شناسه خبر:33588
1399/9/24 10:29:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تغییرات اقلیمی را یکی از دلایل اصلی تشدید آبگرفتگی‌های معابر در کرمانشاه و مشکلات ناشی از آن دانست و گفت: قرار است برای رفع مشکلات نقاط بحرانی راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت اجرایی شود.

جلیل بالایی با اشاره به تغییرات اقلیمی و متفاوت شدن الگوهای بارش طی حدود دو سال اخیر، اظهار کرد: برای مثال در پاییز امسال حدود 150 میلی‌متر بارش در کرمانشاه داشته‌ایم که فقط طی سه بارندگی رخ داد و مشابه این شرایط را در بارش‌های سال گذشته هم داشتیم که مشکلات آبگرفتگی را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: مسیل‌ها، نهرها و کانال‌های آب داخل شهر ظرفیت عبور این میزان از رواناب به صورت همزمان را ندارند که نتیجه آن تشدید رواناب‌ها و آبگرفتگی بیشتر در معابر است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تطابق پیدا کردن با این ویژگی‌های اقلیمی را ناگزیر دانست و عنوان کرد: نیازمند راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش پیامدهای بارندگی‌های شدید هستیم.

بالایی با بیان اینکه هریک از دستگاه‌ها مسئولیتی در این زمینه بر عهده دارند، یادآور شد: برای نمونه شهرداری موظف شده طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی شهر کرمانشاه را هرچه زودتر نهایی کند تا برای تصویب و تأمین منابع در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود.

وی با بیان اینکه مطالعات این طرح از گذشته در دست اقدام بوده، اضافه کرد: اکنون مقرر شده شهرداری روند کار را تسریع کند.

وی تأکید کرد: به علاوه باید برای نقاط حساسی که آبگرفتگی معابر در آنجا شدید است، اصلاحات بلندمدت و کوتاه مدتی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی و اصلاح 23 نقطه حساس آبگرفتگی در شهر کرمانشاه از سوی شهرداری از سال گذشته تاکنون، عنوان کرد: مشابه این کار باید برای سایر نقاط نیز انجام شود.

به گفته بالایی، عمده نقاطی که در گذشته نقاط حساس آبگرفتگی بود و شهرداری آن‌ها را اصلاح کرده از جمله در میدان امام حسین (ع)، میدان جانبازان، چند نقطه در شهرک ظفر، محدوده خیابان شریعتی و... اکنون وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که بر تشدید مشکلات ناشی از بارندگی‌ها در سال‌های اخیر مؤثر بوده است تغییرات ساخت و ساز در مسیر برخی از آب‌ها و رودخانه‌های کرمانشاه بوده که امروز این نقاط به کانون‌های حساس تبدیل شده‌اند.

وی معتقد است، اصلاح این تغییرات ساخت و ساز از جمله مواردی است که باید راهکارهای بلندمدت برای آنها تعیین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در گفتگو با ایسنا با اشاره به جلسه‌ای که چندی قبل برای ساماندهی هرچه زودتر وضعیت آب‌های سطحی کرمانشاه برگزار شد، گفت: در این جلسه وظیفه هر دستگاه مشخص شده و باید ظرف بازه زمانی مشخصی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود را اجرایی کنند و در جاهایی که نیاز داریم و مکان و زمان نیز به ما اجازه می‌دهد، رفع مشکلات به صورت اصولی و زیرساختی صورت بگیرد.

به گفته بالایی در قالب این جلسه، همچنین مقرر شده کارشناسان از دستگاه‌های مختلف از جمله دفتر فنی استانداری، مدیریت بحران، فرمانداری، شهرداری، آب و فاضلاب و... برای بررسی مشکلات در نقاط حساس پای کار بیایند.

شناسه خبر 33588