شناسه خبر:36673
1399/11/26 09:56:53
نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی:

عملکرد اتاق بازرگانی کرمانشاه به تجار آسیب‌زده است

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد اتاق بازرگانی کرمانشاه به تجار کرمانشاهی آسیب زده است.

شهریار حیدری اظهار کرد: صدها نفر در منطقه اورامانات و قصرشیرین پیله‌ور و تاجر داشتیم که اگر اتاق بازرگانی کرمانشاه واقعاً مفید و مؤثر عمل می‌کرد قاعدتاً باید پیله‌ور را به تجارت و تاجر را به تجارت بین‌المللی هدایت می‌کردیم ولی برعکس آن اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تجار بین‌المللی ما به دلیل کم‌کاری و ضعف ساختاری اتاق بازرگانی کرمانشاه و عدم توانمندی و نبود خلاقیت این اتاق به تاجر، تاجر به پیله‌ور و پیله‌ور به کارگر و بیکار تقلیل داده شده‌اند، گفت: روال و کارکرد اتاق بازرگانی کرمانشاه موجب آسیب به تاجران شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی هر دوره نزدیک به انتخابات این اتاق تعدادی کارت تجار و پیله‌وران را انباشت می‌کند، گفت: با همان تعداد کارت رأی می‌آورند وگرنه رأی تاجران را ندارند.

حیدری تصریح کرد: اگر اتاق بازرگانی کرمانشاه وجاهتی در بین تاجران دارد خود را در معرض نقد قرار بدهد و برای این کار در مکانی مشخص تاجران را دعوت کند تا نقدهای خود را به عملکرد اتاق بازرگانی بیان کنند و اگر اتاق بازرگانی عملکردی شفاف و مثبت دارد، خود را در معرض نقد قرار بدهد.

     اطلاعات تجاری کشورهای همسایه در اختیار تاجران قرار نمی‌گیرد

حیدری دلیل این مشکلات را این دانست که اطلاعات تجاری و اقتصادی کشورهای همسایه، به‌ویژه عراق آزادانه در اختیار تاجران قرار نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: تجار و پیله‌وران عراقی باید با تجار و پیله‌وران ایرانی از طریق اتاق بازرگانی لینک شوند که تاکنون این اتفاق به‌خوبی نیافتاده است ولی همه ظرفیت‌ها به سمت اتاق بازرگانی هدایت شده و از رانت اطلاعاتی استفاده کرده‌اند و به این ترتیب تجار آسیب دیده و هیچ بهره‌ای از اتاق بازرگانی نبرده‌اند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در خانه ملت گفت: این دوره پایان این تفکر حاکم بر اتاق بازرگانی کرمانشاه است و ما شاهد هستیم در استان‌های توسعه یافته اتاق بازرگانی از اقتصاددانان تشکیل شده و این در حالی است که در کرمانشاه چنین نیست و در اتاق بازرگانی تسلطی بر علم اقتصاد وجود ندارند و استان کرمانشاه هیچ خیری از اتاق بازرگانی ندیده است.

حیدری با اشاره به اینکه سال‌های اخیر بدترین شرایط حاکم بر اتاق بازرگانی سپری می‌شود، گفت: با کمال تأسف ظرفیت‌های خوب مرز مورد توجه اتاق بازرگانی قرار نگرفته است و رویه‌ها وقتی اصلاح می‌شود که تجار فعال باشند و این در حالی است که از 14 رویه گمرکی در اغلب مرزهای استان به‌دلیل ضعف حاکم بر اتاق بازرگانی غیر از چند مورد، سایر رویه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم مرزنشین استان کرمانشاه از ظرفیت‌های تجاری موجود در مرز بهره نبرده‌اند، متذکر شد: با جدیت به فکر اصلاح امور از طریق ابزار نظارتی و قانونی خواهم بود که منجر به آبادانی و رونق اقتصادی می‌شود و نتیجه را در این مورد اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

شناسه خبر 36673