شناسه خبر:35377
1399/10/25 14:33:11

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: کاداستر (حدنگاری) اراضی ملی، فرصت طلایی برای تثبیت مالکیت دولت است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، جلسه مشترک رؤسای سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و ثبت اسناد و املاک کشور با موضوع بررسی عملکرد استان‌ها در رابطه با تثبیت اراضی ملی و صدور سند مالکیت عرصه‌های منابع طبیعی با حضور معاونین سازمانی و مدیران کل و معاونین استانی هم‌زمان با سراسر کشور در سالن جلسات این اداره کل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت ویدئوکنفرانس (مجازی) برگزار شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها در این نشست از تعامل و همکاری بسیار خوب همه بخش‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص تثبیت مالکیت و سنددار کردن اراضی منابع طبیعی تقدیر و تشکر کرد و خطاب به مدیران کل منابع طبیعی و ثبت اسناد استان‌ها، گفت: مدیران کل استان‌ها باید از فرصت طلایی ایجادشده برای تثبیت مالکیت دولت نهایت استفاده را به‌عمل آورند.

مسعود منصور اظهار کرد: این سازمان به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی بوده و وظیفه اصلی آن شناسایی اراضی دولتی، رفع اختلافات و تثبیت حاکمیت دولت است.

وی تثبیت حاکمیت را مالکیت دولت بر اراضی ملی عنوان کرد و گفت: مصداق واقعی این کار، صدور سند مالکیت است.

منصور با تأکید بر پاک‌دستی و رعایت قانون و مقررات در ارجاع کار به بخش خصوصی در انجام تعهدات و ثبیت مالکیت دولت، افزود: با تفاهم صورت‌گرفته با ثبت اسناد و املاک تا پایان سال تمام عرصه‌های جنگلی و سواحل ملی حدنگاری شده و سند مالکیت دریافت می‌کنند.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست مهم‌ترین راه پیشگیری از تعرض به اراضی ملی، منابع طبیعی و مبارزه با فساد را اجرای حدنگار اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت دانست و اظهار کرد: در تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی ملی نباید هیچ‌گونه اختلاف در دو سازمان وجود داشته باشد.

ذبیح‌الله خداییان با تأکید بر پرهیز از عدم بخشی‎نگری و دقت در کیفیت کار، تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران هر دو دستگاه با روحیه جهادی عقب‌ماندگی گذشته را جبران کنند و معتقدم اگر تلاش بیشتری صورت گیرد، کارها به‌خوبی پیش می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این نشست گفت: خوشبختانه تعامل خوبی طی دو سال اخیر با ثبت اسناد و املاک صورت گرفته است و تداخلات اراضی با ثبت و منابع طبیعی به حداقل رسیده و یا اصولاً اختلافی در این حوزه وجود ندارد.

اسفندیار خزائی مهم‌ترین راه پیشگیری از تعرض به اراضی ملی، منابع طبیعی و مبارزه با فساد و زمین‌خواری را اجرای حدنگاری اراضی دانست و گفت: لازمه حفاظت از اراضی ملی تثبیت مالکیت دولت است و در سال جهش تولید باید به‌صورت تصاعدی و تلاش مضاعف کار کنیم.

وی تصریح کرد: باید اصلاح هندسی نقشه‌ها و تحدید حدود ثبتی نیز با دقت و وسواس بیشتری صورت گیرد تا خدای‎ناکرده حقی از مردم تضییع نشود و حق و حقوق دولت هم کاملاً رعایت شود.

خزائی اظهار کرد: انتظار ما این است که شرکت‌های طرف قرارداد برای اجرای حدنگاری اراضی ملی با تلاش شبانه‌روزی فعالیت کنند تا اِن‌شاءالله در پایان اسفندماه سال جاری بتوانیم کار تثبیت مالکیت دولت را در استان به اتمام برسانیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان نیز در این نشست با تأکید بر اجرای حدنگاری ارضی ملی، گفت: استان همدان به‌خاطر پراکندگی اراضی ملی نسبت به دیگر استان‌ها در تثبیت ملکیت و حدنگاری اراضی ملی عقب است و باید تلاش بیشتری انجام دهد.

اصغر پیرهادی افزود: ما همواره بر تثبیت و صدور اراضی ملی اهتمام خواهیم داشت و امیدواریم کمبودها و نواقص هرچه زودتر برطرف شوند و 100 درصد اراضی ملی استان منجر به حدنگاری و نهایتاً تثبیت و صدور اراضی ملی شود.

در پایان این نشست مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان به معاونین و رؤسای ادارات شهرستانی دستور داد: با مجریان شرکت‎های طرف قرارداد اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان‌ها نهایت همکاری را داشته باشند و تثبیت و صدور اراضی ملی باید همواره در صدر برنامه‌های آنان قرار گیرد.

شناسه خبر 35377