شناسه خبر:35679
1399/11/4 09:45:52

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در 9 ماهه منتهی به آذرماه سال‌ جاری حدود چهار میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق مرزهای رسمی استان انجام شده است.

محمد دره‌وزمی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان اظهار کرد: از ابتدای سال ‌جاری تا پایان آذرماه در سه گمرک رسمی سیرانبند بانه، سنندج و باشماق مریوان یک میلیون و 222 تُن کالا به ارزش 549 میلیون دلار اظهار و به کشورهای مقصد صادر شده است.

وی با بیان اینکه ازنظر ارزش ارزی و وزنی این میزان صادرات به‌ترتیب هشت و 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، افزود: 80 درصد از صادرات صورت‌گرفته از طریق گمرک باشماق مریوان انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و بلغارستان را مقاصد صادراتی گمرکات کردستان عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع 549 میلیون دلار کالای صادراتی از طریق گمرکات کردستان 169 میلیون دلار مربوط به تولیدات داخل استان بوده که 31 درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

دره‌وزمی یادآور شد: 186 میلیون دلار از صادرات صورت‌گرفته در حوزه صنعت، 304 میلیون دلار در حوزه کشاورزی و 50 میلیون دلار نیز در حوزه معدن و صنایع معدنی بوده و 99 درصد صادرات نیز به اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه امسال استان برای صادرات 510 میلیون دلار بوده، بیان کرد: تا امروز 549 میلیون دلار صادرات صورت گرفته که نشان از تحقق 108 درصدی برنامه پیش‌بینی‌شده دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه سهم صادرات استان از صادرات کل کشور 2.18 درصد ازنظر ارزی و 1.44 درصد ازنظر وزنی است، گفت: میزان صادراتی که در سایر گمرکات کشور اظهار شده و از طریق مرزهای کردستان از کشور خارج شده نیز 531 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این حوزه هم رشد 13 درصدی را شاهد هستیم.

دره‌وزمی در ادامه سخنان خود به میزان حجم واردات کالا از طریق گمرکات کردستان اشاره و اظهار کرد: واردات کالا تنها از طریق دو گمرک باشماق مریوان و سنندج انجام شده و در این مدت 9 ماهه 35 میلیون دلار واردات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عراق، ترکیه، آلمان، سوریه و چین کشورهایی بوده‌اند که مبدأ واردات کالاهای ما هستند، افزود: 53 درصد از حجم واردات صورت‌گرفته از اقلیم کردستان عراق بوده و همچنین سهم استان از واردات کل کشور تنها یک دهم درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: همچنین در حوزه ترانزیت یک‌هزار و 123 تُن کالا از طریق گمرکات کردستان ترانزیت شده که ارزش دلاری آن به دو میلیارد و 342 میلیون دلار می‌رسد؛ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

دره‌وزمی یادآور شد: درمجموع می‌توان گفت که میزان مبادلات تجاری که از طریق گمرکات استان و مرزهای رسمی استان انجام شده، سه هزار و 719 تُن بوده که سه میلیارد و 958 میلیون دلار ارزش ارزی داشته است.

شناسه خبر 35679