شناسه خبر:34926
1399/10/17 13:29:11

سپهرغرب، گروه اقتصادی: آرمان‌ملی درباره حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1400 نوشته: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران وجود ارز 4200 تومانی است که بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند رانت زیادی ایجاد کرده و در عین حال سودی هم برای مردم و نظام اقصادی کشور نداشته است. این ارز قرار است در بودجه 1400 حذف شود و جای آن را ارز ترجیحی دیگری بگیرد.

این در حالی است که بانک مرکزی پیش از این از لزوم تک‌نرخی شدن ارز در کشور برای حذف رانت حاصل از این بخش تاکید داشته است و این اقدام در ظاهر شاید خوب باشد اما وجود ارز ترجیحی دیگری نمی‌تواند توجیه مناسبی تلقی شود، چراکه این اتفاق بازهم به رانت ختم خواهد شد.

 رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400، در نشست خبری ظهر روز دوشنبه خود اظهار کرد: «در لایحه بودجه چهار نرخ ارز پیش‌بینی شده و دولت ارز 4200، 11 هزار و 500 و 17 هزار و 500 هزار تومانی را در قالب حکم تبصره یک و چهار آورده بود و می‌خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه ای‌تی‌اس آنچه که نرخ بازار است بفروشد.»

او ادامه داد: «ما در مجلس نرخ ارز اضافه نکردیم فقط محاسبات ما در مجلس براساس 17 هزار و 500 تومان بود. مردم بدانند مابه‌التفاوت ارز رانتی 4200 تومانی و مابقی قیمت‌ها را می‌خواهیم به حوزه‌های اشتغال معیشت و سلامت بیاوریم و این مصاحبه‌ها که می‌شود و می‌گویند می‌خواهند گران شود این‌طور نیست. ما براساس محاسبات دولت و برای کمک به دولت این کار را انجام دادیم.» این نماینده مجلس یادآور شد: «ارز رانتی و چند نرخی فسادزا بوده و الان عده‌ای که از این ارز بهره‌های چند ده هزار میلیارد تومانی می‌بردند و دست‌شان برای سال آینده کوتاه می‌شود شاید ناراضی باشند، ولی تصمیم مجلس ‌شجاعانه و به نفع منابع عمومی‌ معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود.»

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص تعیین نرخ تسعیر ارز با بیان اینکه رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمی‌دانم، گفت: مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.  عبدالناصر همتی که درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان پرسید، به تسنیم گفت: «موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای همین در بحث‌های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت ومیعانات گازی) با حساسیت خاصی تصمیم‌گیری شد.»

او تأکید کرد: «تعیین نرخ 17500 تومان به‌ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده‌های نفتی و خنثی کردن تحریم‌های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم‌ها در سال آتی از طرف دیگر، به صلاح اقتصاد کشور نمی‌دانم.» رئیس کل بانک مرکزی افزود: «نکته‌ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است. 

همتی تصریح کرد: «به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز دربودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است، بهتر است تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.» به اذعان کارشناسان، حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی که بیش از سه سال است میهمان اقتصاد ایران بوده و در این مدت خسارات فراوانی را متوجه سفره مردم، فعالان شناسنامه‌دار اقتصادی و فضای کسب‌وکار کشور وارد کرده، از جمله اصلاحات مهمی‌ است که انتظار می‌رود توسط مجلس اتخاذ شود. طبق اطلاع برخی منابع آگاه، کمیسیون تلفیق قصد تک‌نرخی کردن ارز و افزایش یارانه دهک دهم درآمدی تا 500 هزار تومان را دارد اما باید دید درنهایت آیا کمیسیون تلفیق می‌تواند در راستای اصلاح ساختار بودجه که جزو مطالبات مهم رهبری است، حذف ارز 4200 تومانی را به سرانجام برساند یا خیر.

شناسه خبر 34926