شناسه خبر:36446
1399/11/19 09:57:06
خرید فقط با قیمت مصرف‌کننده؛

مردم همدان نگران نباشند، کمبود روغن نداریم

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند با بیان اینکه مردم روغن را فقط با قیمت مصرف‌کننده خریداری کنند، گفت: کمبود روغن نداریم، فقط باید بازرسی‌ها تشدید شود.
چندی است زمزمه‌های کمبود روغن و افزایش قیمت آن در همدان به گوش می‌رسد و نبود روغن در بازار و صف‌های طولانی درب مغازه برخی توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز شاید این نگرانی را بیشتر کرد که وجود این فضا ممکن است تأییدی بر این زمزمه‌ها باشد.
هفته گذشته نیز به‌منظور بررسی وضعیت بازار در این خصوص به راسته حسین‌خانی، کولانج و چند منطقه که به گفته رئیس سازمان صمت استان، مراکز توزیع روغن نباتی در همدان بودند، سری زدیم که شاهد تأیید همان زمزمه‌ها با وضعیت موجود بودیم؛ چراکه به گفته بنکداران و برخی مغازه‌داران روغن نبود و اگر در برخی مغازه‌ها نیز روغنی بود، با قیمت بالاتر از قیمت مصرف‌کننده عرضه می‌شد.
اما اینکه دلیل وضع موجود چه بود، چند عامل با توجه به گفته‌های مسئولان مبنی بر عرضه بیش از گذشته، می‌توانست وجود داشته باشد که عدم نظارت سازمان‌های ناظر از سازمان صمت و تعزیرات تا بازرسان ویژه، احتکار و یا همراهی برخی بازرسان با عرضه‌کنندگان در تخلفات آشکار بوده که هریک از این موارد ضایع کردن حق مردم است و متخلفان باید شناسایی شوند و پاسخگو باشند.
اما مهم‎‌ترین موضوع این است که شرکت کشت و صنعت خزل در استان یکی از تولیدکنندگان روغن بوده و با توجه به این مهم باید حداقل کمبود را در استان داشته باشیم، چراکه حتی یک نمایندگی از این شرکت نیز در مرکز استان به‌صورت کلی و حتی تکی اقدام به توزیع در بین متقاضیان، مغازه‌داران و بنکداران می‌کند که نباید کمبودی داشته باشیم و به این منظور با مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند گفت‌و‌گو کردیم.
مؤمنعلی خزائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اینکه درخصوص تأمین روغن مایع در استان همدان هیچ مشکلی نیست، اظهار کرد: هم‎‌استانی‌ها فقط باید به قیمت درج‌شده روی بطری‌ها دقت داشته و با همان قیمت و نه بیشتر خریداری کنند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند گفت: شعبه‌ای از شرکت در راسته حسین‌خانی فعال شده است و حتی به‌صورت تک‎‌فروشی نیز به‌منظور تأمین نیاز شهروندان، در این شعبه فروش داریم.
وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان بحث کمبود روغن در استان مطرح نیست، بیان کرد: برخی همکاران ما در این خصوص مقداری بی‌انصافی کرده‌ و کار نکردند و کمبودی در بازار استان نداریم.
خزائی با بیان اینکه به هم‌استانی‌ها قول می‌دهم تا پایان این دولت افزایش قیمت و کمبود روغنی در استان نخواهیم داشت، افزود: هم‌استانی‌ها نگران نبوده و فقط هوشیار باشند که مغازه‌داران و عرضه‎‌کنندگان از این فرصت سوء استفاده نکنند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند خواستار نظارت بازرسان بر عرضه روغن با قیمت مصرف‌کننده در بازار شد و تصریح کرد: با توجه به میزان تولید و عرضه امید است وضعیت موجود بهتر از شرایط کنونی نیز شود.
وی با بیان اینکه امکان ندارد بنکداران راسته حسین‌خانی روغن نداشته باشند، ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که به‌عنوان مثال ماشین یک و یا دو ساعت دیر رسیده باشد.
خزائی با تأکید بر اینکه حتی به‌صورت سفارش تلفنی نیز عرضه به مغازه‌داران داریم، خاطرنشان کرد: حتی با تعداد درخواست پایین نیز عرضه داریم و پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده توزیع می‌شود و بنکداران و مغازه‌داران موظف هستند با قیمت مصرف‌کننده توزیع کنند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند یادآور شد: چند روز پیش 10 کارتن به یکی از متقاضیان دادیم که بلافاصله قیمت مصرف‌کننده را از روی بطری‌ها پاک کرد که این بی‌انصافی بوده و در شأن مردم نیست و این مورد را سریعاً گزارش دادیم.
وی با بیان اینکه درحال حاضر 15 هزار تُن دانه روغنی در کارخانه داریم، اظهار کرد: کمبود کنجاله نیز نداریم و اکنون روزانه در سطح استان 70 تا 80 تُن روغن مایع بسته به میزان تقاضا توزیع داریم.
خزائی با تأکید بر اینکه باید بازرسان سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و بازرسان ویژه در بحث احتکار نیز ورود کنند، گفت: به‌طور قطع محتکرکنندگان نیز ضرر خواهند کرد؛ انبار کردن در شأن عرضه‌کنندگان و مردم نیست.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند با تأکید بر اینکه حتی اگر بیش از میزان فعلی نیاز در استان وجود داشته باشد فراهم خواهد شد، بیان کرد: اکنون با توجه به مازاد تولید در استان بخشی از تولیدات را به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.
وی با یادآوری اینکه تا پیش آمدن شرایط کنونی شاید نیاز همدان پنج تا 10 تُن بود و اکنون به 80 تا 100 تُن به‌صورت روزانه رسیده است، افزود: البته این موضوع به‌دلیل کمبود روغن نیست و مسائل دیگری در میان است.
خزائی با بیان اینکه هر فروشگاه زنجیره‌ای و بزرگی که در استان متقاضی دریافت روغن باشد به آن عرضه می‌کنیم، تصریح کرد: حتی توزیع از کارخانه نیز داریم و روز جمعه که تعطیل بود، 70 کارتن ارائه داشتیم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند ادامه داد: حتی عرضه به ارگان‌ها و نهادهایی همچون کمیته امداد، حوزه علمیه و غیره درصورت تقاضا، خواهیم داشت و کمبود روغن نیست.
وی درخصوص کیفیت روغن‌های تولیدی شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند نیز خاطرنشان کرد: تاکنون انتقادی در رابطه با کیفیت تولیدات نداشته‌ایم و مسئولان کنترل کیفیت با دقت مشغول انجام وظیفه هستند و حتی اگر انتقادی وجود دارد، می‌توانند از کارخانه و آزمایشگاه نیز بازدید داشته باشند.
خزائی یادآور شد: با توجه به حمایت‌های سازمان صمت و استاندار، سهمیه را از تهران دریافت کرده و روغن‌کشی انجام داده و تولید روغن را به‌طور مداوم داریم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه در مقطع پایان سال و فرا رسیدن سال نو قرار داریم که قول می‌دهم هیچ‌گونه کمبود روغنی در استان همدان نداشته باشیم.
به گفته مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند کمبود روغن نداریم و به‌طور میانیگین روزانه 70 تا 80 تُن روغن در استان توزیع می‌شود که این میزان بیش از میزان توزیع در گذشته بوده و با توجه به این مهم، منطقی است که نباید کمبودی باشد؛ اما اینکه کمبود کنونی ناشی از چیست؟ باید آسیب‌شناسی و در جهت رفع آن تلاش شود.
شاید یکی از دلایل وضع موجود ایجاد جو روانی مبنی بر کمبود روغن در بازار است که البته درصورت صحت این موضوع با وجود عرضه روزانه، باید تا به امروز این جو از بین می‌رفت که متأسفانه ادامه دارد و باید به دنبال دلایل دیگر ازجمله احتکار، عدم نظارت و بازرسی‌های بیشتر و دقیق‌تر و برخورد با متخلفان بود که در این خصوص باید سازمان صمت و تعزیرات به‎‌صورت جدی‌تر ورود کرده و نظارت‌ها را بیشتر کنند تا محتکران و متخلفان از برخوردهای قانونی در امان نبوده و به خود جرأت ندهند که عرضه به قیمت بیشتر از قیمت مصرف‌کننده داشته باشند تا شاهد ثبات در بازار روغن باشیم.
این نکته قابل ذکر است که مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند عنوان کرده این شرکت حتی آمادگی عرضه به ارگان‌هایی همچون کمیته امداد و غیره را به‌منظور برقراری ثبات دارد؛ اما درصورت عدم نظارت‌ و بازرسی‌های دقیق‌تر از سوی سازمان صمت، تعزیرات و مسئولان مربوطه، ادامه این روند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و امکان بروز موارد مشابه در بازار سایر اقلام نیز خواهد بود که جهت به‌سامان کردن آن‌ها شرایط به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد و مسئولان باید پیشگیری قبل از درمان کنند.

شناسه خبر 36446