شناسه خبر:34136
1399/10/3 10:05:07

سپهرغرب، گروه خبر: آتشکده موشکان در استان ایلام مربوط به دوره ساسانیان است که محل پرستشگاه زرتشتیان بوده و همچنین بعدها از آن برای روشن کردن اجاق مورد استفاده قرار می‌گرفته و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است

آتشکده موشکان از پرطرفدارترین بناهای تاریخی ایلام و مربوط به دوره ساسانیان است که در روستای موشکان در میان کوه‌ها قرار گرفته است.

آتشکده؛ پرستشگاه زرتشتیان است که آتش در جای خاصی از آن قرار می‌گرفته و آیین‌های دینی در برابر آن انجام می‌شده؛ ایرانیان باستان تا قرن 4 (پ.م) در فضای باز نیایش می‌کردند و اردشیر دوم هخامنشی اولین بار نیایشگاه مسقف را ساخت.

آتشکده‌ها به زمان ساسانیان باز می‌گردند؛ این آتشکده‌ها چهار تاقی‌هایی گنبددار هستند که درون آن‌ها آتشدانی قرار و در آن آتش روشن می‌کردند؛ آتشکده‌های بسیاری در ایران باستان ساخته شده که پس از ورود تازیان تخریب شده‌ است.

     مردم با استفاده از آتشکده اجاق خود را روشن می‌کردند

نظری یکی اهالی روستا موشکان از توابع شهرستان چرداول اظهار کرد: در سال‌های بسیار دور برای روشن کردن آتش وسایلی مانند کبریت در اختیار نبود و به همین منظور آتشی را همواره در یک مکان نگه می‌داشتند تا مردم بتوانند روزانه گلی (بخشی کوچک از چوب زغال شده و روشن آتش) را از آن بردارند و اجاق خود را روشن کنند، به همین دلیل به این مکان آتشکده موشکان می‌گفتند.

وی افزود: در زمان قدیم وظیفه آوردن آتش از آتشکده بر عهده فرزندان خانواده بود به همین دلیل خانواده‌ای که فرزند نداشت، اجاقش خاموش بود به همین خاطر یکی از آرزوهای مردم در آن موقع این بود که چند بچه داشته باشند تا زیر دوارشان همیشه روشن و سبز باشد.

نظری تصریح کرد: در آن زمان مردم برای این آتشکده احترام و ارزش خاصی قائل بودند و از آن محافظت می‌کردند و هم اکنون نیز به عنوان ظرفیتی فرهنگی و تاریخی در صنعت گردشگری به ثبت رسیده است.

 زرتشتیان برای گرفتن حاجت به آتشکده پناه می‌بردند

احمدی یکی دیگر از ساکنین روستا گفت: این آتشکده راز و رمزهای به یاد ماندنی برای ما به جای گذاشته است؛ برخی گفته‌اند در زمان‌های قدیم مردم زرتشت در دوره ساسانیان این آتشکده را عبادت می‌کردند و برای گرفتن حاجات به این آتشکده پناه می‌بردند.

وی ادامه داد: با ظهور اسلام مردم این آتشکده را فراموش کردند و به پرستش خداوند یگانه روی آوردند؛ اما از این اثر به عنوان یک اثر فاخر تاریخی دیدن می‌کردند.

احمدی خاطر نشان کرد: آتشکده‌ها در گذشتگان به مرور زمان به مکانی برای گرد همایی و برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی ایران باستان تبدیل شد و امروز برای آیندگان به عنوان یک میراث ارزشمند به جا مانده است.

 آتشکده مربوط به دوره ساسانیان و اسلامی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز مطرح کرد: آتشکده روستای موشکان در مرکز شهرستان مربوط به دوره ساسانیان و اسلامی است روستای موشکان در میان کوه‌ها قرار گرفته و آب و هوای معتدل و خشک دارد.

مالک شنبه‌زاده افزود: این بنا، دو فضای مربع شکل دارد و با توجه به بقایای گوشواره‌هایی که در کنج‌های آن باقی مانده، به نظر می‌رسد توسط گنبد پوشیده شده است.

وی تصریح کرد: آتشکده چهار طاقی از قلوه‌سنگ با ملات ساروج ساخته ‌شده و با جاذبه طبیعی و دیدنی خود توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

وی گفت: این اثر در تاریخ 17 اسفند 1383 با شماره ثبت 7985 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شناسه خبر 34136