شناسه خبر:34005
1399/10/1 10:41:50

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول دفتر توانمندسازی و خانواده بهزیستی استان کرمانشاه از تشکیل 320 گروه خودیار در طرح تأمین مالی خُرد بهزیستی استان خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد توانمندسازی زنان و دختران روستایی در حوزه معاونت امور اجتماعی دفتر توانمندسازی خانواده وزنان از سال 91 آغازشده است.

شایسته کرمخانی بیان کرد: این برنامه در سه مرحله انجام‌شده و مؤسسه برگزارکننده طرح متعهد به تشکیل 320 گروه خودیار بوده و هم‌اکنون این مؤسسه در مرحله سوم کار خود در پنج شهرستان استان کرمانشاه در حال فعالیت است.

وی به تشریح گزارش عملکرد طرح تأمین مالی خُرد به‌صورت نمونه در شهرستان صحنه توسط کلینیک مددکاری اجتماعی طلوع پرداخت و گفت: با نظارت تسهیلگر ارشد مؤسسه، معاونت امور اجتماعی و اداره بهزیستی این شهرستان طرح تأمین مالی خُرد از شهریور سال 97 در روستاهای صحنه شروع به کارکرد و تاکنون حدود 70 گروه خودیار با تعداد عضو بین 15 تا 25 نفر از زنان و دختران روستایی تشکیل‌شده است.

مسئول دفتر توانمندسازی و خانواده بهزیستی استان کرمانشاه میانگین افراد تشکیل‌دهنده گروه‌های طرح تأمین مالی خُرد را در شهرستان صحنه 200 نفر اعلام و اظهار کرد: پس از انجام فرآیند بسترسازی، تشکیل و پایداری گروه‌های خودیار مطابق پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی طرح، اکنون تمام گروه‌ها تسهیلات اول خود را دریافت کرده‌اند و از این تعداد حدود 30 گروه نیز تسهیلات دوم خود را دریافت کرده یا در نوبت دریافت قرار دارند.

کرمخانی یادآور شد: سقف تسهیلات پرداختی اول به هر نفر از اعضای گروه دو میلیون و 500 هزار تومان بدون ضامن و وثیقه از سوی بانک کشاورزی است و تسهیلات دوم و سوم نیز به ترتیب سه میلیون و 505 میلیون تومان است که اعضای گروه بعد از 6 ماه می‌توانند اولین تسهیلات خود از بانک را دریافت و در راستای اشتغال‌زایی هزینه کنند.

وی گفت: بانوان روستایی با دریافت وام‌های خُرد تاکنون موفق به ایجاد اشتغال‌های پایدار در زمینه‌های مختلف ازجمله زنبورداری، چرم‌دوزی، سبزی‌کاری، لبنیاتی، تولید جوجه، مرغ و بوقلمون با دستگاه جوجه‌کشی، گلیم‌بافی و صنایع‌دستی شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه طرح اشتغال‌های پایدار برای افراد کم‌بضاعت روستایی که از درآمد ماهیانه صفر به درآمد حداقل 500 هزار تومان به بالا رسیده‌اند، شاهد افزایش سطح کیفیت زندگی روستاییان و پیشگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

 

شناسه خبر 34005