شناسه خبر:34772
1399/10/15 00:50:02

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش هزار هکتاری کشت گندم در سال‌جاری گفت: امسال 393 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیرکشت گندم رفته که از این میزان 299 هزار هکتار آن به کشت گندم دیم و 94 هزار هکتار دیگر به کشت گندم آبی اختصاص دارد.

نوربخش حاتمی افزود: سال گذشته 392 هزار هکتار گندم شامل 301 هزار هکتار گندم دیم و 91 هزار هکتار گندم آبی در استان کرمانشاه کشت شده بود.

وی با اشاره به اقبال بیشتر کشاورزان استان به کشت گندم آبی، گفت: امسال افزایش دو درصدی کشت گندم آبی را در استان شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به پراکنش کشت گندم در کرمانشاه داشت و گفت: بیشترین کشت گندم در استان به شهرستان کرمانشاه اختصاص دارد، هرچند در همه شهرستان‌های استان کشت گندم داریم.

حاتمی سپس با اشاره به جایگاه قابل‌قبول استان کرمانشاه در تولید گندم به‌عنوان یک محصول راهبردی گفت: کرمانشاه سال زراعی گذشته با تولید بیش از 870 هزار تن گندم، پنجمین استان تولید‌کننده گندم در کشور بود.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و 570 هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

به گزارش ایرنا؛ کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به‌طوری‌که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب و هوایی، بارش‌های دو برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 34772