شناسه خبر:31799
1399/8/24 15:27:58

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری 13 برنامه فرهنگی هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و گفت: کتاب «اصطلاحات عامیانه همدانی» در هفته کتاب رونمایی می‌شود.

احمدرضا احسانی روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته کتاب و کتاب‌خوانی از امروز آغاز شده، اظهار کرد: در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزاری 13 عنوان برنامه پیش‌بینی شده است.

وی به برگزاری مراسم صنعت چاپ استان اشاره کرد و افزود: این برنامه قرار بود در شهریورماه و مهرماه برگزار شود که به‎دلیل نبود شرایط، دو روز قبل برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه مراسم انتخاب کتاب سال همدان با عنوان جایزه قلم هگمتانه در هفته کتاب برگزار خواهد شد‌، بیان کرد: برگزاری مراسم رونمایی کتاب اصطلاحات عامیانه همدانی نیز در هفته کتاب پیش‌بینی شده است.

وی به برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و معرفی، بررسی و نقد در این هفته اشاره کرد و گفت: برپایی فروشگاه و نمایشگاه کتاب، اهدای کتاب به مراکز آموزشی و فرهنگی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب و با محوریت شهرستان تویسرکان و برگزاری نشست کتاب‎خوان از دیگر برنامه‌ها به‎شمار می‌رود.

احسانی از برگزاری نشست تخصصی آسیب‌شناسی حوزه کتاب در شهر بهار خبر داد و افزود: برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب و مراسم کتاب‎خوانی رضوی در همدان نیز طی این هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 188 عنوان کتاب از ابتدای سال تاکنون در همدان چاپ شده است، تصریح کرد: امیدواریم این آمار در نیمه دوم سال نیز بیشتر شود و با رفع موانع توزیع کتاب و عادی شدن شرایط، تعداد عناوین جدید چاپی کتاب افزایش یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در نیمه دوم سال نیز برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است، افزود: تجلیل از چهره‌های فرهنگی یکی از این برنامه‌ها است که با محوریت نکوداشت مرحوم آیت‌الله فاضلیان در آذرماه برگزار می‌شود.

وی از برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی در رزن خبر داد و گفت: تجلیل و رونمایی کتابت قرآن کریم توسط مرتضی شعبانی، جایزه ادبی استان در بهمن‎ماه با میزبانی شهرستان بهار و برگزاری نمایشگاه عکس و تقدیر از فعالان سینما طی اسفندماه در شهرستان نهاوند از دیگر برنامه‌ها است.

احسانی با بیان اینکه در قالب پویش فضای مجازی سراسر شهرستان‌ها را پوشش خواهیم داد، افزود: این برنامه با محوریت همدان که بیشتر در حوزه تولید محتوا است، اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص مطالبات رسانه‌ها نیز گفت: مطالبات پرداخت‎نشده‌ای در سال 98 نداریم، اما اگر رسانه‌ای مطالبات خود را دریافت نکرده، با ارائه مستندات به اداره ‌کل مراجعه کند تا ترتیب اثر داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه بانک اطلاعاتی هنرمندان یا اصحاب فرهنگ استان درحال پیگیری است، خاطرنشان کرد: درحال عقد تفاهم‌نامه همکاری هستیم که این بانک اطلاعاتی انجام شود.

وی در مورد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: این جشنواره تابع تصمیمات و مصوبات ستاد ملی کرونا است، همه جشنواره‌ها طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به شکل قبل برگزار نخواهد شد، اما در همدان جشنواره فصل امید جایگزین و فراخوان آن نیز اعلام شده است؛ به‌طوری که هر استانی نمایش‌های همان استان را به نمایش و داوری می‌گذارد.

احسانی با تأکید بر اینکه به دنبال حمایت‌های مالیاتی از ناشران هستیم، افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و صندوق کارآفرینی انجام شده تا تسهیلات خاصی برای حمایت از کتاب، ناشران و صنوف کتاب‌فروشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ شهرستانی نباید به بهانه محدودیت‌های کرونا برنامه‌های فرهنگی را تعطیل کند، اذعان کرد: همه شهرستان‌ها باید با حفظ پروتکل‌ها و مجوز ستاد کرونای استان و شهرستان برنامه‌های فرهنگی را اجرا کنند؛ زیرا فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل‎بردار نیست، اما شکل برگزاری از فیزیکی به مجازی تبدیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درخصوص دریافت هنرکارت خطاب به اعضای صندوق هنرمندان گفت: برای دریافت هنرکارت اگر موفق به دریافت این کارت نشده‌اید و نقص پرونده دارید، به صندوق هنرمندان مراجعه و نواقص را رفع کنید؛ زیرا از این پس تسهیلات از طریق این کارت داده می‌شود.

شناسه خبر 31799