن رسول الله (ص) افزود: حضرت مهدی (ص) هم خاتم اولیا و اوصیا بوده و آن وجود مقدس امامت ادیان را کامل می‌کند و رسالت ناتمام ائمه دیگر را به اتمام و اکمال می‌رساند.

وی تاکید کرد: چون ائمه معصومین صلوات‌الله علیهم در زمان خلفای جور محدودیت داشته و اجازه نداشتند کاری که بر عهده آ‌ن‌ها است را به نحو اتم و اکمل انجام دهند، میدان تبلیغ باز نبود و غالبا در محاصره، زندان و تحت نظر بودند و اجازه انجام کاری را نداشتند بنابراین حضرت مهدی کارهای نیمه‌تمام آن‌ها را به اتمام خواهد رساند.

*ظالمان دیگر توان ایستادن در مقابل حضرت و محدود کردن او را نخواهند داشت

این استاد حوزه علیمه بیان کرد: اگر حضرت بقیه الله (عج) ظهور کند دیگر یزیدها و منصور دوانیقی ها و ستمگران در مقابل حضرت نیستند؛ آنها یا کشته می‌شوند و یا به دین اسلام می‌گروند و حضرت عدل و داد الهی را با برچیدن ظالمان در دنیا گسترش خواهد داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی اعلام کرد: خالی از لطف نیست به این نکته هم اشاره کنم که از این روست که روز نیمه شعبان و میلاد حضرت ولیعصر (عج) را در نظام جمهوری اسلامی روز نجات مستضعفین جهان نامیده‌اند، رسالتی که برای هیچ یک از ائمه علیهم‌السلام به دلیل شرایطی که خلفای جور ایجاد کرده بودند فراهم نبود.

*نهم ربیع بروز و ظهور معنای ولایت در جهان است

وی در بخش سوم سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاق غدیر ثانی بر روز نهم ربیع الاول و سالروز آغاز ولایت امام زمان (عج) ریشه عرفی دارد یا روایی، توضیح داد: از بودن روایتی با این مضمون اطلاع دقیقی ندارم اما اگر عید غدیر معرفی ولایت با وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه‌السلام بر جهان بود، ولایت امام عصر علیه‌السلام بروز و ظهور این ولایت در جهان و بر جهانیان است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: از عید غدیر خم تا شهادت پیامبر صلوات‌الله‌علیه تنها 72 روز به طول انجامید اما عده زیادی از مسلمانان عهدشکنی کرده و جز اندکی بر دین حق نماندند؛ اما در ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) حضرت با تکیه بر خانه کعبه ندا می‌دهد «ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم.» و حجت بر همه جهانیان تمام خواهد شد.

*انتظار نه به معنای نشستن که به معنای تلاش برای آمدن مهدی (عج) است

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی در پایان هم به عنوان حسن ختام حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده و گفت: روایت معروفی وجود دارد و به نظرم همه ما تقریبا آن را از حفظ هستیم که فرمود:« اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج؛ بهترین اعمال امت من منتظر فرج امام زمان (عج) بودن است» اگر من و شما می خواهیم بهترین عمل را داشته باشیم باید منتظر فرج باشیم و این «انتظار» نه به معنای نشستن و کاری انجام ندادن بلکه به معنای ظهور و بروز انتظار برای آمدن حضرت است و باید اعمال ما تجلی پیدا کند.

وی تاکید کرد: گاهی ما خیال می کنیم باید بنشیینم و منتظر باشیم تا آقا خودش بیاید و کارها را درست کند، اما انتظار به این معنا نیست بلکه انتظار واقعی به معنای فراهم کردن اسباب و وسایل ظهور حضرت به اندازه توانی است که هر کسی دارد، کمک برای آمدن حضرت می شود لبیک گفتن. این ایام فرصت خوبی برای فکر کردن در این مورد است. به امید ظهور حضرت، نیوکاری ما و عاقبت‌بخیر شدنمان.

شناسه خبر 30600