شناسه خبر:34277
1399/10/6 11:04:36

سپهرغرب، گروه خبر: در حالیکه موافقین استیضاح شهردار سنندج معتقد هستند شهرداری در برخی وظایف کم‌کاری کرده و یا بی‌توجه بوده‌اند، مخالفین این طرح اعتقاد دارند در این دوره چند برابر دوره‌های قبلی شورا و شهرداری در سنندج کار شده است.

طرح سوال از شهردار سنندج ما گذشته در شورای شهر سنندج کلید خورد، سه نفر از اعضای شورا بر اساس ظرفیت قانونی 25 سوال از شهردار سنندج مطرح کردند و صیدی در 29 آذرماه امسال در یک جلسه علنی آنها را پاسخ داد.

پاسخ شهردار سه عضو شورا طراح سوال را قانع نکرد و کار به استیضاح شهردار کشید، جلسه استیضاح شهردار سنندج امروز با حضور شورا و در غیاب شهردار سنندج برگزار شد.

براساس آنچه سیدغریب سجادی رئیس شورای شهر سنندج اعلام کرد، حشمت‌اله صیدی طی نامه‌ای کتبا به شورا اعلام کرده پاسخ سوالات را در جلسه علنی و به صورت مکتوب ارائه کرده و چیزی بیش از این برای توضیح ندارد و به این ترتیب نیازی به حضور در جلسه استیضاح خود نمی‌بیند.

     به حاشیه شهر بی‌مهری شده است

سیدانور رشیدی از موافقین استیضاح شهردار سنندج اظهار کرد: از اینکه این وقت در اختیار ما قرار داده شد تا بتوانیم در مورد دلایل استیضاح شهردار سنندج دیدگاه‌هایمان را بیان کنیم تقدیر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: هدف از این استیضاح نادیده گرفتن تلاش‌های شهردار و در کل مجموعه شهرداری نیست به عنوان نماینده مردم از زحمات مجموعه شهرداری از شخص شهردار تا پرسنل بخش خدمات تقدیر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: به هیچ وجه منکر زحمات شهردار سنندج نیستیم اما برای روشنگری در زمینه برخی مطالب غیرواقعی که مبنی بر مخالفت ما با شهردار بومی در فضای مجازی مطرح شده باید بگویم که شهردار فعلی در 16 شهریورماه سال 96 با رای اعتماد هر 9 نفر عضو شورا انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان یکی از طراحان سوال و استیضاح شهردار سنندج نمی‌توانیم به صورت 100 درصد به عملکرد «صیدی» با دید منفی نگاه کنیم چرا که کارهای زیادی انجام شده که غیرقابل انکار است، موضوع ما نحوه هزینه‌کرد در اجرای پروژه‌هاست.

وی افزود: برای ارتقای فضای سبز در برخی نقاط سنندج 1.4 میلیارد تومان هزینه شده در حالیکه سایر نقاط به ویژه حاشیه شهر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد انتظار ما این است که شهرداری در خدمات‌رسانی شهر را با یک چشم ببینند.

ترک تشریفات اجرای پروژه پیاده‌راه فردوسی از دیگر نکاتی بود که این عضو شورای شهر آن را غیرقانونی دانست و گفت: اگرچه اقدامات انجام شده در زمینه انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر موسیقی قابل تقدیر است اما انتظارات در این زمینه بیش از این است و احساس می‌کنیم کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

وی در پایان به عدم سرمایه‌گذار خارجی در شهر سنندج انتقاد کرد و گفت: اگر ثابت شود یک برگ ارز از سرمایه‌گذاری خارجی عراق وارد سنندج شده باشد استعفای خودم را تقدیم خواهم کرد.

     شهردار در اجرای پیاده‌راه فردوسی عجله کرد

فرزاد زارعی دیگر عضو موافق استیضاح شهردار هم گفت: کسی منکر اقدامات خوب شهردار نیست و در حضور اصحاب رسانه اعلام می‌کنم اگر حتی یک مورد خواسته شخصی از شهردار سنندج داشته‌ایم اعلام کند.

وی گفت: پاسخ‌های شهردار به سوالات شورا یک فرار به جلو بود، از رسانه‌ها انتظار می‌رفت، سوالات از شهردار را مورد نقد و بررسی قرار می‌دادند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: یکی از سوالات مطرح شده از شهردار در مورد پروژه پیاده‌راه فردوسی بود که دوباره اعلام می‌کنیم این پروژه در کل کار مبارکی بود، اما ساز و کار اجرای آن باید شفاف‌تر و مشخص بود.

زارعی خاطرنشان کرد: داشتن پیوست فرهنگی در این پروژه از مطالبات اعضای شورای شهر از شهردار سنندج بود، این پروژه در حالی که از لحاظ عمرانی ایراد داشت و یک شبه وارد فاز اجرا شد.

وی گفت: معتقدیم شهردار سنندج در اجرای پیاده‌راه فردوسی عجله کرد و تصمیم برای ترک تشریفات این پروژه باید در هیئت وزیران گرفته می‌شد نه مسئولان استانی!

وی تصریح کرد: اعتباراتی که برای بازآفرینی شهری به سنندج تعلق گرفته نباید در اجرای پروژه پیاده‌راه سنندج هزینه می‌شد.

     جواب‌های شهردار ما را قانع نکرد

علی پژگول دیگر عضو موافق استیضاح شهردار هم گفت: شهردار سنندج احساس کرده جواب‌هایش قانع‌کننده بوده اما هیچ کدام از ما به عنوان طراحان سوال قانع نشدیم.

وی افزود: یکی از سوالات در خصوص ریزش دیوار بهشت محمدی سنندج بود که به عزل مدیر آرامستان‌ها بسنده شد.

     برای پیاده‌راه فردوسی 40 میلیارد تومان هزینه شده است

مجید شاه‌اویسی از مخالفین استیضاح شهردار هم در این جلسه گفت: اعضای شورای دور پنجم برای انتخاب شهردار 9 شاخصه را در 9 محور تعیین کردند.

وی افزود: براساس این محورها جلو رفتیم، در برخی محورها دستاورد کمتری داشته ایم و در برخی دیگری دستاوردهای همچون انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: یک سری اطلاعات ناقص شبهاتی ایجاد کرده که حتما نیاز به شفاف‌سازی دارد.

شاه‌اویسی گفت: در مورد پیاده‌راه فردوسی و انتقادی که به موضوع ترک تشریفات آن است هر دستگاه و سازمانی براساس ماده 28 قانون در صورت صلاح و نیاز می‌تواند در مورد اجرای پروژه ترک تشریفات بدهد.

وی خاطرنشان کرد:کار مطالعاتی پیاده‌راه فردوسی از سال 90 انجام شده بود که سال گذشته بعد از کلی چکش‌کاری به مرحله اجرایی رسیده است.

این عضو شورا با بیان اینکه تاخیر در اجرای این پروژه به خاطر ارتقا و رفع مشکلات تاسیساتی بود که 70 روز بهره‌برداری پروژه را عقب انداخت، گفت: شهرداری برای این پروژه نه 100 میلیارد تومان بلکه 40 میلیارد تومان هزینه کرده است.

     شهرداری سنندج از لحاظ سرانه جزو 15 شهرداری اول کشور است

جلال شریعتی هم از مخالفین استیضاح شهردار گفت: دفاع از عملکرد شهردار و اینکه سوالات مطرح شده کاملا بی‌نقص بوده 100 درصد نیست قطعا نقاط ضعفی در هر دو مورد وجود دارد.

وی گفت: سرانه شهرداری سنندج نیم درصد درآمد سرانه کشوری است و تا پایان دوره شورای چهارم در بین مراکز استان‌ها در زمینه در آمد سرانه یکی مانده به آخر بوده‌ایم.

این عضو شورای شهر سنندج افزود: با افتخار اعلام می‌کنیم، شهرداری سنندج به لحاظ درآمد سرانه جزء 15 شهرداری اول کشور است و این را می‌توان جهشی بزرگ دانست.

وی خاطرنشان کرد: شهردار فعلی سنندج زمانی انتخاب شد که با فشار جدی در زمینه معوقات پیمانکاران و معوقات پرسنل مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالبات پیمانکاران از 120 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان کاهش یافته و از سوی دیگر حقوق پرسنل هم تنها یک ماه عقب هستیم.

     عرصه شهر و شهرداری جای آزمون و خطا نیست

ارسطو گویلی هم اظهار کرد: نقاط ضعف شهرداری وجود داشته و در آینده هم وجود دارد اگر شهرداری سنندج نقطه ضعف نداشت وضعیت امروز شهر سنندج اینگونه نبود.

وی اضافه کرد: اگر شهرداری سنندج مشکل نداشت در دوره‌های گذشته هزاران نفر به صورت رانتی به شهرداری اضافه نمی‌شد و شهرداری مورد ظلم و جفا قرار نمی‌گرفت و به حیاط خلوت تبدیل نمی‌شد و وضعیت شهر سنندج به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تغییر شهردار در ماه‌های پایانی عمر شورا را به صلاح شهر ندانست و گفت: عمکرد مدیریت شهری فعلی نسبت به اکثر ادوار گذشته به گواه 10‌ها اقدام و پروژه بزرگ و کوچک مهم و توسعه‌زا غیرقابل انکار است.

وی خاطرنشان کرد: عرصه شهر و شهرداری جای آزمون و خطا نیست و نباید آنقدر راحت از استیضاح صحبت کنیم چراکه در صورتی که بر فرض محال استیضاح هم موفق می‌شد، حداقل 3 تا 5 ماه طول می‌کشید شهردار جدیدی کلیددار سنندج شود و با توجه از دست رفتن فصل عمرانی آینده و انتخابات شوراها عملا شهر از مسیر پیشرفت و توسعه‌ای که در حال حاضر شاهد هستیم خارج می‌شد.

وی اضافه کرد: به اشتباه القا نشود که ما مدافع نقاط ضعف شهرداری هستیم، ما معتقدیم باید در راستای رفع نقاط ضعف گام برداشته شود، انصاف بررسی عملکرد نظر ماست باید عملکرد شهردار را در مقیاس زمان و مکان ببینیم.

گویلی با اشاره به پیشرفت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دوره 37 ماهه حضور شهردار فعلی گفت علیرغم وجود نقاط ضعف و عدم موفقیت در دستیابی به برخی اهداف مترقی شورا، حجم نزدیک به یک میلیون مترمربع آسفالت در این دوره سه ساله با وجود 10 برابر شدن قیمت قیر و سایر هزینه‌ها، می‌توان با کل حجم دو دوره قبلی مقایسه نمود.

وی افزود: عمکرد شهرداری در سایر حوزه‌های مهم از جمله احداث پارک و توسعه فضای سبز، انجام پروژه‌های شاخص و توسعه‌زای عمرانی، ترافیکی و زیربنایی، افزایش زیرساخت‌های تفریحی، رفاهی و گردشگری، پرداخت بدهی‌های کلان به پیماکاران و ادارات و وصول مطالبات ده‌ها ساله، توجه ویژه به پیاده‌مداری و افزایش مسیرهای مخصوص پیاده‌روی، جذب سرمایه‌گذاران شهری، بهره‌گیری از توان دانشگاه‌ها، ساماندهی نیروی انسانی و توقف کامل روند رانتی تزریق نیرو به شهرداری و... قابل توجه و شایسته تقدیر بوده است.

وی گفت: به وضوح می‌ببینیم منافع شهر و شهرداری تنها ملاک عمل بوده و تبعیض و نگاه سیاسی جایی در مدیریت شهری این دوره نداشته است و تلاش کرده‌ایم منافع شهر را ارجح بر هر منفعتی در تصمیم‌گیری‌ها قرار دهیم.

سیف‌الله رضائی هم در این باره گفت: امروز در سایه زحمات 2 هزار نفر پرسنل شهرداری و مجموعه شورا کارهای خوبی انجام شده که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

وی گفت: نوروزهای قبل از کرونا با تلاش اعضای شورا و شهردار، هفته سنندج، دانشنامه شهر سنندج و...کارهای خوبی بوده که انجام شده است.

     حتی یک نفر هم به شهردار تحمیل نشده است

یوسف اسدی دیگر عضو شورای شهر هم گفت: این دوره از فعالیت شورا از بهترین دوره‌ها بوده و حتی یک نفر به شهردار تحمیل نشده است.

وی تضارب آرا در شورا را حق طبیعی شورا دانست و گفت: شاید یکی از دلایل مهمی که منجر به پیشرفت‌های امروز شهرداری سنندج شده همین تضارب آرا در بدنه شورای شهر است.

این عضو شورای شهر سنندج خاطرنشان کرد: اگر همه ما موافق کار شهرداری بودیم تا این حد موفقیت در حوزه‌های مختلف حاصل نمی‌شد از این عزیزان که همواره به عنوان مخالف همیشه پای کار بوده‌ایم.

اسدی با بیان اینکه شعار اعضای شورا از همان ابتدا انتخاب و استفاده از شهردار بومی بوده است، اضافه کرد: از شهردار سنندج قدردانی می‌کنم که ثابت کرد تا چه اندازه نیروی بومی می‌تواند در ایجاد رضایتمندی در بین مردم تاثیرگذار باشد.

     باید عملکرد خود را به مردم ارائه کنیم

رئیس شورای شهر سنندج هم اظهار کرد: پایان دوره کاری شورای شهر نزدیک است، قبل از اینکه خودمان را منتقد و سوال‌کننده نشان دهیم، انتظار مردم از ماها ارائه گزارش عملکرد است.

وی تصریح کرد: به عنوان نماینده مردم سال‌ها است در اینجا حضور داریم و صندلی شورا را اشغال کرده‌ایم و لذا باید پاسخگو باشیم.

سجادی اذعان کرد: ما می‌توانیم هزار و یک انتقاد را مطرح کنیم ولی باید منصف باشیم، چگونه می‌شود کسی که می‌گوییم اخلاق‌مدار است به نحوی در مورد عملکردش صحبت کنیم که ابهام ایجاد شود.

وی اضافه کرد: ابزارهایی که در اختیار داریم باید به درستی استفاده کنیم چون هر مشکلی پیش بیاید کلیت شورا زیر سوال می‌رود.

سجادی افزود: اگر ایرادی وجود دارد در قالب طرح تحقیق و تفحص بیاورند دستگاه‌های نظارتی هم دعوت می‌کنیم وقتی انسان چشمش درد می‌کند قلبش را عمل نمی کند.

وی گفت: چرا این تصور در برخی اعضای شورا وجود داشته باشد که شهرداری جزیره ای دور افتاده است و هر گونه که بخواهد می‌تواند عمل کند.

به گزارش فارس، در پایان این جلسه و پس از رای‌گیری، طرح استیضاح شهردار سنندج رای نیاورد و حشمت‌اله صیدی با 6 رای موافق در سمت خود ابقا شد.

شناسه خبر 34277