شناسه خبر:36757
1399/11/27 10:56:51

سپهرغرب، گروه ورزشی: استان ایلام با وجود داشتن ورزشکاران حرفه‌ای در رشته موتورسواری و اتومبیل رانی حتی یک پیست هم برای تمرین ندارد که این کمبود باعث روی آوردن علاقه‌مندان به تمرینات خطرآفرین در معابر عمومی شده است.

ضعف‌های زیرساختی در حوزه‌ ورزش استان ایلام به یک معضل برای ورزشکاران تبدیل شده است‌؛ نبود پیست اتوموبیل رانی و موتور سواری در استان یکی از مشکلاتی است که علاقه مندان به این رشته را مجبور به انجام تمرین‌های خطرناک در معابر عمومی کرده و از سوی دیگر نیز امکان فعالیت ورزشکاران این رشته را در سطح کشوری غیر ممکن ساخته است.

موتورسواری و اتوموبیل‌رانی یکی از محیج‌ترین رشته‌های ورزشی برای جوانان محسوب می‌شوند و تاکنون نیز ورزشکاران حرفه‌ای در استان در مسابقات ملی شرکت و کسب مقام قهرمانی کرده‌اند اما متاسفانه نبود امکانات زیر ساختی مانع شرکت علاقه مندان رشته‌های موتور سواری و اتوموبیل رانی در مسابقات تیم ملی و توسعه‌ی فعالیت این رشته‌های ورزشی در استان می‌شود.

در گذشته نیز شاهد بودیم علاقه مندان به این رشته به دلیل نبود مکان یادگیری در فرودگاه ایلام تمرین می‌کردند که خالی از زیان نبود و در ادامه نیز با اعتراض مردم و برخورد نیروهای انتظامی روبرو شدند.

     نبود پیست اتومبیل‌رانی و تمرین در معابر عمومی

به گفته‌ی برخی از ورزشکاران، رشته‌های اتوموبیل رانی و موتور سواری نیازمند انجام تمرینات ویژه‌ای هستند که نبود پیست اتوموبیل‌رانی علاقه مندان به این رشته را مجبور به تمرین در معابر عمومی می‌کند که معنایی جز ویراژ دادن و رفتارهای پر خطر ناک ندارد و اعتراض شدید مردم را نیز به دنبال دارد.

علاوه بر این، تمرین در معابر عمومی و تردد سایر اشخاص ممکن است به دلیل سرعت بالا و عدم کنترل وسیله نقلیه در حین تمرین موجب بروز تصادفات و حوادثی شود که جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد.

ضعف زیر ساخت‌های ورزشی اتوموبیل‌رانی و موتورسواری در استان با دارا بودن چندین قهرمان و وجود علاقه مندان زیادی در این رشته به یک معضل برای ورزشکاران تبدیل شده و به طبع مشکلاتی را نیز برای علاقه مندان و فعالان در این رشته به همراه دارد.

در گذشته نیز گزارشاتی در خصوص اعتراض ورزشکاران به دلیل عدم پیست اتوموبیل رانی و موتور سواری در استان نوشته شد تا صدای علاقه مندان به این رشته به گوش مسوولین مربوطه رسیده شود و اقدامی برای توسعه‌ی این رشته‌ی ورزشی در استان انجام دهند؛ اما متاسفانه شاهدیم که هنوز هم این رشته‌ی ورزشی با کمبودهایی مواجه است.

     لزوم توجه مسوولان به رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی

در این راستا الزامیست مسوولان مربوطه اقداماتی در جهت در اختیار گذاشتن سالن‌ها و زمین‌هایی برای تمرین علاقه مندان به این رشته انجام دهند؛ تا از تمرین خود سرانه‌ی افراد در معابر عمومی و به دنبال آن از اعتراض‌ها و نارضایتی شهروندان جلوگیری کنند.

در ادامه نیز با فراهم کردن شرایط شرکت این ورزشکاران در مسابقات به تعداد علاقه مندان به این رشته‌ها افزوده می‌شود و می‌توان رشته‌ی اتوموبیل رانی و موتور سواری را در سطح استان گسترش داد.

     مجبور به تمرین در مناطق پرت و دورافتاده

ایوب جعفریان رئیس اتوموبیلرانی و موتورسواری استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: چهار سال است که هیئت اتوموبیل‌رانی و موتورسواری استان شروع به کار کرده که طی چهارسال گذشته هیچ گونه پیستی برای تمرین علاقه مندان به این رشته وجود نداشته و همواره مجبور بودیم در مناطق پرت و دور افتاده که ایمنی لازم را ندارد تمرین کنیم.

وی افزود: ارگان مربوطه سالنی در ورزشگاه 15 هزار نفری عدالت برای آموزش موتور سواری و اتوموبیل رانی در سطح مبتدی در اختیار ما قرار داده ولی متاسفانه هنوز مکانی برای تمرین در سطح پیشرفته و راهیابی به مسابقات تیم ملی وجود ندارد.

رئیس اتوموبیل رانی و موتور سواری اظهار کرد: البته طبق رایزنی‌ها و جلساتی که برگزارشده، زمینی در چغاسبز معرفی شده که در صورت تایید در اختیار ما قرار داده می‌شود که به دلیل کمبود اعتبار با هزینه شخصی تکمیل خواهد شد.

     فعالیت بیش از 600 نفر در این رشته

علی‌رغم اینکه تعداد علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی اتوموبیل رانی و موتور سواری بسیار بالاست و تاکنون نیز بیش از 600 نفر در استان در این رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند و مقام‌های مختلفی نیز کسب کرده‌اند هنوز توجه لازم به این رشته‌های ورزشی و توسعه‌ی زیر ساخت‌های آن نشده است.

لازم به ذکر است که چهل و پنج نفر از ورزشکاران رشته‌ی موتورسواری و اتوموبیل‌رانی بانوان هستند و توانسته‌اند به مسابقاتی در سطح استانی نیز راه یابند.

با وجود اینکه این رشته‌های ورزشی در استان خواهان زیادی دارند اما توجه لازمی به توسعه‌ی آن نشده و همانطور که ذکر شد هنوز هیچ گونه پیست حرفه‌ای برای تمرین ورزشکاران در استان وجود ندارد که همین امر موجب عدم ورود به تیم‌های ملی و یا تمرین در معابر عمومی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و اعتراض شهروندان را نیز به دنبال دارد.

شناسه خبر 36757