شناسه خبر:36812
1399/11/28 11:15:36

سپهرغرب، گروه خبر: نبود سیستم دفع فاضلاب شهری در شهر چوار سبب شده تا بوی بد فاضلاب علاوه بر رقم زدن صحنه‌های چندش‌آور، مشام هر رهگذری را آزار دهد و در طولانی مدت سبب رانش و نشست زمین شود.

نبود سیستم دفع فاضلاب شهری و دفع غیر بهداشتی فاضلاب در شهرستان چوار سال‌هاست که به یک معضل برای ساکنان این شهرستان تبدیل شده و سلامت آنها را به خطر انداخته است.

به دنبال دفع غیر بهداشتی فاضلاب شهری در این شهرستان علاوه بر این‌که چهره شهر را زشت کرده، بوی نامطبوعی را نیز به دنبال دارد که در روزهای گرم سال سخت‌تر و غیر قابل تحمل‌تر است.

به گفته‌ی برخی از ساکنان شهرستان چوار، رها شدن فاضلاب مغازه‌ها و برخی واحدهای تجاری و تولیدی، آلودگی‌هایی را به دنبال دارد و ساکنان این شهرستان را مجبور کرده برای تخلیه فاضلاب شهری به دنبال حفر چاه‌های پی‌درپی در پیاده‌روها باشند که همین امر موجب شده اکنون جایی برای حفر چاه باقی نماند.

مردم شهرستان چوار سال‌هاست با روش‌های گوناگونی از جمله حفر چاه و انتقال لوله‌های فاضلاب خود به داخل جدول‌ها فاضلاب شهری را تخلیه می‌کنند؛ اما این عمل خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و با توجه به اهمیت این مشکل مسوولان مربوطه می‌بایست اقدامات لازم را برای رفع این مسئله و جلوگیری از عوارض آن انجام دهند، اما همچنان شاهدیم که توجهات لازم برخلاف وعده‌های داده شده به حل این معضل نشده است.

     نبود ماشین‌های لجن‌کشی در چوار

خان‌محمدی رئیس شورای شهر چوار گفت: وجود سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی از زیرساخت‌های اولیه هر شهر و روستا محسوب می‌شود که نیازمند اعتبارهای ملی و استانی است، اما این مهم در شهرستان چوار با توجه به وعده‌هایی که تاکنون داده شده است همچنان مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته؛ علاوه بر این، نبود ماشین‌های لجن‌کشی در شهرستان چوار به مشکلات شهروندان چواری افزوده است.

به گفته‌ی رئیس شورای شهر چوار، وجود پالایشگاه‌های نفت و گاز در چوار و فاضلاب بیش از حد آنها و همچنین بوی نامطبوع و به دنبال آن خطر مبتلا شدن به امراض گوناگون، اعتراض ساکنان شهرستان چوار را نیز دوچندان کرده است.

خدادادی کارشناس زمین شناسی نیز در این باره گفت: حفر چاه‌های بیش از حد در شهرستان چوار موجب کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و در طولانی مدت نیز سبب رانش و نشست زمین می‌شود.

     مشکلات فاضلاب اوایل سال آینده رفع خواهد شد

نورالله تیموری مدیر آب و فاضلاب استان ایلام گفت: این پروژه در حال طی کردن روال قانونی خود برای صدور مجوز در وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه است که برای اوایل سال آینده مجوز صادر و این مشکل رفع خواهد شد.

وی افزود: مشکل دفع فاضلاب شهری در شهرستان چوار به دلیل جمعیت پایین و اینکه تامین کننده آب شهری نیست با حفر چاه‌های جذبی قابل کنترل است و می‌توان در حد توان از عوارض ناشی از آن جلوگیری کرد.

      مشکل به زودی رفع می‌شود

جانشین دادستان استان ایلام گفت: به دنبال رسانه‌ای شدن موضوع نبود سیستم دفع فاضلاب شهری در شهر چوار دادستانی به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده و مشکل به زودی مرتفع می‌شود.

رضا امیری مقدم گفت: به دنبال رسانه‌ای شدن چندباره موضوع نبود سیستم دفع فاضلاب شهری در شهر چوار و اطلاع دستگاه قضایی از آن این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: جلسه‌ای با حضور مدیر آب و فاضلاب، محیط زیست و بازرسی استان انجام شد.

جانشین دادستان استان ایلام تصریح کرد: پس از این جلسه مقرر شد کارهای مطالعاتی جهت احداث شبکه فاضلاب انجام و مشکل به زودی مرتفع شود.

با توجه به اینکه فاضلاب عامل اصلی بیماری‌هایی مانند وبا، حصبه، یرقان، فلج اطفال، بعضی از کرم‌های انگلی و... است؛ لذا دفع بهداشتی و صحیح آن در مناطق مختلف تامین کننده سلامت اهالی آن منطقه خواهد بود؛ اما بر خلاف این موضوع شهرستان چوار سالهاست با مشکل دفع فاضلاب شهری مواجه است که علی‌رغم وعده‌های داده شده از سمت مسوولان مربوطه این مشکل همچنان ادامه دارد و موجب نارضایتی اهالی این شهرستان شده است.

شناسه خبر 36812