شناسه خبر:35996
1399/11/9 10:07:03

سپهرغرب، گروه خبر: بازنشستگان تأمین‌اجتماعی خواستار رسیدگی به وضعیت حقوقی خود شده و در این راستا تجمعاتی را انجام دادند.

برای چندمین بار در سال‌جاری شاهد تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی استان لرستان به‌منظور رسیدگی به وضعیت حقوقی‌شان بودیم.

روز گذشته نیز تعدادی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به‌صورت مسالمت‌آمیز تجمعی را در مقابل اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان برگزار کردند.

همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از مطالبات جدی معترضان است.

به‌منظور پیگیری وضعیت و خواسته بازنشستگان با سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

منصور شرفی چگنی با بیان اینکه این اولین تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی نبوده و مختص به لرستان تنها نیست، عنوان کرد: برای چهارمین بار است که شاهد تجمع بازنشستگان هستیم، بارها هم این را مطرح کرده‌ایم که ما رابط هستیم و کار اجرایی که در این زمینه بتوانیم انجام دهیم وجود ندارد، تنها کاری که از دست ما ساخته است انتقال خواسته بازنشستگان است که تاکنون و چندین مرحله این موارد به مرکز انعکاس داده شده است.

وی افزود: یک سری از مطالبات مطرح‌شده از سوی بازنشستگان در سطح ملی و حاکمیتی است یک سری دیگر نیز بر اساس قوانین و بخشنامه‌ها است.

سرپرست اداره‌کل تأمین‌اجتماعی لرستان گفت: بیشترین اعتراض بازنشستگان نسبت به اختلاف طبقاتی بین لشکری و کشوری و سازمان تأمین اجتماعی است، موضوع دیگر اجرای ماده 29 قانون اساسی است؛ این قانون می‌گوید درمان برای اقشار مختلف جامعه رایگان باشد، واقعیت این است که مطالبه مطرح‌شده در سطح ملی و کلان است و در حیطه اختیارات سازمان تأمین‌اجتماعی نیست.

شرفی بیان کرد: اجرای ماده 96 یعنی میزان افزایش درآمد اقشار جامعه متناسب با سطح تورم نیز از دیگر مطالبات مطرح شده است، این موضوع نیز در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی نیست.

وی در رابطه با انتقاداتی که در خصوص متناسب‌سازی مطرح می‌شود، بیان کرد: تاکنون دو مرحله متناسب‌سازی در مردادماه و آذرماه برای مشمولین انجام داده‌ایم، اما این موضوع باید موردتوجه قرار بگیرد که متناسب‌سازی باید بر اساس سنوات و دریافتی افراد باشد.

سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: نتایج انعکاس مطالبه معترضان بازنشستگان تأمین اجتماعی به دولت و مجلس منجر به این شده که مرحله دوم همسان‌سازی را اجرا کنند البته اجرای آن زمان‌بر است.

شرفی عنوان کرد: انجام مطالبات مطرح‌شده در حوزه اختیارات استانداری، تأمین‌اجتماعی و دیگر ادارات مرتبط در استان نیست بلکه باید در سطح ملی و کلان تصویب شود.

وی در گفتگو با فارس با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات بازنشستگان عدم پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از سوی دولت است، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی 360 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که اگر بخش اعظمی از آن پرداخت شود می‌توان همسان‌سازی را انجام داد زیرا سازمان تأمین‌اجتماعی به لحاظ منابع مالی در مضیقه است.

شناسه خبر 35996